تطبیق مناسب با بازدهی بازار همسو با کنترل ریسک

این روزها که رونق بازار سرمایه توجه بسیاری از آحاد مردم را به خود جلب کرده است و اخبار مربوط به رشد شاخص ها و قیمت ها همه روزه به تیتر اصلی بسیاری از روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها تبدیل شده، نبود فرصت کافی برای تحلیل فضای سرمایه گذاری و آشنایی اندک بسیاری از مردم با بازار سرمایه سبب شده تا بسیاری از آنها برای ورود پول خود به بازار های پیچیده نظیر بورس دچار مشکل شوند. مشکل زمانی حادتر می شود که سرمایه گذاران و مردم عادی در مواجهه با افزایش همه روزه قیمت‌ها دچار اضطراب می شوند و برای جا نماندن از سود های بازار به سرمایه گذاری عجولانه می‌زنند.

همین مسبب آغاز مشکلاتی دیگر می‌شود و بسیاری از آنها را در مواجهه با سختی های تحلیل مستاصل می‌کند. مخصوصاً در زمانی که قیمت‌ها در بازار کاهش می‌یابند و افت قیمت ها ( منفی شدن سهام) باعث افزایش باعث افزایش اضطراب و فروش های عجولانه میشود. 

بسیاری از این ابزارها نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ماهیت‌های مختلف نظیر صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های در سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط به وجود آمده‌اند تا از اضطراب سرمایه‌گذاران به هنگام سرمایه گذاری بکاهند و پیچیدگی‌هایی که نیازمند دانش مالی بالا است را بدون صرف وقت برای آنها مرتفع کند.

در ایران نیز این ابزارها سال هاست که وجود دارد. بسیاری از اشخاصی که وقت کافی برای بررسی موقعیت‌های سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند و یا توان ریسک کردن برروی سرمایه خود را ندارند به این ابزارها رجوع می‌کنند.

 یکی از شرکت‌هایی که طی سال‌های گذشته در این زمینه فعال بوده شرکت مدبران هما است که در زمینه ارائه خدمات مشاوره مالی و سرمایه گذاری و همچنین سبد گردانی فعالیت می‌کند. این شرکت هم اکنون مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام سرو سودمند مدبران و صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت افرا نماد پایدار را بر عهده دارد.

بررسی عملکرد این دو صندوق حکایت از آن دارد که شرکت مدبران هما توانسته گام مهمی در زمینه افزایش ثروت سرمایه‌گذاران خود بردارد. در حال حاضر دو صندوقی که این شرکت آنها را اداره می کند به صورت قابل معامله یا  (ETF) در بازار سرمایه داد و ستد می شوند و سختی های سرمایه گذاری در صندوق های صدور ابطالی را ندارند.

مزیت معاملات این صندوق‌ها سبب شده تا سرمایه‌گذاران بتوانند به راحتی در صورت لزوم به خرید یا فروش واحدهای آن از طریق سامانه‌های برخط کارگزاری های فعال در کشور بپردازند. با استفاده از این روش سرمایه گذاران در عمل تفاوت چندانی با خرید و فروش سهام را احساس نمی‌کنند. ولی در عوض سرمایه خود را به یک تیم با تجربه سپرده اند تا با بررسی سوداوری و ریسک سهام به سرمایه گذاری بپردازند. 

«سرو» مسیری برای سود آوری و ریسک‌پذیری آگاهانه

بررسی عملکرد صندوق سرمایه گذاری سرو سودمند مدبران که صندوقی در سهام است، نشانگر آن است که ارزش هر واحد قابل معامله این صندوق در یک سال گذشته از ۹۴۵ تومان تا ۷۳۳۰ تومان افزایش یافته است. این افزایش ۷.۷۵ برابری حکایت از آن دارد صندوق یاد شده به خوبی توانسته نوسانات بازار را پوشش دهد و سبد  سرمایه‌گذاری آن ضمن حصول ترکیب بهینه و از دارایی‌ها را به مشتریان ارائه دهد.

این صندوق که در بازار سرمایه با نماد «سرو» معامله می شود، در پایان معاملات روز گذشته به ازای هر واحد قیمتی ۶۴۱۳  تومانی داشته است. همین امر سبب شده تا مقایسه قیمت «سرو» بر روی تابلوی معاملات با NAV ابطال آن اختلافی حدوداً ۸.۳ درصدی را نشان دهد که به معنای ارزش سبد سرمایه گذاری این صندوق نسبت به قیمت آن بر روی تابلو است.

از این رو می‌توان گفت که این صندوق هم اکنون گزینه‌ای جذاب در میان موقعیت‌های سرمایه گذاری در بازار سهام بدل شده و زیر قیمت معامله می‌شود.

صندوق سهامی سرو ۶۰۸% سود سالیانه از تیرماه ۹۸ تا کنون داشته است.

«افران» کم ریسک

در دیگر صندوق سرمایه‌گذاری تحت مدیریت شرکت مدبران هما نیز وضعیت کسب بازده حکایت از عملکرد مناسب این شرکت دارد.

با این حال این دو صندوق با هم از لحاظ ماهوی تفاوت هایی دارند. در حالی که دارایی های صندوق سرمایه گذاری سرو سودمند مدبران یا همان «سرو» در سهام سرمایه گذاری شده و بیشتر مورد توجه سرمایه گذاران ریسک پذیر است، صندوق سرمایه گذاری افرا نماد پایدار به سرمایه‌گذارانی خدمات ارائه می‌دهد که تمایل کمتری به پذیرش ریسک های موجود و سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سهام دارند.

 این این صندوق سرمایه‌گذاری که با نماد «افران» در بازار سرمایه داد و ستد می‌شود همچون دیگر صندوق معرفی شده از طریق معاملات برخط قابل داد و ستد است، به سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت اشتغال دارد که عموماً توسط دولت و نهادهای عمومی غیر دولتی منتشر می‌شوند. بازدهی سالانه شده این صندوق از زمان فعالیت به بیش از 50% رسیده است که با توجه به ریسک بسیار پایین آن، بازدهی خوبی به شمار می اید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.