بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودرو

بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودروهای مختلف

تسمه تایم از جمله قطعاتی است که عملکرد صحیح سوپاپ‌ها و پیستون را در موتور تضمین می‌کند، بنابراین دور از انتظار نیست که عدم کارکرد این قطعه، به بروز حادثه منجر شود. لزوم استفاده از قطعات یدکی اصلی خودرو زمانی پُررنگ‌تر می‌شود که تسمه تایم خودروی شما زودتر از موعد فرسوده یا پاره می‌شود.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم، نوعی تسمه لاستیکی است که در داخل موتور قرار گرفته و با اتصال میل سوپاپ‌ها به میل لنگ خودرو، سرعت گردش میل سوپاپ را تنظیم می‌کند. سرعت گردش میل لنگ ۲ برای سرعت گردش میل سوپاپ است و در این بین تسمه تایم، تنظیم زمان دقیق باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را بر عهده دارد. اگر زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها تغییر کند، بواسطه آن سوپاپ‌ها در وضعیت مناسبی نسبت به پیستون قرار نمی‌گیرند و ۴ عمل اصلی موتور یعنی مکش، تراکم، انفجار و تخلیه با مشکل مواجه خواهد شد.

محل قرارگیری تسمه تایمینگ باتوجه به مدل خودرو می‌تواند کاملاً متفاوت باشد اما این قطعه اکثراً در سرسیلندر قرار می‌گیرد. تسمه تایم دارای دندانه‌هایی است که اگر اندکی جابجا شوند باعث ایجاد مشکل در عملکرد موتور شده که در نتیجه آن سوپاپ و پیستون با هم برخورد خواهند کرد. در این شرایط ممکن است آسیب‌های وارده چنان زیاد باشد که مجبور به تعویض قطعات موتور شوید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای تعویض تسمه تایم به مراکز مجاز و تعمیرگاه‌های معتبر مراجعه کرده و برای تأمین و خرید لوازم یدکی و لوازم جانبی خودرو به فروشگاه‌های شناخته شده مانندhttps://gisp.ir/ مراجعه کنید.

تسمه تایم

انواع مدل‌های تسمه تایمینگ در خودروهای مختلف

به طور کلی تسمه تایمینگ به دو دسته تقسیم می‌شود، بنابراین با توجه به نوع خودرو می‌توان از تسمه تایم یا زنجیر تایم استفاده کرد. وظیفه هر دو قطعه تنظیم تایمینگ است، اما عمر یکی بیشتر از دیگری است.

  • زنجیر تایم: تفاوت‌های زیادی بین تسمه تایم و زنجیر تایم وجود دارد. یکی از مهمترین مزایای استفاده از زنجیر تایم، عمر بالای آن است. به عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت که زنجیر تایم طول عمری مشابه موتور خودرو دارد. البته استفاده از این قطعه به نوع خودرو بستگی داشته و نمی‌توان از آن در هر موتوری استفاده کرد.

  • تسمه تایم: تسمه تایم از جنس پلاستیک و دارای طول عمر است، بنابراین نحوه نگهداری، شیوه رانندگی، کیفیت قطعه (تقلبی یا اصل بودن) و بسیاری از موارد دیگر روی نحوه عملکرد آن تأثیر دارند.

تفاوت‌های میان تسمه تایم و زنجیر تایم

درست است که تسمه تایم و زنجیر تایم عملکردی مشابه یکدیگر دارند اما در این بین تفاوت‌های نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • تسمه تایم از جنس لاستیک تقویت شده و مستحکم است در حالی‌که زنجیر تایم از فلز ساخته می‌شود.

  • تسمه تایم داخل پیشرانه قرار می‌گیرد در حالی‌که زنجیر تایم خارج از پیشرانه نصب می‌شود.

  • زنجیر تایم باتوجه به اینکه از جنس فلز است نیازمند روغن‌کاری بوده و در نتیجه از روغن موتور استفاده می‌کند. اما تسمه تایم به هیچ وجه نباید با سیالاتی چون روغن موتور در ارتباط باشد.

  • طول عمر زنجیر تایم بیشتر از تسمه تایم بوده و در برخی موارد حتی عمری برابر عمر پیشرانه دارد.

  • تسمه تایم یک قطعه مصرفی است و بنابراین برای تعویض آن باید قطعات یدکی اصلی خودرو را خریداری کنید تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

خرابی و پارگی تسمه تایم عواقب جبران‌ناپذیری به همراه دارد و از همین جا لزوم استفاده از قطعات یدکی اصل مشخص می‌شود.

علائم خرابی تسمه تایم

اگر تسمه تایم دنده به دنده بسته یا بنا به دلایل دیگری پاره شود، سوپاپ در زمانی نادرست باز و بسته شده و در نتیجه به پیستون برخورد خواهد کرد. عواقب این برخورد، شکستن پیستون و وارد آمدن آسیب‌های جدی به موتور خودرو است. مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم از جمله مهمترین نشانه‌های آسیب تسمه تایم هستند.

  • ­ساییده‌ شدن یا از بین رفتن دندانه‌های تسمه تایم

  • بروز مشکل در اگزور خوردو و خروج دود بیش از اندازه و غیرمعمول

  • بروز اختلال در نحوه عملکرد دور موتور

  • بروز مشکل در استارت خوردن خودرو

  • احتراق ناقص

  • شکستن پیستون و کج شدن سوپاپ

  • روشن شدن چراغ چک موتور

دلایل خرابی تسمه تایم

دلایل مختلفی باعث خرابی تسمه تایم و کاهش عمر آن خواهند شد که با رعایت آن‌ها می‌توانیم از بروز حوادث و آسیب‌های جدی به موتور جلوگیری کنیم.

  • ­تنظیم نبودن تسمه تایم: یکی از عمده‌ترین دلایل آسیب و پارگی تسمه تایم، تنظیم نبودن هرزگردها و تسمه تایم است. وقتی دندانه‌ها در جای درست قرار نگیرند، روی هم ساییده شده که این امر به ترک خوردگی، کشیده‌شدن، پارگی و از جا در رفتن تسمه تایم منجر می‌شود.

  • روان‌کننده‌ها: ریختن سیالاتی چون روان‌کننده‌ها، ضدیخ، گریس و روغن موتور روی تسمه تایم منجر به خوردگی و پارگی آن خواهد شد.

  • وجود ذرات آلوده روی قرقره‌ها و تسمه تایم: ذرات آلوده روی تسمه تایم و دیگر قطعات درگیر، به مرور باعث ساییدگی دندانه‌های تسمه تایم شده و آن را فرسوده و مستهلک خواهد کرد.

  • قرقره‌های خورده شده یا آسیب دیده: اگر قرقره‌های دارای ذرات ریز و سخت، آسیب دیده، ساییده شده یا خورده شوند، خود عامل مهمی در ترک، پوسته پوسته شدن و پارگی تسمه تایم خواهند بود.

  • اعمال بار بیش از حد به تسمه تایم: اگر بار بیش از حد به تسمه تایم وارد شود، ترک برداشته و به مرور پاره خواهد شد. خوردگی دندانه‌ها، کش آمدن تسمه تایم و ترک‌های ریز و درشت از جمله علائم اعمال فشار بیش از حد هستند. در این شرایط باید مجدد تسمه تایم را تنظیم کنید.

  • شُل بوده تسمه تایم: اگر تسمه تایم کشش استانداردی نداشته باشد، به راحتی از جای خود در رفته که این موضوع باعث ساییده‌ شدن دندانه‌ها خواهد شد. در این شرایط باید از یک معیارسنج کشش استفاده کنید.

بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم خودرو

زمان تعویض تسمه تایم به نحوه رانندگی، کیفیت قطعه، نحوه نگهداری و همین‌طور مدل خودرو بستگی دارد. به عنوان مثال بهترین زمان تعویض تسمه تایم خودروهای رنو بین 40 هزار تا 60 هزار کیلومتر است در حالی‌که تسمه تایم انواع خودروهای پژو باید در پیمایشی بین 60 هزار تا 70 هزار کیلومتر تعویض شوند. بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم پراید نیز بعد از پیمودن 100 هزار کیلومتر است.

تسمه تایم خودرو ارتباط مستقیمی با عملکرد صحیح موتور دارد و بروز هرگونه مشکل یا خرابی در آن‌ می‌تواند 4 عمل اصلی را با مشکل مواجه کند. در برخی موارد پارگی تسمه تایم یا در رفتن آن، باعث برخورد سوپاپ به پیستون شده که نتیجه این امر کج شدن سوپاپ و شکستگی پیستون است. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی پیشنهاد می‌کنیم به صورت دوره‌ای تسمه تایم را بررسی کرده و همواره از قطعات یدکی اصلی خودرو استفاده کنید. شما پس از پیمودن چه مسافتی تسمه تایم خوردو خود را تعویض می‌کنید؟

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.