غذای معروف شیرازی ها

 سلیقه متفاوت گردشگران باعث شده تا هر غذای محلی شیرازی برای گروهی از آن‌ها موردعلاقه باشد. با ما همراه باشید تا معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای محلی شیرازی را در این مطلب به شما معرفی کنیم. 

غذاهای معروف شیرازی‌ها

غذای هر کشور ویژگی خاصی دارد؛ مثلا غذای هندی‌ها بسیار تند است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که جهانیان غذاهای ایرانی و به‌خصوص شیرازی‌ها را «ترش» یا «شیرین» می‌دانند. البته این ترش و شیرین بودن غذای شیرازی را به‌راحتی می‌توان از روی نام غذاها و دستور پخت آن‌ها فهمید. در اینجا قصد داریم تا چند غذای ترش و شیرین شیرازی را معرفی کنیم:

• شکرپلو

همان‌طورکه از نام این غذا هم مشخص شده، یک غذای شیرین شیرازی است که برای تهیه آن از برنج، شکر و زعفران استفاده می‌شود. برای تزئین آن هم از خلال بادام، پسته، پوست نارنگی و لیمو کمک می‌گیرند. شکرپلو هم به‌تنهایی و هم همراه خورش قیمه سرو می‌شود و یکی از غذاهای محلی، اصیل، پرطرفدار و البته بسیار شیرین شیرازی‌های عزیز است. 

• قورمه به

وجود میوه شیرین به در غذای محلی «قورمه به» باعث شده تا این مورد هم یکی دیگر از غذاهای شیرین شیرازی‌ها باشد. شیرین‌پسندان می‌توانند از قورمه به شیرازی میل کرده و تعریف طعم و بوی آن را به‌عنوان سوغات با خود ببرند. (البته می‌توانید دستور پخت غذاهای شیرازی را از کدبانوها و آشپزهای شیرازی بگیرید و وقتی به شهرتان بازگشتید برای عزیزانتان درست کنید)

• رب‌پلو

حالا رسیدیم به یک غذای ترش شیرازی که برای تهیه آن از مقدار فراوان رب انار همراه برنج، گردو، کشمش، پیاز و البته کمی هم شکر استفاده می‌شود. این غذا به‌خاطر وجود شکر کمی ملس می‌شود؛ اما باز هم جزو غذاهای ترش شیرازی است. در رب‌پلو هیچ‌گونه گوشتی استفاده نشده؛ بنابراین می‌تواند غذای مناسبی برای افرادی باشد که در رژیم غذایی به سر می‌برند. 

• قنبرپلو

قنبرپلو هم یکی از غذاهای مجلسی و رسمی شیرازی است که به‌دلیل داشتن رب انار در ترکیب خود یکی از غذاهای نسبتا ترش شیرازی محسوب می‌شود. قنبرپلو را در همه رستوران‌های شهر شیراز سرو می‌کنند. ترکیب مواد موردنیاز برای تهیه قنبرپلو شامل برنج، گوشت، کشمش، رب انار، گردو و شیره انگور است. 

• هویج‌پلو شیرازی

باز هم یک غذای شیرین دیگر! هویج‌پلو اگرچه در دیگر شهرهای ایران هم طبخ می‌شود؛ اما هویج‌پلوی کدبانوهای شیرازی با دیگر انواع هویج‌پلو تفاوت دارد و یک غذای شیرین شیرازی محسوب می‌شود. برای تهیه هویج‌پلو شیرازی از برنج، شکر، گوشت چرخ‌کرده، زعفران، پیاز، دارچین و نمک استفاده می‌کنند. 

این نمونه‌ها بخشی از شیرین‌ترین و ترش‌ترین غذاهای شیرازی بودند. از دیگر غذاهای محلی شیرازی که علاوه‌بر رستوران‌های محلی شیراز در رستوران هتل های شیراز نیز سرو می‌شوند، می‌توان به آش سبزی، کوفته سبزی، کوفته هلو شیرازی، شیرازی‌پلو و اشکنه اشاره کرد. برای اینکه غذای بیشتر و متنوع‌تری را در شیراز میل کنید، بهتر است به جای رزرو هتل شیراز در فکر ماندن در خانه‌های ییلاقی اطراف شیراز باشید. مردم محلی به غیر از غذاهای مشهور شیرازی، انواع دیگری از غذاهای محلی را طبخ می‌کنند که با خوردن آن‌ها نمک‌گیر استان فارس شده و هرسال سفر خود به این استان را تکرار خواهید کرد. 

پلو شیرازی

راهنمای سفر به شیراز

همان‌طورکه اطلاع دارید، شیراز یکی از زیباترین و ادبی‌ترین شهرهای ایران است. آرامگاه دو شاعر بلندآوازه ایرانی حافظ و سعدی در این شهر قرار دارد. شیراز علاوه‌بر جایگاه ادبی خود، از جایگاه توریستی بالایی هم برخوردار است. وجود صدها جاذبه طبیعی در استان فارس و اطراف شیراز دلیل محکمی دال بر این موضوع است. علی‌رغم جایگاه ادبی و طبیعی شیراز در بین مقاصد سفر کشورمان، می‌توان به آشپزی و غذاهای محلی شیراز هم اشاره کرد. در این مطلب بخشی از غذاهای پلویی ترش و شیرین شیرازی را به شما معرفی کریم که فقط بخشی از ده‌ها نوع غذای محلی شیرازی بودند. 

درباره جاهای دیدنی شیراز بیشتر بخوانید

توصیه می‌کنیم حتما برای سفر به این شهر استثنایی، حداقل دو هفته زمان درنظر بگیرید. سرزدن به آبشارها، دریاچه‌ها و تنگه‌های شیراز کافی نیست، بلکه باید شب‌های پرستاره شیراز را هم در خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطراف شیراز بمانید تا لذت سفرتان چند برابر شود. قبل از آغاز سفرتان برای چند روز رزرو هتل شیراز را درنظر بگیرید و بعد به گردش‌های دورتر بروید.

پس از کلی طبیعت‌گردی می‌توانید برای میل‌کردن غذاهای شیرازی به داخل شهر و هتل های شیراز برگردید. لطفا برای خرید سوغات و صنایع‌دستی شیراز هم بودجه کافی درنظر بگیرید. نمی‌شود که به شیراز سفر کنید اما طبیعت بکر آن را ندیده، از غذاهای خوشمزه آن نچشیده، سوغات‌های خوراکی و هنری این شهر را تهیه نکرده برگردید!

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.