تعدیل نیرو و ورشکستگی شرکت های گردشگری یکی پس از دیگری!

همیشه اسفند فصل دغدغه های قشنگ گردشگری، از جمله انتخاب هتل، رزرو بلیط هواپیما و تدارک یک سفر ایده آل برای مردم بوده است. از طرفی اسفند برای شرکت های گردشگری یعنی جبران تمام زیان هایی که در سال دیده اند تا بتوانند در این شرایط بد اقتصادی هزینه های کارمندان و سرپا نگهداشتن کسب و کارشان را در نیمه نخست سال پیش رو تامین کنند. اما اسفند ۹۸ رنگ دیگری برای مردم و شرکت های گردشگری داشت! شیوع ویروس کرونا و نگرانی هایی که در پی داشت، اسفند را به یکباره به فصل نگرانی ها و لغو سفرها تبدیل کرد.

طبیعی ترین و منطقی ترین کار ممکن در اوضاع اضطراری شیوع این ویروس، قرنطینه و عدم حضور در مکان های شلوغ و لغو سفرها بود. از این رو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، به صورت رسمی بخشنامه ای را به تمام شرکت ها و آژانس های هواپیمایی اعلام کرد که آنها را موظف به استرداد بلیط بدون جریمه به مسافران می کرد.

هرچند که معضل پیش آمده تمامی کسب و کارها از جمله گردشگری ها را نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان تحت تاثیر قرار داده است، اما چیزی که در این میان، مورد توجه قرار نگرفت و از دید پنهان ماند، ضرر بی سابقه ای است که این شرکت ها درگیر آن شدند. فصل فروش و سودآوری شرکت های گردشگری، نوروز و تابستان است، بطوریکه این دو زمان، تمامی ضررها و هزینه های سالانه این شرکت ها را جبرات می کند! با عودت کامل وجه بلیط ها و هتل های کنسل شده، همچنین کاهش پروازها به یک سوم گذشته و پر شدن کمتر از ۵ درصد هتل ها در این روزها، و احتمال ادامه دار بودن شرایط در نوروز، بسیاری از آژانس های هواپیمایی که به صورت حضوری فروش انجام میدادند، بسته شده اند.

همچنین بسیاری از سایت های آنلاین فروش بلیط و هتل نیز، مجبور به تعدیل نیرو شده و در مرز ورشکستگی قرار دارند. این روزها خبر از تعدیل نیرو سایت های بزرگ گردشگری یکی پس از دیگری منتشر می شود و نگرانی ها را در این حوزه بیشتر می کند! چرا که وقتی شرکت های بزرگ از پس هزینه ها برنیایند و تعدیل نیرو کنند، قطعا آژانس های کوچک تر نیز که سرمایه کمتری دارند ورشکست می شوند! سایت سفرمی هم در این خصوص اعلام کرده است که  در روزهای اخیر که پیش بینی می شد فروش بلیط هواپیما سفرمی بهتر از سالهای گذشته باشد نه تنها به تعداد فروش در روزهای پایانی سال گذشته نرسید بلکه نسبت با فصل های کم سفر مردم (Low sisson) نیز قابل مقایسه نیست! اما با وجود خسارات جبران نشدنی قصد تعدیل نیرو را ندارد و امیدوارم است از سوی دولت، راه کاری برای کمتر شدن میزان خسارت درنظر گرفته شود. اما آیا دولت فکری برای ضررهای بی سابقه شرکت های گردشگری به علت شیوع کرونا می کند؟

دولت هنوز هیچ بیانیه ای مبنی بر کمک و راه حل اندیشی برای جلوگیری از بسته شدن و تعدیل نیرو در صنعت گردشگری را اعلام نکرده است.

همچنین به گزارش تجارت نیوز : یکی دیگر از بخش هایی که در نیمه دوم سال ۹۸ به دلایل رخدادهای پی در پی آن، بسیار متضرر گردید، صنعت نوپای گردشگری سلامت بود. این صنعت که به دلیل ارزان بودن خدمات پزشکی در ایران، یکی از راه های رونق گردشگری و ورود سرمایه به داخل کشور بود نیز بشدت متضرر شد! ورود توریست های خارجی برای درمان پزشکی، نه تنها از لحاظ مالی و چرخه اقتصادی، بلکه برای بهتر شناخته شدن فرهنگ ایرانی از مواردی بود که در صنعت توریست سلامت مورد توجه قرار می گرفت. متاسفانه با ادامه دار شدن اوضاع و چالش های داخلی که در کشور رخ می دهد، احتمال خاموش شدن این صنعت نیز وجود دارد. بطوریکه که بسیاری شرکت های گردشگری سلامت در نیمه دوم سال مجبور به تعدیل نیرو شده اند.

البته خانه نشینی و تعدیل نیرو تنها مختص شرکت های هواپیمایی نیست، بسیاری از کسب و کارها دچار زیان های هنگفتی شده اند به طوریکه با سختی بسیاری به استقبال نوروز ۹۹ می روند!

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.