سه پایه عکاسی دست دوم (راهنمای خرید)

ما در این مقاله قصد داریم به شکل مختصر اما کاربردی، مواردی را به شما آموزش دهیم که بتوانید در هنگام خرید سه پایه دوربین عکاسی، بهترین انتخاب را داشته باشید.

با توجه به افزایش روزافزون قیمت تجهیزات جانبی عکاسی و همین‌طور تنوع بالای انواع سه پایه، تمرکز ما در این متن، ارائه‌ی راهکارهایی است که به کمک آن بتوانید یک سه پایه عکاسی دست دوم سالم و به‌قیمت تهیه کنید.

ما در این مقاله به تمامی سوالات شما و دغدغه‌هایتان پاسخ خواهیم داد. 

  • مهمترین اجزای سه پایه چیست و هر بخش چه تنوعی دارد؟

  • کدام سه پایه برای من مناسب است؟

  • ارتفاع و وزن سه پایه مورد نیاز من چقدر باید باشد؟

  • در هنگام خرید سه پایه عکاسی دست دوم به چه فاکتورهایی توجه کنم؟

اگر قصد خرید یک سه پایه عکاسی دست دوم را دارید، به شما توصیه می‌کنم پیش از هر انتخابی این مقاله را با دقت مطالعه کنید. 

2

تمام تصاویر شگفت‌انگیزی که در بالا می‌بینید، بدون سه پایه امکان عکاسی نداشتند

مهمترین اجزای تشکیل دهنده‌ی سه پایه دوربین عکاسی چیست؟ 

به‌طور کلی سه پایه‌ها از 4 بخش اصلی تشکیل می‌شوند. هر کدام از این بخش‌ها از جنس و ویژگی‌های متفاوتی تشکیل شده‌اند که اگر به‌خوبی آنها را نشناسید، در هنگام خرید سردرگم شده و ممکن است انتخاب اشتباهی داشته باشید. به‌ویژه زمانی که قصد خرید یک سه پایه عکاسی دست دوم را دارید، سلامت و کارایی هر بخش، اهمیتی دوچندان دارد. 

بخش اول: پایه ها 

پایه‌ها پراستهلاک‌ترین بخش هستند. به‌طور معمول پایه‌ها از جنس آلومینیوم و استیل ضد زنگ می‌باشند. در سه پایه‌های حرفه‌ای‌تر، از بازالت و فیبرکربن استفاده می‌شود.

غالب سه پایه‌های موجود در بازار عکاسی ایران از جنس آلومینیوم هستند. سه پایه آلومینیومی علاوه بر مقاومت و عمر طولانی‌تر، قیمت ارزان‌تری نیز دارد. تنها چالش آنها چگالی بیشتر و در نتیجه وزن نهایی سنگین‌تر است. 

بهترین نمونه‌های سه پایه دوربین از جنس فیبرکربن است. این سه پایه‌ها وزنی بسیار سبک و در عین حال مقاومتی بسیار بالا دارند. البته همان‌طور که گفتیم، قیمت تمام شده‌ی آنها به‌مراتب گران‌تر از سه پایه‌های آلومینیومی یا استیل است.

سه پایه‌های جنس استیل از نمونه‌های آلومینیومی هم ارزان‌تر هستند؛ اما وزن بسیار بالای آنها قابلیت حمل و جابجایی را بسیار دشوار می‌کند. از این گونه سه پایه‌ها معمولا در پروژه‌های فیلمبرداری و برای تثبیت دوربین‌هایی با وزن بالا استفاده می‌شود. 

سلامت پایه‌های سه پایه عکاسی دست دوم را چگونه امتحان کنم؟

پایه‌ها معمولا دارای 3 تا 5 بخش هستند که مسئولیت آنها تنظیم ارتفاع صحیح سه پایه است. در هنگام خرید سه پایه عکاسی دست دوم به باز شدن کامل آنها بدون گیر کردن یا قفل شدن، توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

ضمنا قفل‌های تنظیم ارتفاع پایه‌ها نیز بسیار پرکاربرد هستند و در نتیجه در معرض آسیب قرار دارند. حتما در هنگام خرید چند بار ارتفاع هر پایه را تغییر داده و مقاومت و صحت عملکرد قفل پایه‌ها را با دقت بررسی کنید. 

بخش دوم : سری سه پایه 

سَری، محل اتصال دوربین یا لنز و مهمترین بخش در سه پایه دوربین عکاسی است. پس اگر قصد خرید سه پایه عکاسی دست دوم را دارید، پیش از هر بخش دیگری باید سری سه پایه را بررسی کنید. 

به‌طور کلی می‌توان با فاکتور گرفتن از چند مدل محدود و کاملا تخصصی، سری سه پایه دوربین عکاسی را به 3 مدل زیر تقسیم کرد که هر کدام کاربردها، مزایا و معایب خود را دارند. 

ضمنا در این بخش لازم به یادآوری است که مهمترین فاکتور در انتخاب تمامی تجهیزات مرتبط با عکاسی، آگاهی کامل به سبک و نیازهای خودتان است. 

3

به ترتیب از راست به چپ : سری توپی – سری پن تیلت – سری گیمبال

سری پَن تیلت (Pan-Tilt Head):

این مدل از سری سه پایه دوربین عکاسی از اولین و قدیمی‌ترین مدل‌ها است که همچنان محبوب‌ترین مدل در میان عکاسان است. در مدل پن-تیلت شما بیشترین میزان کنترل را دارید و به راحتی می‌توانید دوربین را فیکس کرده و زاویه قاب‌بندی را در جهت عمودی یا افقی تغییر دهید. این مدل از سری‌ها، در کنار کارایی بالا قیمت مناسبی نیز دارند.

  • سری توپی (Ball Head):

یک مزیت مهم سری توپی راه‌اندازی سریع و اتصال آسان دوربین به سه پایه است. پس اگر سرعت و راحتی عملکرد برای شما اهمیت دارد؛ حتما از سه پایه دوربین با سری توپی استفاده کنید. 

  • سری گیمبالی (Gimbal Head):

سری گیمبالی به عکاس این امکان را می‌دهد که خیلی سریع و به‌وسیله گیره‌ها دوربین را به سه پایه متصل کند. حرکت دوربین روی سه پایه در این مدل به کمک دنده‌ها انجام شده تنظیم آن بسیار آسان است. ضمنا این سری بهترین انتخاب برای دوربین و لنزهای حجیم و سنگین است.

سلامت سری سه پایه عکاسی دست دوم را چگونه امتحان کنم؟ 

به‌طور معمول سری‌های نوع پن-تیلت و توپی، احتمال آسیب‌دیدگی بسیار کمتری دارند. در این ۲ مدل تنها کافی است گیره‌ها و محل اتصال را بررسی نمایید. 

اما اگر قصد خرید سه پایه عکاسی دست دوم با سری گیمبالی را دارید، باید توجه بیشتری به خرج بدهید. بهتر است پیش از هر چیز دامنه‌ی حرکت سری را امتحان کرده و سپس قابلیت تنظیم دنده‌ها را بررسی نمایید. 

فراموش نکنید یک سه پایه خوب می‌تواند سال‌ها و حتی دهه‌ها همراه عکاسی شما باشد. در نتیجه در هنگام خرید سه پایه عکاسی دست دوم از خرید مدل‌های ضربه خورده یا دارای سری‌های آسیب دیده خودداری کنید. 

بخش سوم : ستون مرکزی  

این بخش از سه پایه دوربین عکاسی مسئولیت تنظیم ارتفاع سری و قفل کردن پایه‌ها را برعهده دارد. این بخش استهلاک زیادی ندارد؛ اما جالب است بدانید در صورتی که عملکرد صحیحی نداشته باشد، امکان تغییر ارتفاع سه پایه را از دست خواهید داد. 

در هنگام خرید سه پایه عکاسی دست دوم تنها کافی است چند بار ارتفاع سه پایه را به کمک این ستون مرکزی تغییر داده و حتما فراموش نکنید که با نصب یک دوربین، میزان تحمل پذیری وزن در این بخش را نیز تست کرده باشید. 

بخش چهارم : پین‌های زیر پایه‌ها 

این بخش از سه پایه دوربین عکاسی تنها در زمانی کاربرد دارد که شما در شرایط آب و هوایی دشوار مانند یخ‌زدگی یا سطوح بارانی و لغزنده، مشغول به عکاسی طبیعت باشید. در این زمان پین‌های قابل تعویض می‌تواند میزان پایداری سه پایه در سطح را تا حد زیادی تقویت کنند. 

مهمترین شاخص‌های فنی در هنگام خرید سه پایه عکاسی دست دوم 

بعد از آن‌که از پایه و نوع سری سه پایه اطمینان حاصل کردید، نوبت به حداکثر میزان تحمل وزن، حداکثر ارتفاع سه پایه و حداقل آن می‌رسد. 

در کنار این موضوع، وزن و ابعاد سه پایه‌ی جمع شده نیز اهمیت بسیاری دارد. برای آن‌که در هنگام خرید سه پایه بهترین انتخاب را داشته باشید، به موارد زیر با دقت توجه کنید :

  • حداکثر تحمل وزن سه پایه، فاکتور بسیار مهم و تاثیرگذاری است. در هنگام انتخاب سه پایه، وزن دوربین و لنزتان را با دقت محاسبه کرده و سه پایه‌ای را خریداری کنید که تحمل وزنی حداقل ۲۰ درصد بیشتر داشته باشد. توجه به این موضوع در پایداری عکاسی، اهمیت بسیار بالایی دارد. 

  • حداکثر ارتفاع سه پایه، فاکتور مهم دیگری است که باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که ارتفاع سه پایه به گونه‌ای باشد که در هنگام عکاسی، منظره‌یاب دوربین در مقابل چشم شما نباشد، فرآیند عکاسی‌های طولانی مدت خسته کننده خواهد بود. ضمنا اگر به عکاسی ماکرو علاقه‌مند هستید، حداقل ارتفاع سه پایه نیز فاکتور مهم بعدی است.

  • در انتها به شما توصیه می‌کنیم که به وزن و ابعاد جمع‌شده‌ی سه پایه نیز توجه کنید. این موضوع به‌ویژه برای عکاسان طبیعت و خیابانی اهمیت زیادی دارد. سه پایه دوربین شما باید در کیف دوربین یا کوله‌ی عکاسیتان به‌راحتی جای گرفته و وزن آن به گونه‌ای نباشد که در سفرهای عکاسی طولانی مدت آزاردهنده باشد. 

به شما توصیه می‌کنیم در هنگام خرید سه پایه عکاسی دست دوم به تمامی این موارد توجه کنید تا انتخابی کاربردی و بی‌دغدغه داشته باشید. 

به‌عنوان آخرین توصیه به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای خرید تجهیزات عکاسی مطمئن و سلامت، مراجعه به یک فروشنده‌ی متخصص و معتبر است. حتی گاهی خرید یک سه پایه دوربین نو برای شما بسیار کم هزینه تر از یک سه پایه کارکرده خواهد بود؛  اگر قصد خرید سه پایه دوربین داشتید فروشگاه اینترنتی دیدنگار قیمت و شرایط مناسبی (مانند خرید اقساطی) را در اختیار شما قرار خواهد داد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.