آیا پالرمو بازار سنگ ایران را زیرورو می‌کند؟

شاید نام پالرمو شما را به یاد FATF انداخته باشد. پر بی‌راه نیست. کنوانسیون پالرمو  یکی از مهم‌ترین بخش‌های FATF است که تمامی روابط اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما برند سرامیکی هم به نام این شهر است که بازار سنگ جهان را تحت تاثیر قرار داده است. سرامیک پالرمو ، سرامیک طرح سنگ است که در طول سال‌های گذشته جا پای نمونه‌های سنگ طبیعی در ساختمان گذاشته و با توجه به مزیت‌های جالب توجه‌اش گوی سبقت بازار طراحی داخلی سنگ ساختمانی را از آن ربوده است. 

سرامیک پالرمو چیست؟

سرامیک پالرمو نوعی سرامیک پرسلان است که از مقاومت بالایی در مقابل فشار، تنش و البته خش و اسید برخودار است. سرامیکی که تخلل و نفوذپذیری بسیار پایینی دارد و با همین ویژگی بسیاری از سنگ‌های ساختمانی که امروز در بازار ایران مصرف بالایی دارند (مانند تراورتن‌ها و...) را به‌راحتی پشت سر می‌گذارد. این محصول در برابر مواد شیمیایی، اسیدی و سایش مقاوم است. جذب آب پالرمو کم‌تر از ۵/۰% و دلیل اصلی‌اش تراکم بالا و تخلخل کم‌تر نسبت به سنگ‌ها و سرامیک‌هاست. این عدد در مقایسه با سرامیک معمولی، چینی ها و حتی بیش‌تر سنگ‌های ساختمانی عدد فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود و  رقبای آن مرمرها و برخی از گرانیت‌ها به حساب می‌آیند. 

درجه سایش سرامیک و کاشی را می‌توان با توجه به آزمون ISO ۱۰۵۴۵-۷ و ASTM C۱۰۲۷ آزمون کرد. در این آزمون برای مقاومت در برابر سایش سطح، از صفر تا پنج درجه‌بندی می‌کنند و می‌توان از آن برای تعیین مناسب بودن در شرایط مختلف بهره برد. سرامیک کف مدرن در یک قالب بزرگ لعاب داده می‌شوند. این بدان معنی است که می‌توان یک کاشی را آتش زد و بعد روی آن را صیقل داد و درخشش را از نو دید. کاری که هیچ‌وقت با یک سنگ نمی‌توانید بکنید. 

سرامیک پالرمو در یک نگاه

مزیت سرامیک پالرمو نسبت به سنگ ساختمانی

پالرمو محصولی‌ست که منشاء آن به قرن 17 میلادی در آلمان و انگلستان بازمی‌گردد، اما پس از توسعه به کفپوش امروزی تبدیل شده است. تاجایی که در سال 2018 سهم بسیار 55 درصدی از کفپوش و دیوارپوش صنعت ساختمان اروپا و آمریکا را به خود اختصاص داده است. دلیل این توفیق و استقبال عمومی از سرامیک پالرمو و پرسلان (سایت فروشگاه سرامیک پالرمو تهران) به‌جای سنگ دلایل زیادی دارد، اما به اختصار می‌تواند به قیمت، سازگاری با محیط زیست، سایش پذیری و البته مقاومت در برابر اسید است، بسته‌بندی، قابلیت حمل ساده، نصب راحت و تمیز و طراحی کنترل‌پذیر در کارخانه، همگی باعث شده که محصول آن‌قدر منحصربه‌فرد شود که بازار سنگ حسابی تحت تاثیر قرار گیرد.

طرح‌های سرامیک پالرمو پلاس و کانترتاپ

محصولات پالرمو در 2 رده اصلی سرامیک پالرمو پلاس و کانترتاپ (NOVA) تقسیم‌بندی می‌شود. این طرح‌ها هرسال با شروع سل میلادی جدید تجدید چاپ و بر اساس معیارهای طراحی روز تغییر می‌کند. کاتالوگ پالرمو پلاس و کاتالوگ کانترتاپ پالرمو از این‌جا قابل دسترسی هستند. می‌توانید موارد مورد نظر را انتخاب کنید و سپس مسیر جذاب از طراحی تا اجرا را در نمایندگی رسمی سرامیک پالرمو طی کنید. 

طراحی کنید، سفارش دهید و نصب شده تحویل بگیرید

یکی از مزیت‌های جالب پالرمو در ایران روند ارائه آن به مشتریان است که به هیچ‌وجه با سنگ ساختمانی قابل مقایسه نیست. شما می‌توانید با بارگذاری فایل طراحی سازه خودتان در وب‌سایت سرامیک پالرمو، سفارش طراحی آن را دهید و با دریافت طراحی نمای آینده سازه با سرامیک مورد نظرتان را ببینید. پس از سفارش محصول، تیم پالرمو اقدام به نصب محصول در سازه می‌کنند. 

نمونه سرامیک اوشن پالرمو

سرامیک پالرمو در برابر بازار سنگ ایران

تولید سرامیک پالرمو از نیمه دهه 90 شمسی در ایران و تحت لایسنس اروپا آغاز شد و از همان سال‌های 96 و 97 مشخص شد که رقیب بزرگی برای سنگ ساختمانی ایران پیدا شده است. به دلایل زیادی این رقابت پیروزی نداشت و هردو در کنار هم بازار کفپوش و دیوارپوش را تقسیم کردن. اما با وجود افزایش قیمت‌ سنگ ساختمانی ایران در سال جدید، مزیت سرامیک پالرمو چند برابر شده است و می‌رود که بازی سنگ و سرامیک وارد مرحله جدیدی شود. 

طرح بامبو سرامیک پالرمو

مسئله دیگر در بازار ساختمانی کیفیت یکپارچه میان مصالح است. یعنی تناسب کیفی قابل سنجشی بین تک تک مصالح یک برند خاص وجود داشته باشد. نکته‌ای که پاشنه آشیل سنگ ساختمانی است. یک سنگ از یک معدن ممکن است از کیفیت‌های از A تا F رده‌بندی شود، اما رده‌بندی سرامیک کاملا مشخص و شفاف است. هر محصولی که خارج از این رده‌بندی باشد، از میان محصولات خارج می‌شود. 

آینده بازار سنگ ایران

بازار ساختمانی ایران را می‌توان به 3 بخش اصلی بدنه، لوکس و اقتصادی تقسیم کرد. با توجه به ویژگی‌های سرامیک پرسلان تمایل بخش‌ لوکس بازار در استفاده از این محصول بسیار زیاد است. از طرف دیگر عدم آشنایی بخش اقتصادی و بدنه بازار و تمایل به اجرای روند‌های سابق در تولید سازه تنها مانع بر سر راه گسترش این محصولات ارزیابی می‌شود، بنابراین در صورت آشنایی بازار و همین‌طور افزایش افسارگسیخته هزینه‌های استخراج سنگ ساختمانی باید انتظار تغییر جهت نمودار بازار مصالح ساختمانی را داشت. تغییر جهتی که سرنوشت بخش بزرگی از بازار مصالح ساختمانی ایران را مشخص خواهد کرد. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.