"کانگورو" تامین کننده اصلی مونوپروپیلن گلیکول کشور

در همین راستا، شرکت تولیدی صنعتی علمی سازان پاسارگاد با برند (KANGAROO)  که با هدف تولید و تأمین مواد اولیه شیمیایی و پلیمری مورد نیاز کارخانه های صنایع پایین دستی داخلی، نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت می کند در تلاش است تا با وجود این بازار ملتهب بتواند تامین این مواد اولیه را برای کارخانه های تولیدی راحت تر کند.

«کانگورو» مجموعه ای از متخصصان شیمیایی و پلیمری با تجربه در شبکه تولید، تأمین و توزیع مواد شیمیایی در سطح بین‌المللی است و وجه تمایز این مجموعه در بازار وسیع مواد شیمیایی، این است که سعی بر استفاده از ایده‌سازی ارتباط با مشتریان، بهره‌گیری از مدیریت به روز، کارشناسان خبره و ایجاد زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری پیشرفته در شهرهای مختلف ایران داشته تا خدمات بهتری ارائه دهد.

این شرکت تولیدی صنعتی، به عنوان یکی از بزرگترین و اصلی ترین شرکت های تامین کننده ماده اولیه "مونوپروپیلن گلایکول" شناخته می شود و سهم بزرگی در تامین مواد اولیه شیمیایی و پلیمری کشور دارد. در ادامه، به تشریح این ماده اولیه که یکی از اصلی ترین مواد اولیه های صنعت شیمیایی و پلیمری به شمار می رود خواهیم پرداخت. 

کانگورو

مونوپروپیلن گلیکول (پروپیلن گلیکول، PG  و  MPG) ترکیبی از آلی و سنتتیک است. خواص فیزیکی و شیمیایی آن می توان به مواردی همچون، مایعی ویسکوز، روغنی، شفاف، بی رنگ، تقریبا بی بو با طعمی شیرین، نامحلول در آب،‌ استون و کلروفرم اشاره کرد.

مونوپروپیلن در مقیاس انبوه تولید شده و معمولاً از آن در تولید پلی‌مرها استفاده می‌شود. کاربردهای دیگر آن در فرآوری مواد غذایی و به عنوان سیال انتقال حرارت در دمای پایین مثل ضدیخ است. استفاده از MPG در مواد غذایی به عنوان افزودنی، توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است.

کاربردهای مونوپروپیلن گلیکول

پلی‌مرها

۴۵ درصد تولیدات مونوپروپیلن گلیکول به عنوان ماده‌ی اولیه‌ی شیمیایی صرف تولید رزین پلی‌استرهای سیرنشده می‌شود. پروپیلن گلیکول با مخلوطی از مالئیک انیدرید سیرشده و ایزوفتالیک اسید واکنش داده و یک کوپلیمر یا بسپار ناهمگن تولید می‌کند. ایجاد اتصالات عرضی بیشتر در این پلی‌مر جزئی سیرنشده، موجب تولید پلاستیک‌های ترموست (گرماسخت) می‌‌شود.

مشابه به این کاربرد، مونوپروپیلن گلیکول را با پروپیلن اکسید واکنش داده تا اولیگومر و پل‌مرهایی تولید شود که برای تولید پلی‌اورتان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون در مقایسه با آب، MPG دیرتر تبخیر می‌شود، در رنگ‌های آکلریک ساختمانی برای به تاخیر انداختن خشک شدن رنگ کاربرد دارد.

حلال

مونوپروپیلن گلیکول حلالی بسیار عالی برای تولید جوهر چاپگر‌ها است. همچنین در تولید دترجنت‌های غیریونی استفاده می‌شود. این دترجنت‌ها در صنایع نفتی، فرآوری شکر و تولیدات کاغذ کاربرد دارند.

خوراکی و استنشاقی

مونوپروپیلن گلیکول به عنوان نم‌ نگهدار، حلال و نگهدارنده در خوراکی‌ها و دخانیات استفاده می‌شود. همچنین به همراه گلیسرین گیاهی، به عنوان یکی از مواد اولیه اصلی (۱ تا ۹۲ درصد) تشکیل دهنده‌ی مایع و کارتریج سیگارهای الکترونیکی و وِیپ‌ها استفاده شده و در بخش اتمایزر، آیروسوله می‌شود. از همین ویژگی برای تولید دود در کشتی‌ها و قطارها مدل استفاده می‌شود تا با یک دستگاه حرارتی کوچک دود بیشتری تولید شود.

از پروپیلن گلیکول در خوراکی‌های فراوانی استفاده می‌شود؛ مانند نوشیدنی‌های برپایه‌ی قهوه، شیرین‌کننده‌های مایع، بستنی، محصولات لبنی همزده و نوشیدنی‌های گازدار. وِیپورایزهایی که برای دارو رسانی استفاده می‌شوند، معمولاً حاوی این ماده هستند.

آرایشی بهداشتی

از MPG به عنوان نم نگهدار یا مرطوب کننده در ضدعفونی کننده‌های دست بر پایه‌ی الکل، برای جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده می‌شود. در شامپوها، لوازم آرایشی و دستمال مرطوب مخصوص کودک نیز از پروپیلن گلیکول به عنوان مرطوب کننده استفاده می‌شود.

میزان استفاده از مونوپروپیلن گلیکول در تولید لوازم آرایشی به مرور زمان افزایش چشمگیری داشته است. مثلاً در ایالات متحده در سال ۱۹۹۴، ۵۶۷۶ محصول آرایشی از این ماده استفاده کرده بودند و این عدد در سال ۲۰۱۲ به ۹۰۹۴ رسید.

داروسازی

مونوپروپیلن گلیکول به عنوان حلال در داروسازی استفاده می‌شود. در فرمولاسیون بسیاری از داروهای خوراکی، تزریقی و موضعی مانند دیازپام و لورازپام، که در آب نامحلول هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تولید برخی از قطره‌های اشک مصنوعی نیز استفاده از این ماده گزارش شده است.

ضدیخ و یخ‌زدایی

پروپیلن گلیکول همانند اتیلن گلیکول می‌تواند نقطه‌ی انجماد آب را کاهش دهد و در واقع خاصیت ضد یخی دارد. به همین جهت از این ماده در تولید مایع یخ زدای هواپیماها در فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. چون پروپیلن گلیکول سمیت بسیار کمتری نسبت به اتیلن گلیکول دارد، به طور رایج در فرودگاه‌ها استفاده می‌شود. البته خاصیت یخ‌زدایی اتیلن گلیکول بیشتر است و هنوز بعضی از فرودگاه‌های دنیا از آن استفاده می‌کنند.

بخش اعظم مایع یخ‌زدای هواپیما به سطح هواپیما نمی‌چسبد و روی زمین می‌ریزد. معمولاً فرودگاه‌ها از سیستمی برای جمع‌آوری مایع اضافی استفاده می‌کنند تا MPG به زمین و آب‌ها سرایت نکند. چرا که تجزیه‌ی این ماده در طبیعت، اکسیژن زیادی نیاز دارد و ممکن است موجب خفگی موجودات آبزی شود.

مخلوط آب و پروپیلن گلیکول به عنوان ضد یخ را صورتی رنگ می‌کنند که نشان از غیرسمی بودن آن دارد. از مونوپروپیلن گلیکول برای تولید ضدیخ‌های دوستدار طبیعت به جای اتیلن گلیکول استفاده می‌شود. ضدیخ‌های ۶۰- درجه سانتی‌گراد با نسبت ۶ به ۴ و ضدیخ‌های ۴۵- درجه سانتی‌گراد به نسبت ۴ به ۶، حاوی پروپیلن گلیکول و آب هستند.

درمانی

در دامپزشکی از این ماده برای درمان هایپرکتونمی (توکسمی آبستنی) نشخوارکنندگان استفاده می‌شود. در نشخوارکننده‌گان باکتری‌هایی در دستگاه گوارش وجود دارند. این باکتری‌ها سلولز مصرفی حیوان را تخمیر و اسیدهای چرب تولید می‌کنند. با استفاده از این اسیدهای چرب در کبد نشخوارکننده، گلوکز ساخته می‌شود.

گاهی در بازه‌ای از دوران آبستنی جانور، مصرف انرژی جنین بیشتر از میزان انرژی دریافتی از غذای مادر می‌شود. در این حالت بدن جانور از چربی‌های بدن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. یکی از محصولات جانبی تجزیه‌ی چربی‌ها در بدن، اجسام کتونی هستند. تجزیه زیاد چربی‌ها باعث تجمع اجسام کتونی و مسمومیت جانور می‌شود.

برای درمان این بیماری در جانوران غیر نشخوار کننده، از گلوگز استفاده می‌شود. اما در نشخوارکنندگان نمی‌توان از گلوکز استفاده کرد. چون گلوکز توسط باکتری‌های بخشی از دستگاه گوارش، یعنی سیرابی، تجزیه شده و چیزی برای جانور نمی‌ماند. مونوپروپیلن گلیکول برخلاف گلوکز به صورت جزئی در سیرابی متابولیزه می‌شود. مقادیر باقی‌مانده جذب خون جانور شده و از آن در کبد برای تولید گلوکز استفاده می‌شود.

برای اطلاعات بیش تر به سایت www.yeskangaroo.com مراجعه فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.