برند برتر در کفش و لباس ورزشی نایک یا آدیداس

در این مقاله که توسط فروشگاه اینترنتی مکسی تهیه شده است درمیابیم که تفاوت برندهای نایک و آدیداس در چیست، عملکرد آن ها چگونه بوده، و در آینده چه اتفاقی برای شان خواهد افتاد؟

نایک و آدیداس درگیر یک نبرد بی پایان می باشند که صنعت کالاهای ورزشی را امروزه تحت اشعاع خود قرار داده است. از لحاظ دارایی، نایک بسیار بزرگ تر از آدیداس است اما فعالیت های اخیری که انجام داده اند در طی سال های گذشته بهتر شده است.

با این که  هر دو برند ورزشی نایک و آدیداس از کشور های آمریکا و آلمان، شناخته شده ترین برند ها در سراسر جهان می باشند. اما بر اساس صد برند برتر اینتربال که در سال ۲۰۱۷ منتشر شد، نایک در مقایسه با آدیداس که رتبه ی پنجاه و پنج لیست بود رتبه ی هجده را در اختیار داشت. پس چه تفاوتی میان نایک و آدیداس در گذشته وجود داشته؟ هر کدام از آن ها چه راهی را پیش گرفته اند؟ چه آینده ای در انتظار آن ها می باشند و ارزش سهام آن ها بالا خواهد رفت؟

تاریخچه ی مختصری از نایک:

فقط انجامش بده، نایک توسط دو فرد به نام های بیل بورمن و فیل نایت در اورگن در کشور آمریکا  تاسیس شد. انگیزه ی تاسیس این شرکت، ایجاد کفش های ورزشی بهتر برای ورزش کاران بود.

تاریخچه ی مختصری از آدیداس:

غیر ممکن وجود ندارد، آدیداس توسط یک مرد آلمانی به نام آدلف داسلر در سال ۱۹۲۴ تاسیس شد این شرکت امروزه بیشتر از هشتصد و پنجاه میلیون کالا هر ساله در صد و شصت کشور می فروشد.

نایک و آدیداس چه محصولاتی تولید می کنند؟

در حالی که نایک و آدیداس بیشتر درآمد خود را از برند اصلی خود در می آورند، اما هر دوی آن ها برند هایی دارند که به در آمد بیشتر آن ها کمک می کند. مثلا نایک، صاحب برند کانورس، هرلی، و جردن ( که به خاطر بسکتبالیست، مایکل جردن به این نام شناخته شده است) می باشد. در حالی که آدیداس فقط صاحب برند ریباک است.

در آدیداس، ۱۹ بیلیون از کل در آمد سالانه از برند اصلی می باشد. که روشن می سازد این مقدار ،بیشتر از نود و یک در صد از در آمد سالانه در آخرین سال مالی است. در حالی که فقط ریباک ۱.۸ بیلیون را به خود اختصاص داده است.

هر دو شرکت سه نوع محصول تولید می کنند. نایک و آدیداس بیشتر در آمد خود را از فروش کفش، و لباس که دومین درآمد بزرگ سالانه ی آن ها محسوب می شود به دست می آورند. هم چنین در ادامه لوازم ورزشی همانند توپ و کیف نیز تولید می کنند

چه محصولاتی برای نایک در آمد زا است؟

در مقایسه با رقیب آلمانی اش، در آمد نایک در کفش ورزشی کمی بیشتر می باشد

نایک-نمودار

چه محصولاتی برای آدیداس درآمد زا است؟

آدیداس بیشتر درآمد کلی خود را از فروش پوشاک به دست می آورد، اما هنوز هم کفش بزرگ ترین محصول تولیدی آن ها برای فروش است.

آدیداس-نمودار

فروش نایک در مقابل فروش آدیداس: درآمد و فروش آن ها از کجا می باشد؟

نایک و آدیداس هر دو دارای برند های قدرتمندی می باشند که در سراسر جهان به فروش می رسد. آمریکای شمالی و غرب اروپا دو تا از بهترین مناطق فروش می باشند. همان طور که انتظار می رفت اروپای غربی مرکز اصلی خرید برای آدیداس آلمانی می باشد در حالی که آمریکای شمالی بزرگ ترین محل فروش نایک آمریکایی است.

هر دوی آن ها جایگاه ثابتی در کشور های در حال توسعه دارند و چین سومین بازار بزرگ خرید و فروش برای هر دوی آن ها می باشد. هر چند آدیداس بیشتر درآمد خود را در کشوری دیگر به دست می آورد

فروش نایک: نایک درآمد خود را از کجا به دست می آورد؟

نایک-جدول فروش

فروش آدیدادس: آدیداس درآمد خود را از کجا به دست می آورد؟

آدیداس-فروش

نایک و آدیداس محصولات خود را کجا تولید می کنند؟

طبیعتا، نایک و آدیداس هر دو بخش بزرگی از تولیدات اولیه ی خود را در آسیا انجام می دهند، آدیداس کمی بیشتر از نایک در این منطقه تولیدات دارد. همان طور که انتظار می رود، بیشتر تولیدات نایک در آمریکا می باشد در حالی که آدیداس بیشتر تجهیزات نایک در اروپا می باشد. آفریقا هم سهم اندکی در تولیدات کلی برای هر دو شرکت ایفا می کند.

نایک در چه کشور هایی تولید می شوند؟

نایک حدود پانصد و پنجاه و چهار کارخانه در چهل و دو کشور می باشد که محصولات نایک، از جمله پوشاک کفش ورزشی و وسائل ورزشی عرضه می کند.

nike sup

هشت درصد از پایگاه تولیدی نایک در آمریکا می باشد. این کارخانجات تولیدی عمدتا پوشاک و بعضی از وسایل ورزشی را تولید می کنند اما تاکنون کفشی در این تولیدی ها درست نشده است.

تولید کننده های چینی بیست و سه درصد از محصولات نایک را تولید می کنند انواع محصولاتی که این کارخانجات تولید می کنند به صورت مساوی بین سه نوع محصول تقسیم می شوند، البته تولید پوشاک کمی بیشتر است. کارخانه های ویتنام شانزده درصد ازکل محصولات، و به صورت عمده پوشاک، کفش ورزشی و مقدار کمی وسائل ورزش را تولید می کنند.

آدیداس در چه کشور هایی تولید می شود؟

آدیداس بیشتر از هشتصد کارخانه دارد که در پنجاه و پنج کارخانه سه نوع از محصولات آن تولید می شوند

نایک--

ویتنام تولید چهل و چهار درصد از کل کفش های ورزشی آدیداس را انجام می دهد که در ادامه ی آن اندونزی و چین به ترتیب 25 و 19 درصد از محصولات را تولید می کنند.

چین مسئولیت تولید بیست و سه درصد از پوشاک را برعهده دارد. بعد از چین کلمبیا و ویتنام به ترتیب بیست و دو و هجده درصد از محصولات را تولید می کنند. بزرگ ترین واحد کارخانه ی تولید پوشاک حدود ده درصد از محصولات را تولید می کند.

چین هم چنین بزرگ ترین تولید کننده ی محصولات آدیداس است و وظیفه ی تولید حدود چهل درصد از کل محصولات را دارد. بعد از چین، پاکستان و ترکیه به ترتیب هجده و پانزده درصد در این کار سهیم می باشند. بزرگ ترین واحد کارخانه تولید وسایل، حدود پانزده  درصد از کل محصولات شرکت آلمانی را تولید می کند

عملکرد نایک و آدیداس در ده سال گذشته چگونه بوده است؟

نایک و آدیداس هر دو در سال های گذشته رشد ثابتی در درآمد داشته اند. و درآمد خالص هر دو شرکت در سال مالی 2017 به رکورد بالایی رسیده است. آدیداس سال گذشته با رساندن سود ناخالص اش به آستانه ی حدود پنجاه درصد به نقطه ی عطفی رسید.

سهام داران هر دو شرکت از سهام خود سود قابل توجهی به دست می آورند، اما سهام داران آدیداس رشد ثابت بیشتری در پرداخت سود سهام نسبت به سهام داران نایک در طی چندین سال گذشته داشته اند.  

عملکرد ارزش سهام نایک چگونه بوده است ؟

نایک به بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) بعد از به اتمام رساندن عرضه ی اولیه ی سهام (IPO) در دوم دسامبر 1980 ملحق شد. نمودار مقابل زمان فهرست نویسی را نشان می دهد و به دلار است :

آدیداس-سهام

عملکرد ارزش سهام آدیداس چگونه بوده است؟

آدیداس اولین عرضه ی سهام خود را را در تاریخ 17 نوامبر 1995 وقتی بورس اوراق بهادار فرانکفرت ملحق شد انجام داد. نمودار مقابل زمان فهرست نویسی را نشان می دهد و به یورو است :

آدیداس--نمودار

برنامه ی نایک و آدیداس برای آینده چیست؟

هر دو شرکت در یک برنامه ی استراتژیک می باشند که تا سال 2020 ادامه دارد. نایک و آدیداس هر دو دنبال این اند تا درآمد و سود خود تا در طی سال های آینده افزایش دهند. نایک بیشتر تمایل به پیشرفت در چین دارد در حالی که آدیداس به دنبال این است که سهم بازار خود را در آمریکای شمالی بیشتر کند.

از آن جایی که هر دو شرکت قصد دارند به صورت دیجیتالی کسب و کار خود را تغییر دهند، نایک در حال تمرکز کردن بر روی مواد جدید برای تولیداتش است، در حالی که به نظر می رسد آدیداس با در اختیار گذاشتن برندش برای مصرف کنندگان و دیگر طراحان، بر روی طراحی تمرکز کرده است.

نایک چه راهبرد هایی برای آینده دارد؟

" به عنوان رهبر جهان در ورزش، می دانیم هیچ زمانی هیجان انگیز تر از این که در کسب و کار با ما باشید وجود نداشته است. ما در حال سرعت دادن به برنامه ی رشد بلند مدت مان می باشیم در حالی که نسبت به محیط پویای اطرافمان هم آگاه ایم."

شرکت در حال حاضر برای رسیدن به اهدافش بر اساس برنامه ای فعالیت می کند که قرار است تا سال 2020 به پایان برسد. این برنامه امید وار است سه زمینه ی اصلی کار را دگرگون کند : نوآوری ، زنجیره ی تامین ، و بازار

نایک بر روی دوبرابر کردن نوآوری در عملکرد و پوششاک ورزشی هدف گذاری کرده است. و اخیرا مواد جدیدی همانند واپرفلای چهار درصد ، روکش فیبر کربن و فم زوم ایکس به محصولات اش اضافه کرده است. این هم چنین شامل "دو برابر کردن بافندگی به صورت دیجیتالی " نیز می شود.

برای زنجیره ی تامین، نایک بر روی درست کردن طرح و زمان تحویل با رسیدگی کردن به منابع بهتر، خودکارسازی، روش های درست کردن و نزدیک کردن کارگاه ها به بازار هدف گذاری کرده است.

نایک قصد دارد تا هرساله سود حاصل را با سرعت بخشیدن به افزایش درآمد، تا سال 2020 دو برابر کند. هم چنین شرکت قصد دارد تا سرعت رشد جریان نقدی آزاد را از درآمد خالص سریع تر کند . و در آمد حاصل را از سرمایه ی به کارگرفته شده را بهبود بخشد.

آدیداس چه راهبرد هایی برای آینده دارد؟

" هرکاری که ما انجام می دهیم ریشه در ورزش دارد. بازی های ورزشی نقش بسیار زیادی در زندگی بسیاری از مردم دارند. علاوه بر زمینه ی بازی، ما در یک صنعت بسیار جذاب کار می کنیم. به وسیله ی برند معتبر ورزشی مان، مرز های پوشاک را به تکاپو درآوردیم، تجربیات و خدمات است که منجر به ایجاد برند دلخواه و سرمایه گذاری در فرصت های رشدی در ورزش شده است، هم چنین ورزش  الهام بخش لباس های غیر رسمی و رزمی نیز بوده است. آدیداس"

آدیداس در حال حاضر بر اساس یک برنامه ی استراتژیک کار می کند که " سال جدید را بساز " نام دارد و تا سال 2020 ادامه خواهد داشت. هدف اولیه ی این برنامه این است که برند را محبوب تر بکند

سه مولفه ای که منجر به محبوب تر شدن برند می شوند عبارت اند از سرعت، شهر ها و منبع آزاد است.

سرعت به مسئله ی مد روز و در دسترس بودن اجناس اشاره دارد. آدیداس قصد دارد تا اطمینان پیدا کند هیچوقت انبار آنها خالی نمی شود و آماده است تا به صورت موثر با روند تغییرات کنار بیاید. از جمله با اضافه کردن طرح های جدید در طول فصل به جای از قبل طراحی کردن تمام آیتم ها قبل از هر فصل.

آدیداس همانند بسیاری از شرکت ها و بخش ها، در حال تغییر عملکرد به صورت دیجیتالی، با هدف به دست آوردن چهار بیلیون یورو از طریق تجارت الکترونیک تا سال ۲۰۲۰ می باشد.

صرف نظر از تغییرات ارزی، آدیداس انتظار دارد تا سال ۲۰۲۰ نسبت به سطحی که در ۲۰۱۵ داشت هر سال ده تا دوازده درصد افزایش درآمد داشته باشد. اطمینان پیدا کند که کار آنقدر عملکرد خوبی دارد که بتواند سهم بازار را به دست بگیرد. آدیداس هم چنین قصد دارد در پی افزایش قابل توجه در درآمد، سود خالص خود را در این زمان افزایش دهد.

آدیداس با این که یک برند بزرگ در منطقه است، معتقد است آمریکای شمالی، بیشترین پتانسیل پیشرفت را در آینده دارد. که باعث می شود آتش رقابت با رقیبش نایک بیشتر شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.