برق خورشیدی

اگر ۳۶.۴ گیگاوات برق خورشیدی برنامه‌ریزی شده به شبکه اضافه شود، انتظار داریم که در سال ۲۰۲۴ منبع بزرگی از انرژی خورشیدی در مقیاس کاربردی نیز به شبکه اضافه شود. این رشد تقریبا دو برابر افزایش ۱۸.۴ گیگاواتی در سال گذشته خواهد بود که خود رکوردی برای نصب سالانه نیروگاه‌‌‌های خورشیدی در مقیاس کاربردی در ایالات متحده است. همان‌طور که اثرات چالش‌‌‌های زنجیره تامین و محدودیت‌های تجاری کاهش می‌‌‌یابد، سهم انرژی خورشیدی همچنان از ظرفیت اضافه شده از سایر منابع تولید برق پیشی می‌گیرد.

بیش از نیمی ‌‌‌از ظرفیت جدید برق خورشیدی در مقیاس کاربردی برای سه ایالت تگزاس (حدود ۳۵ درصد)، کالیفرنیا (۱۰ درصد) و فلوریدا (بالغ بر ۶ درصد) برنامه‌ریزی شده است. در خارج از این ایالت‌‌‌ها، تاسیسات خورشیدی جمینی در نوادا قصد دارد در سال ۲۰۲۴ شروع به کار کند. این نیروگاه با ظرفیت فتوولتائیک برنامه‌‌‌ریزی‌شده ۶۹۰ مگاواتی و ذخیره باتری ۳۸۰ مگاواتی، انتظار می‌رود در صورت بهره‌‌‌برداری کامل، بزرگ‌ترین پروژه خورشیدی در ایالات متحده باشد.

ذخیره‌‌‌سازی باتری

همچنین انتظار داریم که ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی باتری در ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ رکوردی را در زمینه افزایش ظرفیت سالانه به ثبت برساند. پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی باتری ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ تقریبا دو برابر شود، زیرا توسعه دهندگان گزارش می‌دهند که قصد دارند در سال‌جاری ۱۴.۳ گیگاوات ظرفیت باتری را به ۱۵.۵ گیگاوات موجود اضافه کنند. در سال ۲۰۲۳، بالغ بر ۶.۴ گیگاوات ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی جدید توسط باتری به شبکه ایالات متحده اضافه شد که نشان‌دهنده یک افزایش ۷۰ درصدی سالانه است.

این در حالی است که ایالت‌‌‌های تگزاس با ۶.۴ گیگاوات و کالیفرنیا با ۵.۲ گیگاوات پیش‌بینی‌شده، بالغ بر ۸۲‌درصد از ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی جدید ایالات متحده را به خود اختصاص دادند. همچنین توسعه‌دهندگان داخلی صنعت برق در این کشور، نصب پاور بانک ۴۶۰ مگاواتی Menifee را در محل نیروگاه گاز طبیعی سابق مرکز انرژی اینلند امپایر در ریورساید کالیفرنیا برنامه‌‌‌ریزی کرده‌‌‌اند که در سال ۲۰۲۴ راه‌‌‌اندازی خواهد شد. با افزایش ظرفیت برق خورشیدی و بادی در ایالات متحده، تقاضا برای ذخیره‌‌‌سازی باتری همچنان در حال افزایش است. همچنین قانون کاهش تورم (IRA) با معرفی اعتبارات مالیاتی سرمایه‌گذاری (ITC) برای ذخیره‌‌‌سازی مستقل، توسعه ذخیره انرژی را تسریع کرده است. قبل از IRA، باتری‌‌‌ها فقط در صورتی برای اعتبار مالیاتی فدرال واجد شرایط بودند که در کنار انرژی خورشیدی قرار می‌‌‌گرفتند.

برق بادی

اپراتورها گزارش می‌دهند که قرار است ۸.۲ گیگاوات دیگر ظرفیت بادی در سال ۲۰۲۴ وارد شبکه شود. پس از رکورد اضافه شدن بیش از ۱۴ گیگاوات در هر دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱، افزایش ظرفیت برق بادی در دو سال گذشته کند شده است. دو نیروگاه بادی بزرگ دریایی که قرار است امسال وارد شبکه شوند عبارتند از فاز نخست ۸۰۰ مگاواتی وینارد ویند در سواحل ماساچوست و ۱۳۰ مگاواتی بادی فورک جنوبی در سواحل نیویورک. نیروگاه بادی South Fork که توسعه‌‌‌دهندگان انتظار داشتند عملیات تجاری آن را سال گذشته آغاز کنند، اکنون قرار است در ماه مارس ۲۰۲۴ وارد شبکه شود.

برق مبتنی بر گاز طبیعی

برای سال ۲۰۲۴، توسعه‌دهندگان آمریکایی بالغ بر ۲.۵ گیگاوات افزایش ظرفیت تولید برق مبتنی بر گاز طبیعی را گزارش کردند که کمترین ظرفیت جدید گاز طبیعی در ۲۵ سال گذشته است. قابل ذکر است، در سال ۲۰۲۴، بالغ بر ۷۹‌درصد از ظرفیت گاز طبیعی اضافه شده از نیروگاه‌‌‌های توربین گاز طبیعی با چرخه ساده (SCGT) تامین می‌شود. امسال برای اولین بار از سال ۲۰۰۱ خواهد بود که ظرفیت سیکل ترکیبی، فناوری غالب نیروگاه‌‌‌های با سوخت گاز طبیعی نیست. نیروگاه‌‌‌های SCGT پشتیبانی موثری از شبکه ارائه می‌کنند زیرا می‌توانند نسبتا سریع راه‌‌‌اندازی شوند، افزایش و کاهش بار را کنترل کنند.

برق اتمی‌‌‌

راه‌‌‌اندازی رآکتور چهارم (۱.۱ گیگاواتی) در نیروگاه هسته‌‌‌ای فوگتل ایالت جورجیا که در ابتدا برای سال گذشته برنامه‌‌‌ریزی شده بود، به ماه مارس ۲۰۲۴ منتقل شده است. شرکت وگتل می‌‌‌گوید واحد ۳ در پایان ژوئیه سال گذشته عملیات تجاری خود را آغاز کرد.

چالش‌‌‌های پیش رو

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، خبر خوبی برای برق پاک در آمریکاست، اما یک چالش در اینجا وجود دارد که باید به آن اشاره کرد و آن چین است. بیشتر پنل‌‌‌های خورشیدی در جهان که ظرفیت برق جدید را فراهم می‌کنند، در چین تولید خواهند شد، در منطقه‌‌‌ای از آن کشور که مشکوک به استفاده از کار اجباری در کارخانه‌‌‌هایش است. دولت بایدن یک معافیت دو‌ساله برای تعرفه واردات این پنل‌‌‌ها اعطا کرده است، حتی با وجود اینکه واضح است که عرضه از طرف چین کمتر از تامین‌کنندگان آمریکایی است که این یک سیاست تجاری درهم و برهم است. نکته دوم این است که بسیاری از آن تجهیزات ذخیره‌‌‌سازی باتری که به شبکه برق ایالات متحده اضافه شده‌اند، از سلول‌‌‌های باتری ساخته‌شده در چین استفاده می‌کنند.

سپاه تفنگداران دریایی به تازگی یک تاسیسات ذخیره‌‌‌سازی BESS یکساله را تعطیل کرده است زیرا باتری‌‌‌های آن توسط شرکت چینی CATL تامین شده است. آیا کسی در ایالات متحده این توهم را دارد که در ایجاد ۱۴.۳ گیگاوات ظرفیت ذخیره‌‌‌سازی جدید که EIA پیش‌بینی می‌کند امسال آنلاین می‌شود، تنها از سلول‌‌‌های باتری آمریکایی استفاده می‌شود؟  اگر نیروی تفنگداران دریایی نگران این موضوع است که شی جین پینگ داده‌‌‌های تاسیسات ذخیره‌‌‌سازی انرژی ایالات متحده را رصد می‌کند، چرا آنها به طور مشابه در مورد سایر تاسیسات BESS نگران نیستند که از باتری‌‌‌های ساخت چین استفاده می‌کند؟ این در حالی است که از یک طرف، آمریکا به شدت به تامین برق تجدیدپذیری نیاز دارد و از سوی دیگر، کارشناسان برق این کشور می‌‌‌گویند که امنیت انرژی آنها نباید به یک قدرت خارجی وابسته باشد که ممکن است منافع ملی آنها را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهد.