چیزهایی که قبل از خرید گردو باید بدانید!

از این رو مروری داریم بر نکاتی که قبل از خرید گردو باید بدانید :

قیمت گردو با پوست

گردو با پوست از مغز گردو ارزان‌تر است چون پس از خرید نیاز به یک مرحله کار اضافه برای خارج کردن مغز دارد و در نهایت از هر ۲ تا ۲٫۵ کیلو مغز گردو حدود یک کیلو مغز گردو به دست می‌آید.

خرید گردو با پوست کمی ریسکی است زیرا ممکن است کیفیت همه گردو ها یکسان نباشد، مغز گردو داخلش خراب یا سوزنی باشد، گردو‌ها پوک باشد یا بار سال قبل قاطی بار امسال شده باشد.

اگر گردویی که می‌خرید تازه و باکیفیت باشد یک خوبی دارد و آن هم این است که هر بار به قدر نیازتان مغز گردو را جدا می‌کنید و همیشه مغز گردو تازه خواهید داشت. لازم به یادآوری است که گردو با پوست خود دو نوع است : گردو با پوست سبز و گردو با پوست چوبی ( قهوه‌ای)

در حال حاضر قیمت گردو با پوست تویسرکان ۱۱۰ هزارتومان است.

گردو با پوست چوبی

قیمت گردو با پوست چوبی به تازگی گردو، میزان پر کردن مغز، راحت جدا شدن مغز، نازکی پوست گردو و.. بستگی دارد. اما به طور کلی قیمت گردو با پوست چوبی از قیمت مغز گردو ارزان‌تر و از قیمت گردو با پوست سبز گران‌تراست.

گردو با پوست سبز

گردو با پوست سبز هم طرفداران خاص خودش را دارد. این محصول در از اواسط شهریور ماه تا اواخر مهرماه (در زمان برداشت محصول) پیدا می شود. اغلب افرادی که این گردو رو خریداری می‌کنند هدفشان مصرف گردو تازه و نوبرانه است.

توصیه می‌شود به اندازه مصرف کوتاه مدت خود گردو با پوست سبز بخرید، چون باید بسیار مواظب مغز گردوها باشند تا خراب نشود و اگر پوست سبز را از گردو جدا نکنند مغز گردو آسیب می‌بیند و قابل استفاده نیست.

خرید گردو تویسرکان

گردو پوست کاغذی

در بین مردم و بازار گردوی پوست کاغذی به گردویی گفته می‌شود که وقتی دو عدد گردو را بر روی هم گذاشته و با دست فشار دهید بشکند، اما به چنین گردوهایی باغ دارها کول کاغذی نمی‌گویند بلکه به گردویی گفته می‌شود که وقتی یک گردو بین انگشت اشاره و شست دست گذاشته شود با یک فشار کوچک کول آن(پوست چوبی گردو) شکسته شود. مقدار برداشت از چنین گردویی به نسبت گردوهای دیگر کم است و به دلیل پوست نازک‌‌شان قبل از برداشت خوراک کلاغ و پرندگان دیگر می شود؛ برای همین گردوی پوست کاغذی واقعی کمیاب و تقریبا نایاب است.

احتمالا گردوی پوست کاغذی پیدا نخواهید کرد اما گردوهایی که به راحتی در گردوشکن شکسته می‌شوند و پوست‌شان  راحت جدا می‌شود هم گردوهایی با کیفیت و مناسب خرید هستند.

قیمت گردو تویسرکان

منطقه تویسرکان بیشترین تولید کننده گردو در کشور است و درخت های گردوی کهنسال با قدمت زیاد در آن به وفور یافت می شود. این منطقه حدود ۱۳۰ پارچه آبادی (مانند: سرکان، آرتیمان، مبارک آباد، باباپیر، بابا پیر علی، گشانی، کرزان و …) دارد که بیشتر آن‌ها باغذار گردو هستند. به خاطر مرکزیت و راه‌های ارتباطی، گردوی بیشتر این مناطق به تویسرکان می‌رود و در آن‌جا جمع می‌شود.

به خاطر آب و هوای کوهستانی و خاک مناسب گردو تویسرکان جزو بهترین گردوهای ایرانی است. که به خوش خوراکی و چرب بودن معروف است. به طور معمول قیمت گردو تویسرکان کمی از سایر گردو ها بالاتر است و به نوعی عیار سنجش دیگر گردوهای تولید شده در کشور محسوب می‌شود، بعد از تویسرکان گردوهای منطقه کرمان به دلیل چرب بودن شناخته‌ شده است.

گردو خارجی ( امریکایی، شیلی، افغانستان …)

متاسفانه چند سالی است که گردوهای خارجی در بازار ایران مشاهده می‌شود. قیمت گردو خارجی ارزان‌تر از گردوهای ایرانی است و  یکدست تر و یک اندازه تر و سفیدتر نیز هستند اما از نظر مزه و خوش خوراکی و تازگی و چرب بودن آن‌ها قابل قیاس با گردوی ایرانی نیست.

گردو سوزنی

گردو سوزنی یا بددرار در واقع به گردویی گفته می‌شود که بعد از جدا کردن پوست سبز گردو از آن و پس از خشک شدن، مغز آن به سختی از پوستش جدا می‌شود چون داخل پوست قهوه‌ای آن برآمدگی‌هایی وجود دارد که پس از شکستن قابل دیدن است.

تفاوت گردو ایرانی با خارجی

پوست چوبیِ گردو خارجی قهوه‌ای روشن (مایل به زرد یا سفید) است اما گردوی ایرانی اگر بدون دستگاه پوست سبزرنگش جدا شده باشد، رنگش به تیره‌ است. البته اگر پوست گردوی ایرانی با دستگاه جدا شده باشد و بعد از آن با آب شسته شود، پوستش روشن می‌شود.

اندازه گردوهای خارجی یکدست و یک‌اندازه است اما گردوی ایرانی به درخت بستگی دارد و ممکن است اندازه‌ و شکلشان  متفاوت باشد مگر آنکه از یک درخت باشند.

مزه مغز گردوی ایرانی چرب‌تر است، کمی طعمش گس است اما گردوی خارجی سه نوع مزه دارد؛ بی‌مزه، تلخ و شیرین

یک کیلو گردو چند عدد می‌شود؟

بستگی به پری مغز، وزن پوست و به طور کلی به نژاد گردو بستگی دارد. اما به طور میانگین هر کیلو گردو حدود ۹۰ تا ۱۰۰ عدد می‌شود یعنی هر عدد گردو حدود ۱۰ تا ۱۲ گرم است.

گردو با پوست بخریم یا بدون پوست؟

تشخیص مغز گردوی ایرانی کمی سخت است چون ممکن است مغز گردو ایرانی و خارجی را مخلوط کنند و به اسم گردوی ایرانی بفروشند. به همین دلیل بهتر است گردو با پوست بخرید گردو با پوست ایرانی و خارجی را می‌توان راحت‌تر تشخیص داد.

از طرفی خرید گردو با پوست کمی ریسک دارد زیرا مغز گردو نا نمی‌توان دید، مشخص نیست چند درصد آن گردوی مرغوب است، چقدر مغز دارد و… بنابراین اگر به فروشنده اعتماد دارید، بسته به شرایط خودتان هر کدام از گزینه‌های مغز گردو یا گردو با پوست می‌تواند انتخاب مناسبی باشد؛ اما اگر فروشنده را نمی‌شناسید، کمی گردو با پوست بخرید و مغز آن را جدا کنید خودتان کیفیت گردو را بسنجید.

این راهنما از وبسایت فروشگاه گردو تویسرکان پوست کاغذی به نشانی Poostkaghazi.com برداشته شده است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.