چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

بنا به اعلام آژانس هواپیمایی ستاره ونک بعد از خرید بلیط هواپیما ممکن است شرایطی پیش بیاید که مجبور شویم سفر را لغو کرده و بلیط را کنسل کنیم و یا پرواز نه از طرف مسافر بلکه از طرف شرکت هواپیمایی لغو شود. در هر صورت لغو پرواز، مسافر را به هزارتوی کنسلی بلیط می‌کشاند.

چرا که بلیط‌های داخلی مانند بلیط ماهان و بلیط‌های خارجی مانند بلیط لوفت هانزا هرکدام شرایط و قوانین کنسلی متفاوتی دارند که از طرف خود شرکت هواپیمایی تعیین می‌شود. در این شرایط اطلاع از قوانین کنسلی بلیط، راه را ساده‌تر می‌کند. آژانس هواپیمایی ستاره ونک با داشتن بیش از ۳۰ سال سابقه در زمینه صدور بلیط هواپیما به تمامی مقاصد دنیا، سؤالات شما را در خصوص شرایط کنسلی بلیط هواپیما پاسخ می‌دهد.

آیا می‌توان بلیط چارتری را کنسل کرد؟

قبل از صحبت راجع به شرایط کنسلی بلیط چارتر بهتر است با تعریف این نوع بلیط آشنا شویم. چارتر یک اصطلاح است که هنگام خرید بلیط هواپیما نام آن را خواهیم شنید. این اصطلاح به معنای اجاره کردن می‌باشد. در واقع آژانس‌های مسافرتی تعداد یا تمام صندلی‌های یک هواپیما را از شرکت هواپیمایی اجاره کرده و پیش خرید می‌کنند.

در این صورت تمام اختیارات بلیط هواپیما مانند فروش صندلی‌ها، نرخ‌گذاری و حتی شرایط کنسلی به عهده آژانس هواپیمایی چارتر کننده خواهد بود. بر اساس سیاست آژانس‌های هواپیمایی معمولاً نرخ بلیط‌های چارتری پایین‌تر از بلیط‌های سیستم است اما شرایط کنسلی و تغییر تاریخ سخت‌تری دارند.

همانطور که گفته شد شرایط کنسلی بلیط چارتر را آژانس چارترکننده تعیین می‌کند. از این رو در برخی از مواقع بلیط‌های چارتر تحت هیچ شرایطی کنسل نمی‌شوند و در صورت انصراف مسافر از سفر و یا تغییر تاریخ، بلیط به اصطلاح سوخت کامل می‌شود. در برخی مواقع نیز بر اساس سیاست آژانس هواپیمایی، می‌توان بلیط را با پرداخت جریمه‌های تعیین شده کنسل کرد و یا تغییر تاریخ داد.

آیا می‌توان بلیط سیستمی را کنسل کرد؟

بلیط‌های سیستمی، مستقیماً از طرف ایرلاین نرخ‌گذاری شده و شرایط کنسلی آن‌ها را خود شرکت هواپیمایی مربوطه تعیین می‌کند. بلیط‌های سیستمی به طور معمول گرانتر از چارتر هستند اما قابل کنسلی و تغییر تاریخ می‌باشند.

شرکت‌های هواپیمایی داخلی مانند ماهان، ایران‌ایر و ... و ایرلاین‌های خارجی مانند امارات، ایر عربیا و ... هرکدام شرایط و قوانین خود را برای کنسلی بلیط هواپیما دارند. این قوانین معمولاً بر اساس زمان کنسلی و کلاس پروازی تعیین می‌شوند؛ اما در حالت کلی با پرداخت جریمه می‌توان بلیط هواپیما سیستمی را کنسل کرد.

برای اطلاع از شرایط کنسلی و مبلغ جریمه، بهتر است قبل از خرید قطعی بلیط هواپیما، قوانین کنسلی ایرلاین را از کارشناسان فروش بلیط در آژانس‌های هواپیمایی سؤال کرده و یا اگر بلیط هواپیما را به صورت آنلاین خریداری می‌کنید، قوانین را در سایت مطالعه نمایید.

ستاره ونک2

در صورت تغییر زمان پرواز از طرف ایرلاین می‌توان بلیط هواپیما را بدون جریمه کنسل کرد؟

در برخی از مواقع ساعت و تاریخ پرواز نه از طرف مسافر، بلکه از طرف شرکت هواپیمایی تغییر می‌کند. در اینصورت اگر تغییر ساعت پرواز با برنامه‌های مسافر هماهنگی نداشته باشد، وی می‌تواند پرواز را بدون جریمه کنسل کرده و مبلغ بلیط را به طور کامل استرداد کند. یا در بازه‌های مشخص شده توسط ایرلاین تاریخ پرواز خود را تغییر دهد. البته شرکت‌های هواپیمایی در این خصوص نیز قوانین خاص خود را دارند و مسافر بهتر است قبل از خرید بلیط قوانین را به صورت دقیق مطالعه کند.

در صورت کنسل شدن پرواز از طرف ایرلاین مسافر ملزم به پرداخت جریمه است؟

گاهی اوقات پرواز از طرف شرکت هواپیمایی به طور کل کنسل شده و یا به جای آن پرواز جایگزین معرفی می‌گردد. در اینصورت مسافر می‌تواند بلیط هواپیما خود را بدون جریمه کنسل کرده یا از پرواز جایگزین استفاده کند. در این حالت نیز همانند مورد قبل هر ایرلاین قوانین خاص خود را دارد.

کنسلی بلیط هواپیما از طریق سایت امکان‌پذیر است؟

امروزه بیشتر افراد ترجیح می‌دهند به جای مراجعه به شرکت‌های هواپیمایی بلیط خود را با چند کلیک ساده و به صورت آنلاین خریداری کنند؛ اما سؤال اینجاست که آیا بلیط‌ هواپیمای آنلاین از طریق سایت نیز قابل کنسل کردن می‌باشد؟ در جواب باید بگوییم بله امکان کنسلی بلیط هواپیما به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید به حساب کاربری خود در سایت مربوطه مراجعه کنی، شماره بلیط خود را جستجو کرده و به راحتی آن را کنسل کنید.

ستاره ونک3

مبلغ بلیط‌های کنسل شده بعد از چند وقت استرداد می‌شوند؟

بعد از کنسلی بلیط هواپیما، ایرلاین یا آژانس هواپیمایی موظف است جریمه کنسلی را طبق قوانین اعلام شده از مبلغ پرداختی شما کسر کرده و مابقی مبلغ را استرداد کند. در صورت کنسلی بلیط به صورت حضوری یا تلفنی، پس از انجام مراحل حسابداری مبلغ به مسافر استرداد می‌شود. در کنسلی اینترنتی نیز دو راه جهت واریز مبلغ کنسلی وجود دارد.

مسافر می‌تواند مبلغ را در حساب کاربری خود نگه داشته و در خریدهای بعدی از آن استفاده کند و یا درخواست کند وجه به حساب بانکی او برگردانده شود. دقت کنید در هر دو صورت اینترنتی و حضوری به طور معمول شماره حساب بایستی به نام دارنده بلیط و یا حسابی باشد که بلیط از آن خریداری شده است و مبلغ تا 72 ساعت بعد از کنسلی استرداد خواهد شد. (البته زمان بازگشت وجه در شرکت‌های هواپیمایی مختلف متفاوت است)

ستاره ونک4

آژانس هواپیمایی ستاره ونک با بیش از 3 دهه سابقه در امر فروش بلیط هواپیما امکان خرید اینترنتی بلیط هواپیما را به تمامی مقاصد دنیا فراهم کرده است. همچنین شما می‌توانید جهت رزرو بلیط با شماره 88880000-021 تماس گرفته و یا به صورت حضوری به دفتر آژانس هواپیمایی ستاره ونک واقع در میدان ونک، نرسیده به چهارراه جهان کودک، پلاک 53 مراجعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.