آموزش ورود به بورس؛ از سجام تا احراز هویت غیر حضوری

 با اینحال همچنان بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی کافی و وجود ابهامات فراوان درخصوص نحوه ورود به بورس و شرایط لازم آن، تاکنون اقدامی درین خصوص انجام نداده‌اند. اما بهتر است بدانید که ورود به بورس راحت‌تر از آن است که فکرش را می‌کنید! شاید باورش برایتان سخت باشد که می‌توانید فقط با گذراندن ۳ مرحله کوتاه، آن هم بدون نیاز به خروج از منزل، به هدف خود برسید. با ما همراه باشید تا نگاهی کوتاه به مراحل دریافت اینترنتی کد بورسی بیاندازیم.

۱. ثبت نام در سجام

قبل از هر چیز شما نیاز به ثبت نام در سامانه اطلاعات جامع مشتریان (سجام) دارید. فقط کافی است به سامانه مربوطه وارد شده و پس از وارد نمودن اطلاعات هویتی خود، کد پیگیری ۱۰ رقمی خود را در قالب پیامک دریافت کنید. این کد را به خاطر بسپارید زیرا در گام بعدی به آن نیاز خواهید داشت؛ اگرچه در صورت فراموشی، امکان بازیابی آن نیز وجود دارد. از زمان ورود به سامانه سجام تا دریافت کد پیگیری، نهایتاً به ۱۰ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. همچنین هزینه ثبت نام در سجام ۱۰.۰۰۰ تومان بوده که به صورت اینترنتی قابل پرداخت خواهد بود.

۲. احراز هویت

در قدم بعدی به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی دیگران، لازم است هویت شخص شما به سامانه سجام اثبات گردد. جهت انجام این فرآیند علاوه بر سامانه تحت وب، امکان استفاده از اپلیکیشن و نرم‌افزار نیز فراهم شده است. تنها کافی است پیش از شروع کار، این موارد را آماده داشته باشید:

  • کارت ملی هوشمند (در صورت نداشتن آن، کد رهگیری ثبت نام کارت ملی هوشمند نیز قابل قبول می‌باشد.)

  • کد پیگیری سجام

  • تصویر امضاء خود بر روی کاغذ سفید

با استفاده از سامانه و اپلیکیشن احراز هویت غیر حضوری هیچ نیازی به مراجعه به دفاتر پیشخوان نداشته و تمامی مراحل به صورت الکترونیکی قابل انجام می‌باشد. ورود شماره موبایل و اطلاعات سجام، گرفتن عکس و ویدئو سلفی، بارگذاری تصویر امضاء و در نهایت پرداخت کارمزدِ ۱۰.۰۰۰ تومانی، در مجموع ۱۰ دقیقه از زمان شما را خواهد گرفت. لازم به ذکر است از میان تمامی کارگزاری‌های مجری طرح ملی احراز هویت غیر حضوری سجام، فقط کارگزاری سهم آشنا امکان استرداد وجه را در صورت عدم تکمیل فرآیند احراز هویت غیرحضوری، برای متقاضیان فراهم نموده است. پس از تکمیل فرآیند احراز هویت سجام، کد بورسی تا ۱۲ ساعت بعد، به شماره همراه متقاضی پیامک خواهد شد.

۳. انتخاب کارگزاری

پس از اتمام‌ مراحل قبل، نوبت به انتخاب کارگزاری معتبر می‌رسد. "کارگزاری" شرکت‌های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار هستند که به متقاضیان خود، امکان استفاده از سامانه معاملات آنلاین را جهت خرید و فروش سهام در بورس می‌دهند. پس از ورود به بخش ثبت نام در سایت کارگزاری‌ها و ورود اطلاعات هویتی و همچنین کد بورسی خود، می‌بایست فرم‌های مربوطه را دانلود نموده و سپس چاپ نمایید. ۱۰ دقیقه، حدود زمانی است که باید برای این مرحله درنظر داشته باشید.

در نهایت لازم است به همراه فرم‌ها به دفاتر پیشخوان منتخب و یا دفاتر پستی سراسر کشور مراجعه نموده و پس از امضاء و اثر انگشت، آنها را به مسئول مربوطه تحویل نمایید. حداکثر طی مدت ۳ روز پس از تحویل فرم‌ها به کارگزاری، کد معاملاتی آنلاین را از طریق پیامک دریافت خواهید کرد و پس از آن، می‌توانید وارد پنل خود شده و اقدام به انجام معامله در بورس نمایید. لازم به ذکر است کارگزاری هیچ‌گونه مبلغی از متقاضی جهت دریافت کد آنلاین دریافت نخواهد کرد.

اطلاعات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در این لینک ملاحظه فرمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.