«سرو» بازدهی فراتر از شاخص

رشد قابل توجه قیمت ها از ابتدای سال جاری بسیاری را بر آن داشته بود تا تصور کنند که افزایش قیمت در بازار سهام امر بی بازگشت است قیمت‌ها تنها در جهت صعود حرکت می کند با این حال کاهش بیش از ۲۵ درصدی شاخص کل نشان داد که این تصور غلط بوده و تمامی فعالان بازارچه قدیمی باشند و چه تازه وارد نیازمند داشتن استراتژی در بازار سهام هستند.

در این میان اما تنها عده اندکی بودند که توانستند پرتفوی خود را از زیان قابل توجه بازار سرمایه طی هفته‌های اخیر حفظ کنند.

 یکی از مشخصه‌های سرمایه گذاران حرفه ای بهتر عمل کردن از میانگین قیمت ها در دوره های صعود است که خود را در کسب بازدهی بیش از شاخص های بازار سهام در سرتاسر دنیا نشان می‌دهد. این دسته از اشخاص که با اعمال یک استراتژی مناسب به سرمایه‌گذاری می پردازند در مواقع ریزش بازار نیز حتی اگر وارد محدوده زیان شوند با این حال زیان کمتری را نسبت به متوسط فعالان بازار تجربه خواهند کرد.

 در واقع همین ریسک بالا و پیچیدگی‌های بازارهای مالی است که در بسیاری از کشورهای جهان سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ترغیب می‌کند و سبب می‌شود تا آنها به جای آنکه خودشان مستقیماً به چرخه خرید و فروش سهام وارد شوند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به  این کار بپردازند.

در بازار سرمایه ایران نیز تعداد معدودی از صندوق ها وجود دارند که به هنگام افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه بازدهی فراتر از شاخص کل کسب می کنند و هیچگاه به زیر میانگین بازار سقوط نمی کنند.

یکی از این صندوق ها که به صورت قابل معامله یا ETF در بازار سرمایه  خرید و فروش می‌شود، صندوق سرو سودمند مدبران  است که زیر نظر شرکت مدبران هما اداره می شود. این صندوق در تمامی فراز و فرودهای بازار سهام از ابتدای فعالیت خود توانسته همواره بازدهی فراتر از شاخص کسب کند و ضمن کنترل حداکثری بر منابع وارد شده از سوی سرکایه گذاران بازدهی مناسب را برای آنها به ارمغان بیاورد.

صندوق سرو که طی یک سال گذشته بازدهی ۴۵۳ درصدی را برای سرمایه‌گذاران حاصل کرده است در دوره‌ای که شاخص کل بورس نزدیک به ۲۶ درصد کاهش را تجربه کرده تنها با ۸ درصد افت ارزش توانست گام مهمی در جهت حفظ سرمایه سرمایه‌گذاران بردارد.

صندوق سرمایه گذاری سرو سودمند مدبران، طی یک سال گذشته افزایش بیش از ۶ برابری را در قیمت هر واحد خود شاهد بوده به طوری که قیمت هر واحد از دارایی این صندوق از هزار و ۵۵ تومان به ۶ هزار و ۶۶۰ تومان رسیده است. نزدیکی قیمت واحدهای این صندوق به  خالص ارزش دارایی ها حکایت از آن دارد که نحوه سرمایه گذاری ‌در این بنگاه اقتصادی به‌ گونه‌ای بوده است که قرار گرفتن قیمت تابلو در محدوده به معنای کاهش ریسک ریزش قیمت ها در هر واحد از این صندوق سرمایه گذاری است.

ترکیب این نکات حکایت از آن دارد که مدیریت صندوق توانسته طی دوره فعالیت خود با نگاهی جدی به تمامی متغیرهای اقتصادی، شرایطی مساعد را برای سرمایه گذاری بلند مدت فراهم کند. صندوق قابل معامله سرو سودمند مدبران که در سامانه‌های معاملاتی با نماد «سرو» قابل دسترسی است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.