انواع پروفیل های ساختمانی را بشناسید

 با حضور پروفیل‌ها در ساختمان، استحکام کششی، برشی و تسلیم سازه در مقادیر بسیار زیادی افزایش یافته و وزن کلی ساختمان نیز کاهش چشم‌گیری داشته است. پروفیل‌ها در انواع گوناگونی تولید می‌شوند تا در قسمت‌های متفاوتی از سازه به کار بروند؛ هر پروفیل در هر شکل، کاربردی مخصوص به خود دارد. در این مقاله  از اصفهان آهن، قصد داریم ابتدا انواع پروفیل‌های ساختمانی را بررسی کنیم، سپس درباره کاربرد این مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی صحبت کنیم.

قوطی پروفیل‌ها جزء جدایی‌ناپذیر بسیاری از صنایع و ساختمان‌‌ها هستند؛ پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به ویژگی‌های مورد نظر در موارد مختلفی قابل استفاده هستند.

پروفیل چیست؟

پروفیل به مقاطع فولادی توخالی گفته می‌شود که در شکل‌های متنوعی مانند مربعی، مستطیلی، دایره‌ای و جعبه‌ای تولید و عرضه می‌شوند. پروفیل‌ها بوسیله ورق‌های فولادی تولید می‌شوند؛ این ورق‌ها به صورت آلیاژی تولید شده‌اند. پروفیل‌ها با ورق‌های فولادی گوناگونی ساخته می‌شوند؛ به عنوان نمونه، دسته‌ای از پروفیل‌ها با ورق‌های گالوانیزه و دسته‌ای دیگر با ورق‌های سیاه تولید می‌شوند.

اصفهان آهن

پروفیل ساختمانی دقیقا چیست؟

پروفیل‌ها به صورت کلی به دو دسته پروفیل‌های ساختمانی و پروفیل‌های صنعتی تقسیم می‌شوند. همانطور که از نام این دو گروه مشخص است، کاربرد مخصوص هر کدام، باعث شده است که متخصصان پروفیل‌ها را به این دو دسته تقسیم کنند.

پروفیل‌های ساختمانی در قسمت‌ها و بخش‌های گوناگونی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. دسته‌ای از پروفیل‌های ساختمانی برای تولید درب و پنجره و دسته‌ای دیگر در مستحکم‌سازی سازه به کار می‌روند. 

هر کدام از پروفیل های ساختمانی، براساس کاربرد، با ورق خاصی تولید شده‌اند؛ به عنوان نمونه، پروفیل های ساختمانی درب و پنجره به سبب اینکه مواجه‌ی بیشتری با رطوبت دارند، معمولا از ورق‌های گالوانیزه فولادی (روی‌اندود) تولید می‌شوند.

ویژگی های پروفیل‌های ساختمانی

یکی از مهم‌ترین مسائل در بکارگیری مصالح ساختمانی، این مسئله است که مصالح ساختمانی باید انعطاف و شکل‌پذیری مطلوبی داشته باشند. پروفیل های ساختمانی، قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری نسبتا مطلوبی دارند و این مسئله، فرآیند استفاده از این مصالح را آسان‌تر می‌کند. اگر قابلیت انعطاف‌پذیری را به کناری بگذاریم، سایر ویژگی‌های پروفیل ساختمانی موارد زیر است:

• قابلیت جوش‌پذیری مطلوب.

• دقت ابعادی بسیار زیاد.

• مقاومت مطلوب در برابر فشارهای احتمالی.

• ضخامت زیاد و در نتیجه افزایش مقاومت در برابر ضربات و خوردگی‌ها.

انواع پروفیل های ساختمانی

پروفیل های ساختمانی به دسته‌ها و گروه‌های متفاوتی تقسیم شده‌اند؛ یکی از مهم‌ترین تقسیم‌بندی‌های پروفیل های ساختمانی، مورد زیر است:

پروفیل‌های باز:

به سبب شکل ظاهری به این نام معروف شده‌اند؛ این دسته شامل مواردی مانند تیرآهن، تسمه، میگلرد، چهارپهلو، هاش، ناودانی و نبشی می‌شود.

پروفیل‌های بسته:

این گروه از پروفیل‌ها نیز، به سبب شکل ظاهری با عنوان "پروفیل‌های بسته" شناخته شده‌اند؛ پروفیل‌های بسته شامل انواعی مانند پروفیل UPVC، پروفیل کرکره برقی، پروفیل درب و پنجره و انواع پروفیل لوله و قوطی می‌شود.

در ادامه این مقاله، انواع پروفیل های ساختمانی را بصورت مختصر بررسی می‌کنیم:

پروفیل به شکل I

این پروفیل‌ها که شکلی مانند I انگلیسی دارند، به سبب مقاومت خمش بسیار مطلوب، در قسمت‌های متعددی از ساختمان سازی به کار می‌روند. تیرآهن‌های I شکل، در سه نوع کلی تولید می‌شوند و هر کدام از این مدل‌ها، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند:

• تیرآهن IPB

اصفهان

این مقطع فولادی در سه مدل سبک، متوسط و سنگین تولید می‌شود و قیمت تیرآهن در این سه مدل متفاوت است. ویژگی این پروفیل، نسبت به سایر پروفیل شکل ظاهری آن است. تیرآهن IPB با بالی پهن‌تر از سایر تیرآهن‌ها تولید می‌شود. از این پروفیل در مستحکم‌سازی ستون سازه‌ها استفاده می‌شود.

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است که برای استفاده از آن، لازم است انواع مختلف این محصول، کاربرد و ویژگی‌ها و حتی کیفیت کارخانه‌های تولید کننده این محصول را بشناسید.

به یاد داشته باشید که انتخاب نامناسب این محصول سهم زیادی در میزان عدم موفقیت پروژه‌های شما خواهد داشت.

• تیرآهن INP:

تیرآهن INP یکی از رایج‌ترین انواع تیرآهن موجود در بازار است. این تیرآهن نیز مانند تیرآهن IPB، گزینه مناسبی برای مستحکم‌سازی ستون‌هاست. بال تیرآهن INP به صورت شیب‌دار است و این مسئله، تفاوت‌هایی در کاربرد این تیرآهن ایجاد می‌کند.

• تیرآهن IPE:

از تیرآهن IPE به سبب اینکه پهنای بال بیشتری دارد در اتصالات پرچی و پیچی بسیار استفاده می‌شود. درباره خواص مکانیکی و شیمیایی این نوع تیرآهن باید بگوییم که بسیار شبیه به تیرآهن INP است.

پروفیل سپری T

پروفیل سپری T در قسمت‌های گوناگونی از یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت اتصالات انواع سازه‌های فولادی، در ساخت انواع خرپا، در ساخت سقف شیروانی و در ساخت در و پنجره از این پروفیل استفاده می‌شود.

 این پروفیل، مقاومت خمشی کمی دارد و این مسئله باعث می‌شود که استفاده از سپری در اتصالات فولادی با سختی‌هایی همراه شود.

پروفیل زد Z

احتمالا تا به حال یک نقشه ساختمانی مهندسی را از نزدیک دیده‌اید. علامت Z در این نقشه‌ها، بیانگر پروفیل زد است. پروفیل زد علاوه بر ساختمان‌سازی در صنایع دیگری مانند کشتی‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این پروفیل معمولا در ساخت سقف‌های شیروانی فلزی استفاده می‌شود.

پروفیل آبرو

پروفیل آبرو یکی دیگر از انواع پروفیل های ساختمانی است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پروفیل آبرو در جمع‌آوری و انتقال آب باران یا برف سقف‌ها استفاده زیادی می‌شود. پروفیل آبرو به سبب اینکه مواجه زیادی با مایعات دارد و در معرض خوردگی بیشتری قرار دارد، از ورق‌های فولادی گالوانیزه ساخته می‌شود.

پروفیل تسمه

تسمه یک پروفیل ساختمانی است که که عرض آن کمتر از 160 میلی‌متر می‌باشد. پروفیل تسمه در نقشه‌های ساختمانی با علامت اختصاری PL نشان داده می‌شود.

پروفیل نبشی L

نبشی یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل های ساختمانی است. این پروفیل معمولا در اکثر پروژه‌های عمرانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اندازه بال و ضخامت در پروفیل نبشی بسیار مهم و تعیین‌کننده است.

پروفیل ناودانی

پروفیل ناودانی در جنس‌های گوناگونی مانند آلومینیوم، استیل و فولاد ساخته می‌شود. این پروفیل با توجه به کاربرد، از ورق‌های گالوانیزه فولادی نیز ساخته می‌شود. پروفیل ناودانی بیشترین استفاده را در ساخت چارچوب‌های درب و پنجره دارد. همچنین گفتنی است که پروفیل ناودانی در دو شکل ساده و مشبک تولید می‌شود.

میلگرد 

میلگرد جزو مقاطع فولادی بسیار مشهور است که در هر ساختمانی از آن استفاده می‌شود. میلگردها در دو شکل کلی آجدار و بدون آج ساخته می‌شوند و پایه ساخت بسیاری از محصولات فولادی مانند خاموت، سنجاقک و رکابی هستند.

 قیمت میلگرد در قطرهای گوناگونی تولید می‌شود و هر قطر آن، در قسمت خاصی از ساختمان به کار می‌رود. میلگردها معمولا به همراه بتن در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مقاومت کششی این مصالح را افزایش دهند.

دنیای مقاطع فولادی را بدون وجود میلگرد نمی‌توان متصور شد؛ اهمیت این محصول در سازه‌های فولادی و صنایع مختلف به اندازه‌ای است که بدون وجود آن هیچ پروژه‌ای را به اتمام نمی‌توان رساند. حجم استفاده از میلگرد در سازه‌های فولادی بالاست و عوامل مختلفی در قیمت نهایی آن تاثیرگذار هستند.

قوطی پروفیل

به آن دسته از پروفیل های ساختمانی یا صنعتی که به شکل مربع یا مستطیل هستند، پروفیل قوطی یا قوطی پروفیل می‌گویند.  قوطی پروفیل در انواع متعددی مانند قوطی مبلی، قوطی گالوانیزه و قوطی ستونی تولید می‌شوند. هر کدام از این پروفیل‌ها در قسمت خاصی از ساختمان استفاده می‌شود. البته در مجموع، می‌توانیم بگوییم که بیشترین کاربرد قوطی پروفیل در مستحکم‌سازی ستون‌هاست.

پروفیل های ساختمانی چه کاربردهایی دارند؟

کاربرد پروفیل های ساختمانی بسیار گسترده و متنوع است؛ همانطور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، هر پروفیل در قسمت خاصی از ساختمان به کار می‌رود. با همه این تفاسیر، می‌توانیم بگوییم که موارد زیر، مهم‌ترین کاربردهای انواع پروفیل ساختمانی هستند:

• مستحکم‌سازی قسمت‌های مختلف ساختمان و سازه‌های فولادی.

• ساخت انواع چارچوب‌ها برای درب و پنجره.

• ساخت، پوشش و مستحکم‌سازی سقف سوله‌ها یا سازه‌های دیگر.

• تولید چارچوب‌های بزرگ فولادی یا فلزی.

جمع بندی

پروفیل های ساختمانی در انواع گوناگونی تولید می‌شوند و هر مدل از آن‌ها، کاربرد خاصی در ساختمان‌سازی دارد. نبشی، ناودانی، پروفیل زد و انواع تیرآهن جزو پروفیل‌های ساختمانی محسوب می‌شوند؛ هر کدام از این پروفیل‌ها کاربرد مشخصی دارند. مثلا پروفیل ناودانی برای ساخت چارچوب درب و پنجره و پروفیل نبشی برای مستحکم‌سازی سازه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.