به گزارش «ایسنا»،  عبدالامیر یاقوتی با بیان اینکه الگوی مصرف شاخصی است که مشترکان برق با برنامه‌‌‌ریزی به نحوی اقدام به استفاده از وسایل برقی کنند که بسیاری از مشترکان به آن شیوه زندگی می‌‌‌کنند،  اظهار کرد:  قیمت برق به شدت وابسته به میزان رعایت الگوی مصرف است،  مبلغ برق مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌‌‌کنند با نرخ‌‌‌های بسیار مخفف محاسبه می‌‌‌شود و مبلغ قبوض برق آن دسته از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌‌‌کنند به صورت پلکانی غیر‌یارانه‌‌‌ای محاسبه می‌‌‌شود؛ به عبارت دیگر به بخش مازاد برق مصرفی یارانه کمتری تعلق می‌‌‌گیرد. وی افزود:  تعرفه‌‌‌های برق در چهار سطح الگو،  ۵/ ۱ برابر الگو،  ۲ برابر الگو و بیش از ۲ برابر تقسیم می‌‌‌شود؛ مابه‌‌‌التفاوت نرخ قبض برق مشترکان با مصرف مازاد تا ۵/ ۱ برابر الگو معادل ۵/ ۱ برابر نرخ خدمات تامین برق،  با مصرف ۵/ ۱ تا ۲ برابر الگو معادل ۵/ ۲ برابر نرخ خدمات تامین برق و نرخ قبض برق مشترکان با مصرف بیش از ۲ برابر الگو معادل ۵/ ۳ برابر نرخ خدمات تامین برق محاسبه می‌‌‌شود.

به گفته مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر،  برای مثال چنانچه مشترکی در شهر تهران ۷۰۰ کیلووات ساعت برق مصرف کرده باشد؛ در چنین شرایطی تا ۳۰۰  کیلووات ساعت بر اساس نرخ الگو (۴۵ هزار تومان)،  از ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت تا ۵/ ۱ برابر نرخ الگو (۷۵ هزار تومان) و ۱۵۰ کیلووات ساعت بعدی که معادل با دوبرابر الگو است با ضریب ۵/ ۲ محاسبه می‌‌‌شود (۱۶۵ هزار تومان) و ۱۰۰ کیلووات ساعت باقی‌‌‌مانده با ضریب ۵/ ۳ برابر محاسبه می‌‌‌شود (۱۵۴ هزار تومان). در مجموع با احتساب ۹ درصد مالیات ارزش افزوده  و ۱۰ درصد نرخ عوارض برق مجموع قبض برق یک مشترک تهرانی در پایان یک ماه با مصرف ۷۰۰ کیلووات ساعت برابر با ۵۱۰هزار تومان می‌‌‌شود.

یاقوتی اظهار کرد:  چنانچه همین مشترک با رعایت الگوی مصرف،  اقدام به مصرف بهینه برق کند و میزان مصرف خود را به ۲۵۰ کیلووات ساعت برساند،  ۱۰۰ کیلووات ساعت آن با نرخ ۷۰تومان (۷۰۰۰ تومان)،  ۱۰۰ کیلووات دوم با نرخ ۸۰ تومان(۸۰۰۰ تومان) و ۵۰ کیلووات ساعت با نرخ ۱۷۰ محاسبه می‌‌‌شود (۸۵۰۰ تومان) که در مجموع مبلغ قبض برق این مشترک برای یک ماه‌،  معادل ۲۳ هزار تومان خواهد شد. وی با بیان اینکه در چنین شرایطی اگر میزان مصرف برق یک مشترک سه برابر رشد کند،  مبلغ قبض برق همان مشترک ۲۰ برابر افزایش می‌‌‌یابد. این در حالی است که فرصت صرفه‌‌‌جویی و مصرف بهینه انرژی با تغییر سبک زندگی برای همه مشترکان فراهم است،  گفت:  مجوز برخورد با مشترکان پرمصرف وجود دارد،  اما تلاش و سعی ما بر این است در حد امکان از این اهرم استفاده نشود،  اما با توجه به اینکه مشترکان پرمصرف شناسایی شده‌‌‌اند و برای این دسته از افراد پیام اخطار و هشدار ارسال شده است،  بر این اساس معمولا مصرف این مشترکان در زمانی که شبکه نیاز دارد محدود می‌‌‌شود.

مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر هوشمندترین تجهیز برای کنترل مدیریت مصرف را خود مشترکان برشمرد و گفت:  افراد از چند و چون فعالیت‌‌‌های خود به خوبی آگاه هستند و به راحتی دو‌، سه ماه را می‌توانند با برنامه‌‌‌ریزی مدیریت کنند و مصرف خود را در سطح الگو یا کمتر از آن قرار دهند. به گفته یاقوتی سرانه مصرف انرژی یک شاخص است و سرانه مصرف خانوار از این مدل پیروی می‌‌‌کند که چه میزان انرژی در بخش خانگی مصرف می‌‌‌شود و این عدد در تعداد مشترکان و در نهایت بر عدد ۱۲ تقسیم می‌‌‌شود؛ طی ۱۰ سال گذشته سرانه مصرف برق در کشور روند صعودی داشت. در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۲۶۶ کیلووات ساعت به ازای هر مشترک در ماه به ثبت رسید. این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۲۵۸ کیلووات ساعت کاهش یافت؛ پس از هدفمندسازی یارانه‌‌‌ها سال گذشته نخستین سالی بود که سرانه مصرف برق خانگی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۵/ ۳ درصد کاهش یافت.