گزارش فانوس از رشد بی سابقه تمایل به سرمایه گذاری در پی بازار مساعد!

یکی دیگر از عوامل این رشد بی‌سابقه، حمایت و تمایل دولت است. زیرا ورود سرمایه مردم به بازار بورس ممکن است تاثیرات مثبتی روی کنترل نرخ تورم داشته‌باشد. البته هنوز هم بازارهای پرسودی همچون بازار مسکن وجود دارد اما این بازار نیاز به سرمایه فراوانی دارد که حضور برای افراد مختلف را دشوار می‌کند. این درحالی است که بازار بورس نیاز به سرمایه نجومی جهت فعالیت ندارد.

فانوس و گزارش‌های مالی دقیق در حوزه بازار سرمایه ایران

اپلیکیشن فانوس یک برنامه مفید در زمینه مدیریت مالی و حسابداری شخصی است که به شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا تعلق دارد. یکی از چندین و چند قابلیت ویژه این نرم‌افزار ارائه گزارشات مالی دقیق است. در فانوس هر ماه گزارشات جالب و دقیقی از نحوه خرج کردن و میزان سرمایه‌گذاری کاربران ارائه می‌شود.

ادامه رونق بازار بورس

بسیاری از افراد پس از مشاهده رشد بالا بورس و خرید سهام در بازار سال ۹۸ فکر می‌کردند که حباب بازار در سال جدید از بین خواهدرفت و سرمایه‌گذاران ضرر و زیان فراوانی را متحمل خواهندشد. البته وجود حباب در قیمت سهام برخی شرکت‌ها غیرقابل انکار است اما نباید این موضوع را به کل بازار بورس تعمیم دهیم.

در واقع جهش نرخ ارز که از سال ۹۷ شروع شد و تا شش ماهه دوم سال ۹۸ نیز ادامه پیدا کرد، تغییرات زیادی را در بازار بورس به وجود آورد. دولت هم به دلیل تحریم‌ها و مسائل اقتصادی خارجی، به سیاست‌هایی همچون انتشار اوراق روی آورد که موجب افزایش حجم معاملات در بازار بورس شد.

پیش‌بینی می‌شود که با توجه به تورم بالا در سال ۹۹ سرمایه‌گذاران باز هم به بازار سرمایه‌گذاری در این بازار رو بیاورند و پس از مهار کرونا و بهبود وضعیت بازار جهانی، روند صعودی معاملات همچنان ادامه داشته‌باشد.

با کمک گزارشات دریافتی از اپلیکیشن‌ فانوس از اسفند ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ به نتایج جالبی دست پیدا می‌کنیم. یکی از این موارد افزایش سرمایه‌گذاریِ میانگین افراد است. علاقه افراد به سرمایه گذاری از اسفند سال گذشته تا اردیبهشت امسال رشد افزایشی داشته است.

لازم به ذکر است که در فروردین ماه، افراد ۴۵ درصد از هزینه‌های خود را صرف سرمایه‌گذاری کرده‌اند که باز هم نسبت به ماه گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته‌است. 

بورس1

بورس2

بررسی رشد بازار در 40 سال گذشته

با توجه به رشد بالای بورس در چند سال گذشته لازم است روند رو به رشد این بازار در 40 سال گذشته را نیز بررسی کنیم. در واقع طی گزارشات، این بازار در این مدت زمان رشد و بازدهی معقول و مناسبی را داشته‌است. البته در گذشته افرادی که سرمایه مازادی داشتند، اغلب ترجیح می‌دادند در بازارهایی همچون طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنند و کمتر به فکر سرمایه‌گذاری در بازار بورس بودند.

از جمله این علل باید به تفکر سنتی سرمایه‌گذاران بورس اشاره کرد؛ تفکر آنها بدین گونه بود که به تناسب افزایش تورم، سهام رشد نخواهدداشت که این موضوع نشان‌دهنده عدم شناخت و دانش کافی بود. این درحالی است که امروزه اگر سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت به بازار بورس ایران نگاه کنند، با بازدهی و سودی بیش از بازار مسکن مواجه خواهندشد. بنابراین با افزایش دانش و آگاهی مردم به نظر می‌رسد که این رشد نشان از استقبال بالای مردم دارد و در شاخص کلی بورس حبابی نیست.

بورس3

تاثیر افزایش نرخ دلار بر بازار بورس

با توجه به نظریه کارشناسان افزایش نرخ دلار از جهاتی به نفع بورس است. به این دلیل که با رشد نرخ دلار که با نظارت بانک مرکزی و به شکل سالیانه تا پانزده درصد صورت می‌گیرد، سرمایه‌گذاری در بازار ارز کاهش پیدا خواهد کرد و تمامی سرمایه‌ها به سمت بازار بورس خواهندآمد و با رونق بیشتری مواجه می‌شود.

ریسک معاملات بورسی

هر عاملی که موجب افت سهام شرکت‌های مختلف شود، ریسک معاملات بورس را افزایش می‌دهد. با این وجود ریسک خاصی در حال حاضر در معاملات بازار بورس وجود ندارد. به این جهت که بازگشایی پس از کرونا صورت گرفته‌است و شرکت‌ها مجددا تولیدات خود را از سر می‌گیرند؛ ضمن اینکه قیمت نفت نیز در حال رسیدن به ثبات است. البته هنوز هم خطراتی همچون تشدید تحریم‌ها و سهام عدالت موجب ریسک در بازار بورس خواهدشد.

تاثیر حمایت دولت در رشد بی‌سابقه خرید سهام

یکی از دلایل رشد شاخص بازار بورس حمایت‌های صورت گرفته دولت از بورس است که به همراه حمایت بانک مرکزی انجام صورت می‌گیرد. دولت این عمل را با هدف آشنایی  اقشار مختلف جامعه با بازار بورس انجام داده‌است. در هر صورت اگر حمایت‌های صورت گرفته به همین منوال ادامه پیدا کند، شاخص بورس تا پایان سال 99 باز هم رشد خواهدداشت.

حسابداری شخصی با کمک اپلیکشن‌های همراه

در پی رشد بی سابقه و تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار بورس ایران برخی از افراد بیان کردند که این مسئله دلیل بر وجود یک حباب است که به زودی موجب پشیمانی سرمایه‌گذاران می‌شود. با این حال در پی گزارشات به دست آمده از نرم‌افزارهای حسابداری شخصی اینگونه به نظر می‌رسد که این رشد همچنان ادامه دارد.

البته در سهام برخی شرکت‌ها حباب و افزایش قیمت غیرمنطقی وجود دارد که نباید آن را به تمامی شاخص بورس تعمیم دهیم.

در واقع برخی از عوامل مختلف همچون افزایش قیمت حساب‌شده دلار، افزایش آگاهی و اشتیاق مردم به سرمایه‌گذاری و خرید سهام و حمایت‌های ادامه‌دار دولت نیز ادامه رشد شاخص بورس را تضمین می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.