راهکارهایی برای فروش آنلاین رستوران‌ها در بحران کرونا و پس از آن

مدت‌ها بود که رستوران‌ها برای فروش و بازاریابی محصولات خود، تنها به توان خود متکی بودند و تبلیغات چاپی در پیک‌های محلی، بازاریابی پیامکی، پخش تراکت و یا حداکثر بیلبورد، تنها ابزارهای ارتباط با مشتریان بالقوه و فروش بود.

اما چند سالی است که به لطف ابزارهای نوین، رستوران‌ها دیگر می‌توانند از ابزارهای مختلف آنلاین برای بازاریابی و فروش محصولات خود استفاده کنند و به این صورت در معرض دید هزاران مشتری جدید قرار بگیرند، به خصوص مشتریانی که در دوران کرونا، به خرید آنلاین و غذای بیرون‌بر توجه بیشتری نشان می‌دهند و مدیریت سفارشات آنها نیز باید با دقت و سرعت بالایی انجام پذیرد.

استفاده از پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف که با فروش غذای رستوران‌ها کمیسیون دریافت می‌کنند، یکی از این راه‌هاست اما برای رستوران‌هایی که دارای مشتری ثابت هستند داشتن سایت اختصاصی برای سفارش‌گیری آنلاین بهترین راه برای جذب مشتری و سپس مدیریت سفارشات است.

در گذشته داشتن سایت اختصاصی برای کسب‌وکار بسیار پرهزینه و نگهداری آن هم سخت بود، اما امروز به لطف نرم‌افزارهای آنلاین ساخت وبسایت و سفارش‌گیری، رستوران‌ها می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان و بدون دانش فنی و با هزینه‌ی کم دارای سایت اختصاصی شوند.

در این مطلب، با برخی از این ابزارها آشنا می‌شوید:

سایت‌ساز ویترین:

سایت ساز ویترین محصولی است که توسط گروهی از نخبگان دانشگاه شریف طراحی شده است، به صاحبان کسب و کار این امکان را می‌دهد که در کمتر از 24 ساعت بتوانند سایت مخصوص خود همراه با درگاه پرداخت آنلاین را داشته باشند. یکی از نکات تمایز ویترین، تمرکز خاص آن روی امکانات مرتبط با رستوران‌ها و فروش آنلاین غذاست. امکاناتی چون، راه‌اندازی سریع، ارسال پیامک هوشمند، مدیریت نظرات مشتریان بعد از ارسال غذا و اتصال به اینستاگرام، از امکانات ویژه‌ی آن به شمار می‌رود.

وردپرس:

وردپرس یک سیستم متن‌باز است که شرکت‌های مختلفی بر اساس آن اقدام به ساخت وبسایت می‌کنند، البته رابط کاربری وردپرس برای سفارش‌گیری رستوران بهینه نشده است ولی با این وجود انعطاف پذیری بالای آن وردپرس را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای ساخت وبسایت فروش آنلاین کرده است.

پارت اپ:

یکی از سیستم‌های ساخت اپ معتبر که در سال‌های اخیر در این حوزه فعالیت خوبی داشته است، پارت اپ است که کابران با استفاده از آن می‌توانند به سادگی اپلیکیشن فروش اینترنتی در حوزه‌های مختلف از جمله رستوران طراحی کنند.

دلینو:

دلینو پلتفرمی است که در حوزه سفارش آنلاین غذا فعال است و در این مدت به عنوان یک خدمت جانبی، به طراحی سایت برای رستوران ها با امکان سفارش آنلاین نیز پرداخته است.

از جمله ویژگی های سایت های طراحی شده توسط دلینو می‌توان به طراحی سایت اختصاصی با درگاه پرداخت آنلاین، پنل مدیریت سفارشات، پشتیبانی قوی و مشاوره و امکانات جانبی همچون امکان افزودن گالری تصاویر اشاره کرد.

بدون شک، ساخت وبسایت اختصاصی برای رستوران نمی‌تواند به صورت کامل زیان وارده به آن را جبران کند اما در شرایط فعلی یک از بهترین راه‌ها برای کاهش اثرات بحران کرونا و ارتباط مستقیم‌تر با مشتریان است. همچنین ساخت سایت مناسب و با کارایی مناسب برای رستوران از دغدغه های اصلی صاحبان رستوران‌ها است که گزینه‌های معرفی شده در اینجا می‌تواند تا حد زیادی مسیر انتخاب گزینه مناسب برای صاحبان رستوران را هموار کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.