دورکاری، تحولی در پروسه های کاریابی سنتی برای افراد جویای کار

فرایند کاریابی شاید برای بسیاری از ما یادآور روزهای سخت و پر از فشار و استرس ارسال رزومه و انتظار برای تماس از سوی کارفرمایان باشد. اما این روزها کاریابی مفهوم سنتی خود را از دست داده و روش های نوینی برای این فرایند سخت و پیچیده به وجود آمده که شرایط را امن تر و آسان تر کرده است. در فرایند کاریابی می توانیم از دو منظر به موضوع نگاه کنیم.

به عنوان جویای کار باید بدانید که بسیاری از مشاغل مانند برنامه نویسی، طراحی سایت، طراحی های گرافیکی، ترجمه، تایپ و... نیاز به فعالیت های سنگین و یدی ندارند و اگر به این حرفه ها مسلط هستید، تنها وسیله ای که نیاز دارند یک کامپیوتر خانگی است که متصل به شبکه اینترنت باشد و در کنار آن پروژه های زیادی که در انتظار تخصص شما برای به انجام رسیدن قرار گرفته بگیرند.

حالا بیاید از منظر یک کارفرما به موضوع نگاه کنیم، هر فردی در جایگاه یک کارفرما نیاز به نیروی انسانی متخصص و حرفه ای دارد. در واقع نیروی متخصص بزرگترین سرمایه هر شرکتی محسوب می شود. با وجود انبوه افراد جویای کار اما همچنان کارفرمایان برای یافتن نیروی متخصص بسیار سخت گیر و نکته بین عمل می کنند.

حال تصور کنید که بستری فراهم شده که نیروهای متخصص و آموزش دیده زیادی داوطلب به انجام رساندن پروژه شما باشند و شما می توانید بهترینِ آن ها را انتخاب کنید تا نتیجه مطلوب در پروژه شما حاصل شود. در عصر کنونی و در دنیای اینترنت فضاهایی امن برای این دست تعامل ها بین کارجویان و کارفرمایان فراهم آمده که منجر به ایجاد مفهومی به اسم دورکاری یا آزاد کاری شده است. در ادامه به طور مفصل درباره این سبک از انجام کار یا شغل صحبت خواهیم کرد.

نیل پیکسل

دورکاری چیست و  چرا باید دورکاری را به عنوان سبک شغلی خود انتخاب کنیم؟

 نعمتی به نام اینترنت باعث شده کاریابی ها دیگر یک پروسه پر فشار و پر استرس نباشد. دیگر لازم نیست شما ساعت های طولانی را صرف پیدا کردن آگهی از روزنامه ها کنید و بعد از تماس های متعدد، سراسر شهر را  برای یافتن شغل مورد نظر خود زیر پا بگذارید و در نهایت خسته و ناامید به خانه برگردید. دورکاری از طریق فریلنسینگ این اجازه را به شما می دهد که بدون زحمت خارج شدن از خانه و تنها از طریق اتصال به اینترنت پروژه های خود را انجام داده  و آن را به دست کارفرما برسانید.

برای کسب بهترین نتیجه لازم است سبک شغلی خود را با توجه به سبک زندگی و مهارت خود انتخاب کنید. به طور قطع  فرقی نمی کند وقتی شما در پروسه کاریابی خود به دنبال شغلی با درآمدی ثابت باشید و یا به دنبال انجام پروژه به صورت دورکاری. در هر دو نوع از سبک شغلی مزایا و معایبی وجود دارد. اما دلایلی وجود دارد که می تواند فریلنسینگ را به نوعی شغل جذاب تبدیل کند:

ساعات کاری منعطف: اگر جزو افرادی هستید که سبک زندگی متفاوتی دارید و نمی توانید در ساعات متعارف اداری مشغول کار باشید فریلنسینگ مناسب شماست. یکی از بزرگترین مزایای دورکاری این است که شما فقط و فقط باید در موعد مقرر پروژه کامل خود را تحویل دهید و اصلا فرقی نمی کند که صبح ها تمرکز و شرایط بهتری برای کار کردن دارید یا شب ها تا دیروقت. انعطاف در زمان کار باعث می شود که شما بتوانید برای بسیاری از کارهای مهم و ضروری مانند تعهدات خانوادگی، رساندن فرزندان به مدرسه و... به خوبی برنامه ریزی کنید.

با دورکاری همه جا می تواند یک آفیس باشد: برای فریلنسر شدن اصلا نیاز نیست که شما با  صرف هزینه زیاد، حتما یک دفتر کار داشته باشد. گوشه آشپزخانه، اتاق خواب یا کتابخانه، همه جا می تواند یک دفتر کار ایده آل برای شما باشد. اگر از افرادی هستید که از یکجا نشینی خیلی زود خسته می شود می توانید به راحتی به محیط کار خود تنوع ببخشید. بسیاری از کافه ها این روزها اینترنت پر سرعت دارند. تنها چیزی که نیاز دارید این است که لپ تاپ و کوله پشتی خود را بردارید و به نزدیک ترین کافه اطراف خود بروید و در حین این که قهوه مورد علاقه خود را می نوشید پروژه کاری تان را انجام دهید.

دست شما برای انتخاب پروژه ها باز است: در فرایند دورکاری شما بعد از مدتی با پیشنهادهای فراوان کاری مواجه می شوید. به طوری که حق انتخاب کامل برای رد یا قبول پروژه مورد نظر خواهید داشت.

تنوع کار و پروژه ها: امور اداری و یا به اصطلاح کارمندی مدت طولانی از روز، شما را وادار خواهد کرد که کارهای روتین و تکراری را انجام دهید. در حالی که در دورکاری هر پروژه جدید یک تجربه نو محسوب می شود و بدین صورت شما هر روز درحال یادگیری نیز هستید.

تنظیم میزان درآمد با توجه به نیاز: اگر کارمند یک شرکت باشید، به هر میزانی که کار کنید دستمزدی معین را در آخر ماه دریافت خواهید کرد. اما در فریلنسینگ شما هرچه بیشتر کار کنید می توانید درآمد بیشتری نیز کسب کنید.

آزادی در پوشش: پوشش رسمی در ادارات و شرکت ها برای ساعت های طولانی گاه بسیار آزار دهنده است. کار کردن در محیط خانه در حالی که یک لباس راحتی بر تن دارید بسیار لذت بخش خواهد بود.

کسب و کارهای محبوب فریلنسرها

فریلنسرها باید بتوانند از طریق اینترنت خدمات خود را ارائه دهند و نتیجه را به دست کارفرما برسانند. حرفه هایی که در آن از نرم افزار برای تحلیل و طراحی استفاده می شود مانند طراحی لوگو، برنامه نویسی، انواع نرم افزارهای معماری می توانند از طریق دورکاری به انجام برسند و پیشرفت شغلی خوبی به دنبال داشته باشند. همچنین اگر تخصص هایی مانند تایپ و یا ترجمه و ویرایش متن دارید دورکاری یک شغل ایده آل برای شما است.

آیا میزان درآمد دورکاری راضی کننده است؟

نیل پیکسل1

زمانی که شما در فرایند کاریابی خود دورکاری را چه به عنوان شغل اول و یا چه به عنوان شغل دوم خود انتخاب کرده باشید در ابتدا شاید میزان دستمزدها شما را نگران و ناامید کند. اما پیشرفت شغلی و درآمد بیشتر در دورکاری زمانی حاصل می شود که شما رزومه کاری مناسبی برای خود دست و پا کرده باشید. میزان درآمد فریلنسرها ارتباط مستقیم با میزان تخصص و همچنین سابقه کاری آن ها دارند. بعد از مدتی خواهید دید که به اصطلاح وقت برای سر خاراندن نیز ندارید. اینجاست که شما می توانید نرخ کاری خود را تعیین کنید. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که در بسیاری از موارد دورکاری می تواند به شغل دوم و درآمد اول شما تبدیل شود.

برای انجام فریلنسینگ به کجا مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد که دارای حرفه ای مناسب برای فریلنسر شدن هستند به طور مستقیم با کارفرمایان در تعامل می کنند. اما این راه مشکلاتی نیز ایجاد می کند، زیرا در بسیاری از مواقع این روش منجر به اختلافات مالی و یا سلیقه ای خواهد شد. چرا که معمولا در پروژه های دورکاری قراردادی بین صاحب کسب و کار و فرد متخصص جاری نمی شود. اما وبسایت های کاریابی بسیاری وجود دارند که می توانند امنیت کامل را در ارتباط بین کارفرما و شما ایجاد کنند. نیل پیکسل یکی از این وبسایت ها است. نیل پیکسل، شامل دو بخش فریلنسینگ (آزادکاری) و یادگیری (کالج) است و این امکان را برای کاربران فراهم می آورد تا به راحتی بتوانند در بستری امن، پایدار و مطمئن تعامل سازنده ای را در جهت رسیدن به اهداف خود شکل دهند.

در  پلتفرم فریلنسینگ (آزادکاری)، بستری فراهم شده است تا در آن، کارفرمایانی که به دنبال افراد حرفه ای و کارآزموده هستند، با جامعه فریلنسرهای احراز صلاحیت شده و مستعد در ارتباط باشند و پروژه های موفقی را به انجام رسانند. همچنین در پلتفرم یادگیری (کالج)، برای افراد صاحب تجربه و تخصص شرایطی ایجاد شده است تا بتوانند آنچه را که در توان دارند، با هنر آموزش درآمیزند و در اختیار افرادی که جویای کسب مهارت های تخصصی هستند قرار دهند و در نهایت بتوانند به پیشرفت شغلی چشمگیری نائل شوند.

سخن پایانی

ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی با محدودیت جذب نیروی کار مواجه هستند و همین امر باعث شده است که این روزها در طی پروسه کاریابی بیشتر با مفهوم دورکاری مواجه شوید. البته که دورکاری یک معامله برد برد محسوب می شود. شما به عنوان کارفرما از متخصص ترین افراد برای انجام پروژه خود استفاده می کنید. از طرف دیگر به عنوان کارجو می توانید با کمترین هزینه و در کنار سایر امور شخصی، شغل مورد علاقه خود را دنبال نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.