روحانی: حفظ سلامت مردم اولویت اول نظام است/ پیشرفت های برای تولید دارو و واکسن کرونا صورت گرفته است
 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنج‌شنبه در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا به عنوان یک ستاد فرابخشی و فرادستگاهی و فراقوه‌ای یادآور شد: همه تصمیمات و سیاست‌های مقابله مؤثر با ویروس کرونا از همان آغاز تاکنون براساس خردجمعی و دیدگاه‌های کارشناسانه و تخصصی اتخاذ شده که برای همه مجموعه کشور لازم‌الاجراست.

رئیس جمهور حاکمیت واحد و انسجام در تصمیم‌گیری‌ها در ستاد ملی کرونا را که بارها و به صراحت مورد تأیید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است از دلایل مهم موفقیت در مهار شیوع ویروس کرونا در موج‌های اول و دوم خواند و افزود: رهبر معظم انقلاب حتی تصمیم‌گیری در مورد امور شخصی خود را به مصوبات این ستاد معطوف نموده و مراجع عظام تقلید نیز تصمیم‌گیری درباره شعائر و آیین‌های دینی را به این ستاد محول کرده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به فرآیند کاملاً علمی و کارشناسانه تصمیم‌گیری‌ها در کمیته‌های تخصصی و جمع‌بندی مباحث و دیدگاه‌ها به صورت مصوبه کمیته‌های مختلف و ارائه آن به ستاد ملی تأکید کرد: تصمیمات در ستاد ملی مقابله با کرونا نه شخصی و نه دستگاهی است بلکه بر مبنای خردجمعی و با پشتوانه ساعت‌ها بررسی و مباحث کارشناسی در کمیته‌های تخصصی ستاد، اتخاذ می‌شود که تاکنون مراجع بین‌المللی نیز آن را تحسین کرده‌اند.

دکتر روحانی همچنین به تدوین، طراحی و تعیین دقیق مجازات و جرائم رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی در سه حوزه ادارات، اصناف و عموم مردم در کمیته‌های تخصصی و ستاد ملی اشاره کرد و گفت: در تعیین این جرایم و مجازات‌ها دقت شده است تا ضمن داشتن قابلیت و ضمانت اجرا به نحوی اعمال شود که جنبه بازدارندگی و تنبیهی آن به تغییر رویه و سبک زندگی شهروندان منجر شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه باید به روشنی بدانند که جرائم و مجازات‌ها برای حفظ سلامت مردم و رعایت حقوق شهروندان تعیین شده و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌ها، دقیقاً تجاوز به حقوق شهروندی و مستلزم مجازات و جریمه است.

دکتر روحانی تمام دستگاه‌های کشور را به تبیین، آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه اجرای دقیق و رعایت دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های جرائم و مجازات تعیین شده موظف کرد و گفت: عدم اطلاع‌رسانی دقیق و آموزش لازم در این خصوص، نتیجه معکوس داشته و نارضایتی مردم را به دنبال خواهند داشت و نباید اجازه داد مردم دچار «عقاب بلا بیان» شوند.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در این جلسه، پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه تولید دارو و واکسن را در کشور از جمله دستاوردهای مثبت و فرصت ایجاد شده ناشی از تهدید شیوع ویروس کرونا و مشکلات این بیماری عنوان کرد و افزود: توسعه زیرساخت‌های تولید دارو و واکسن از اولویت‌های این دولت در سال‌های اخیر بوده که در زمان شیوع کرونا سرعت و وسعت بیشتری گرفت و امیدواریم این موفقیت‌ها تا رسیدن به نتیجه مطلوب و نهایی ادامه یابد.

رئیس جمهور تلاش همزمان و همپا برای تولید دارو و واکسن در داخل کشور و تهیه دارو و واکسن مورد نیاز از خارج را حرکتی ادامه‌دار خواند و گفت: کماکان مهم‌ترین اصل، رعایت کامل همه دستورالعمل‌های بهداشتی تا زمان دستیابی به دارو و واکسن مورد تأیید است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.