در حالی که تسلا هنوز نیمی ‌‌‌از تمام خودروهای الکتریکی فروخته شده در ایالات‌متحده را به خود اختصاص می‌‌‌دهد، شرکت‌های خودروسازی سنتی‌‌‌تر مانند فورد و جنرال موتورز (GM) در حال افزایش این نوع خودروها هستند. در واقع، فورد و جنرال موتورز هر دو سهم بیش از ۶درصدی از بازار خودروهای برقی را در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به دست آوردند. پرفروش‌‌‌ترین خودروها مربوط به فورد موستانگ Mach-E و F-۱۵۰ Lightning هستند، در حالی که Chevy Bolt پیشتاز خودروهای برقی جنرال موتورز بود. قابل ذکر است که جنرال موتورز در اواخر سه‌ماهه سوم، مدل‌‌‌های جدید بلیزر و سیلورادو برقی را نیز به خط تولید خود اضافه کرد، بنابراین به نظر می‌رسد برای رشد بیشتر در آینده آماده است.

ارتباط خودروهای الکتریکی با رشد تقاضای برق

در گزارش سالانه چشم‌‌‌انداز انرژی ۲۰۲۳ اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA)، آمده که بخش مسکونی۵.۱کادریلیون بی‌‌‌تی‌‌‌یو (برابر ۱۰۵۵ ژول انرژی) برق در سال ۲۰۲۲ خریداری کرده است. همچنین EIA پیش‌بینی می‌‌‌کند که مصرف برق خریداری‌‌‌شده در منازل مسکونی بین ۱۴ تا ۲۲‌درصد از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۵۰ در همه موارد افزایش می‌‌‌یابد و به بین ۵.۹ تا ۶.۳ کادریلیون خواهد رسید. این گزارش می‌‌‌گوید: برق خریداری‌‌‌شده برای حمل‌‌‌ونقل از حدود ۰.۱ کادریلیون برق خریداری‌‌‌شده در سال ۲۰۲۲ به ۰.۶ تا ۱.۳ کادریلیون در سال ۲۰۵۰ می‌رسد که افزایشی بین ۸۹۲ تا ۲۰۳۸ درصدی در همه موارد خواهد داشت.

با این حال، EIA تخمین‌‌‌های خود را بر اساس این پیش‌بینی استوار کرده که خودروهای برقی، از جمله خودروهای برقی باتری‌‌‌دار و خودروهای الکتریکی هیبریدی پلاگین، بین ۱۳تا ۲۹‌درصد از فروش خودروهای سبک جدید و بین ۱۱ تا ۲۶‌درصد از وسایل نقلیه سبک جاده‌ای در ایالات متحده در سال ۲۰۵۰ را به خود اختصاص خواهند داد. به نظر ما این یک تخمین باورنکردنی از رشد خودروهای برقی در آینده‌ای نه چندان دور است. در سه‌ماهه سوم، خودروهای برقی ۷.۹‌درصد از کل فروش صنعت خودروی ایالات متحده را به خود اختصاص دادند. آیا EIA به طور جدی به این موضوع فکر می‌‌‌کند که فروش خودروهای برقی در ۲۵ سال آینده تنها دو یا سه برابر بیشتر از سطح متوسط فعلی خواهد شد؟

علاوه بر این، بازار خودروهای تجاری داستان جالبی را در خصوص رشد تقاضای بار شبکه به همراه خواهد داشت. در گزارشی که توسط دکتر جیمز ادموندسون، تحلیلگر اصلی فناوری در IDTechEx، یک شرکت مشاوره تحقیقاتی نوشته شده است، اینگونه آمده که اگرچه وسایل نقلیه تجاری و مخصوص حمل‌ونقل در حجم کمتری نسبت به خودروهای معمولی تولید می‌‌‌شوند، اما به شدت مصرف‌کننده برق هستند. ادموندسون نوشت: این بازارها در مرحله اولیه برقی‌‌‌سازی قراردارند، اما پیشرفت قابل‌توجهی در آنها صورت پذیرفته است.

ادمونسون پیشنهاد می‌‌‌کند که برقی کردن ناوگان وسایل نقلیه تجاری سبک (LCV) راهی موثر برای «نمایش اعتبار سبز به مشتریان» است. او می‌‌‌گوید که این امر کاهش هزینه کل مالکیت را نیز برای اپراتورهای ناوگان فراهم می‌‌‌کند. از طرف دیگر شتاب پذیرش قابل‌توجهی توسط اپراتورهایی مانند آمازون و UPS برای خودروهای برقی دیده شده است. در اروپا، خودروی ون متوسط ۸‌درصد از ثبت‌نام‌‌‌های جدید را از LCV‌‌‌های برقی به خود اختصاص می‌‌‌دهد. همچنین گزارش IDTechEx با ترکیب بازارهای وسایل نقلیه دو چرخ، سه چرخ، ون، خودروهای کوچک، کامیون، دریایی، خودروهای مخصوص ساخت‌وساز، اتوبوس، تاکسی هوایی و قطار، بازاری به ارزش بیش از یک تریلیون دلار را در سال ۲۰۴۴ پیش‌بینی می‌‌‌کند.

همه چیز به نفع شرکت‌های برق

شرکت Driivz که پلت‌فرم نرم‌افزاری شارژ EV و مدیریت انرژی هوشمند را به بازار عرضه می‌‌‌کند، ادعا می‌‌‌کند که شرکت‌های برق در موقعیتی عالی قراردارند تا روی رشد خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کنند. در مقاله منتشر شده توسط این شرکت، به این نکته اشاره شده که سازمان‌های ارائه دهنده خدمات برق این فرصت را دارند تا از موج پذیرش EV استفاده کنند و به ارائه‌‌‌دهندگان خدمات به خودروهای برقی (EVSP) تبدیل شوند. پتانسیل کسب درآمد از این موضوع بسیار زیاد است و ارائه تجهیزات شارژ EV کاربرپسند فرصتی را برای آنها فراهم می‌‌‌کند تا روابط خود را با مشتریان خود بازسازی کنند. از جمله مزایایی که Driivz معتقد است شرکت‌های برق از آن برخوردار هستند به شرح زیر هستند:

*شرکت‌های خدماتی مجبور نیستند بازار خود را از ابتدا بسازند. آنها در حال حاضر یک پایگاه مشتری گسترده دارند و بینش‌‌‌هایی در مورد رفتار مشتریان خود در مورد استفاده از برق به‌‌‌دست آورده‌‌‌اند که آنها را قادر می‌‌‌سازد تا مشتریانی را که برای پذیرش خودروهای برقی آماده هستند هدف قرار دهند.

*شرکت‌های خدماتی در حال حاضر زیرساخت خدمات مشتری را با کانال‌‌‌های ارتباطی باز با مشترکان، تکنسین‌‌‌های میدانی و مراکز پشتیبانی خود دارند.

*از آنجا که شرکت‌های برق در حقیقت «مالک برق هستند»، در موقعیت بسیار خوبی برای ارائه مشوق‌‌‌هایی برای شارژ EV قراردارند و می‌توانند ابتکاراتی را برای ارتقای مدیریت هوشمند انرژی اجرا کنند که فشار موضعی روی شبکه را کاهش می‌‌‌دهد.