تعادل بین درآمد و هزینه؛ عامل توسعه ارتباطات و ارایه خدمات به مردم

به گزارش ایسنا شرکت مخابرات ایران اعلام کرده که اهمیت ارتباط با مشتریان و ایجاد یکپارچگی درون سازمان، از بدیهیات بازار رقابت است. در قرن بیست‌ویکم، بهره‌گیری بهینه و اثربخش از فناوری اطلاعات به یکی از شاخص‌های اصلی و کلیدی موفقیت بنگاه‌های موفق جهان تبدیل شده است. در دنیای ‌کسب‌وکار امروز که مشتریان با وجود رقبا و محصولات بسیار متعدد از حق انتخاب بسیار متنوعی برخوردارند، دیگر اتکاء به روش‌های سنتی و قدیمی بازاریابی و فروش راهگشا نخواهد بود. براین اساس تمامی شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی با اتکا به ابزارهای فناوری نوین، می‌توانند در بازار رقابت مشتری را که حق انتخاب دارد، به سوی خود سوق دهند.

بر این اساس شرکت مخابرات ایران نیز از این فضای رقابت مستثنی نیست و باید بدون کمترین تعللی سهم بازار را از آن خود کند و یا آنچنان در این فضای رقابتی مقاوم باشد که این سهم را از دست ندهد. اما آنچه شرکت مخابرات ایران را در این بازار رقابتی یک قدم جلوتر از سایر رقبا نگه داشته، ویژگی‌ها و توانمندی‌هایی است که این شرکت از ابتدا در کشور و در میان سایر اپراتورهای ارتباطی داشته است.

بستر ارتباطی اصلی حاضر در مناطق کمتر برخوردار و روستاها، محور اصلی ایجاد شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساخت، پیشران توسعه دانش ارتباطات در کشور، موتور محرک اقتصاد دیجیتال و افزایش بهره‌وری در سطح ملی و ارایه خدمات ارتباطی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تمامی خانوارها، شرکت‌ها و دستگاه‌ها از جمله ویژگی‌هایی است که اهمیت شرکت مخابرات ایران در کشور را نشان می‌دهد.

این شرکت، همچنین با پرداخت سالانه حدود ۱۲هزار میلیارد تومان به دولت، اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۷۰ هزار نفر و اشتغال‌زایی غیرمستقیم برای بیش از ۳۰۰ هزار نفر، به عنوان پیشران در حوزه خرید و حمایت از تولید داخل و شبکه مادر ارتباطی به عنوان بستری برای تمامی شرکت‌ها در زنجیره ارزش صنعت نیز هست. با ویژگی‌هایی که بر اهمیت شرکت مخابرات ایران به عنوان مهمترین اپراتور ارتباطی کشور تاکید می‌کند، این شرکت در حال حاضر با مشکل اساسی زیان‌دهی و عدم توسعه مواجه است.

در حال حاضر، روند حاشیه سود شرکت مخابرات ایران، در بخش تلفن ثابت، به علت تورم و عدم تناسب تعرفه‌ها نزولی است. سودآوری مخابرات بخش ثابت به ازای دارایی در سال ۱۳۹۸، یک درصد بوده است یعنی به ازای هر صد تومان دارایی، تنها یک تومان سود عاید شرکت مخابرات ایران شده که این عدد در شش ماه اول سال ۹۹ به زیان تبدیل شده است.

بنا بر اعلام شرکت مخابرات ایران در حال حاضر این شرکت با کاهش درآمد تلفن ثابت نسبت به ۱۷ سال گذشته، مواجه است زیرا علی‌رغم تورم بالا در کشور، درآمد مکالمه تلفن ثابت سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش نسبت به سال ۱۳۹۱ و درآمد کل تلفن ثابت سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش نسبت به سال ۱۳۹۱، را نشان می‌دهد. این موضوع ناشی از سیاست‌گذاری‌های مبتنی بر کاهش تعرفه در زمان اوج تورم است. اما شرکت مخابرات ایران در این مدت، با شتاب بیشتر هزینه و افزایش شدید حقوق  و دستمزد مواجه شده است. عدد حقوق و دستمزد و مستمری سال ۱۳۹۹ شرکت نیز، با توجه به مصوبات، ۵۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

آمار درصدهای رشد افسارگسیخته از هزینه نیروی انسانی و تجهیزات، نشان‌دهنده این است که نرخ رشد هزینه تقریبا از نرخ رشد درآمد بیشتر است و این بدان معناست که در بلندمدت شرکت مخابرات دچار بحران مدیریت مالی خواهد شد، لذا اولین و مهمترین بخشی که از این موضوع آسیب خواهد دید، کیفیت خدمات و توسعه ارتباطات خواهد بود. در چنین شرایطی آنچه می‌تواند این اپراتور را نجات دهد، افزایش منطقی تعرفه‌ها بعد از ۱۷ سال راکد ماندن است. این کمترین کاریست که نظام حاکمیت کشور نه برای کمک به یک اپراتور مخابراتی و ارتباطی در کشور بلکه برای ارایه خدمات با کیفیت به مردم و توسعه ارتباطات‌، انجام می‌دهد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.