تهدید بورسی تولید سیم و کابل

امروزه سیاست‌های عرضه مس در بورس‌کالا صدای بسیاری از صنایع پایین‌دست و به‌ویژه تولیدکنندگان سیم و کابل را درآورده چرا که اجرای شیوه «حراج باز» بدون تعیین سقف قیمت، باعث افزایش چشمگیر بهای مواد اولیه شده، به‌گونه‌‌‌‌ای که کاتد مس با نرخ دلار ۳۷۰‌هزار ریالی قیمت دارد و مفتول مس (ماده اولیه صنایع سیم و کابل) دو روز بعد در بازار آزاد با نرخ دلار ۴۲۰‌هزار ریالی (حدودا ۱۵‌درصد بالاتر) معامله می‌شود و این به آن معنی است که رانت موجود به‌‌‌‌جای اینکه به تولیدکننده داخلی برسد که در نتیجه آن بتواند در بازار خارجی امکان رقابت و فروش محصول داشته باشد یا در بازار داخلی به‌‌‌‌صورت شفاف فعالیت کند، سهم دلالان بازار می‌شود.

از سوی دیگر تا اواسط سال گذشته ۹۰‌درصد قیمت مواد اولیه به صورت اعتباری و در فرصت ۵ ‌‌‌‌ماهه با سود ۲۵/ ۱‌درصد پرداخت می‌‌‌‌شد اما به یک‌باره میزان پیش‌‌‌‌پرداخت به ۵۰‌درصد و مهلت پرداخت مابقی به دو ماه با سود ۲‌درصدی تغییر یافت تا صنایع پایین‌‌‌‌دستی مس با کمبود شدید نقدینگی مواجه شوند؛ در این میان آنچه شرایط را برای تولیدکننده واقعی سخت‌تر کرده، حضور دلال‌هایی است که با قدرت مالی بالا در بورس‌کالا حضور می‌یابند و اغلب رقیبان را از چرخه رقابت خارج می‌کنند و در ادامه با عرضه نکردن این خرید‌های بزرگ به بازار، باعث افزایش قیمت می‌شوند تا بدون اینکه حتی در گروه صنایع پایین‌دست مس قرار بگیرند، سودهای کلان به جیب بزنند و تولیدکننده‌های کوچک و متوسط نسبت به مشکلاتی همچون افزایش بهای مواد اولیه ابراز نگرانی کنند.

مدیرعامل شرکت «جهان شاهین نوین» می‌گوید: در حالی که مس باید به دست صنایع پایین‌دست از جمله تولیدکنندگان سیم و کابل برسد اما برخی شرکت‌ها که حتی تولیدکننده نیستند، مس را به صورت اعتباری با ایجاد رقابت قیمتی بالا می‌خرند و به صورت نقد می‌فروشند. در نتیجه این وضعیت، اختلاف بین قیمت نقدی و اعتباری بسیار بالاتر از نرخ سودآوری کارخانه‌هایی است که شفاف عمل می‌کنند. از این رو قیمت تمام شده کالای تولیدکننده واقعی بالاتر رفته که نتیجه آن نیز کاهش فروش، پایین آمدن ظرفیت، ‌‌‌‌ افزایش قیمت مجدد که نتیجه آنها نیز تورم فزاینده خواهد بود. این چالش‌ها شاید مجموعه‌های بزرگ را که توانایی فعالیت‌‌‌‌های اقتصادی مختلف دارند دچار مشکل نکند، اما شرکت‌های کوچک و متوسط که به تازگی مسیر تولید را آغاز کرده‌اند قطعا زمین‌گیر خواهد کرد.

photo_2023-05-01_13-38-27

امیررضا اکبریان عنوان می‌کند: با توجه به نوپا بودن شرکت«جهان شاهین نوین»، عمدتا هدف این است که وارد بخش بازار شویم، چرا که ورود به بازار وندورها نیازمند طی مراحل مختلف و تجربیات بیشتر است؛ به هر حال قرار گرفتن در «وندور لیست» نهادها اگر چه نیازمند صرف زمان است اما حتی با فرض دریافت مجوز هم امروز برای ما کارآیی ندارد چرا که شرکت در حال حاضر از توانایی و پختگی لازم برای پاسخگویی به نیازها برخوردار نیست و شاید 4 تا 5 سال تا رسیدن به نقطه مطلوب زمان نیاز باشد. متن پیش رو ما حصل گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با امیررضا اکبریان، مدیرعامل «جهان شینا نوین» در خصوص دستاوردها و چالش‌های پیش روی این شرکت و به طور کلی صنعت سیم و کابل کشور است که در ادامه می‌آید.

لطفا در مورد مهم‌ترین اهداف تاسیس شرکت توضیح دهید.

شرکت «جهان شاهین نوین» با برند «جهان شینا نوین» از روزهای پایانی سال 1399 فعالیت خود را با هدف بازرگانی سیم و کابل و تولید در این عرصه آغاز کرد و در شهریور سال 1401 به بهره‌‌‌‌برداری رسید و هم اکنون در مسیر افزایش میزان و راندمان تولید قراردارد. با وجود این بخشی از پروژه کماکان به مرحله تولید سیم و کابل منتهی نشده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال شاهد تکمیل 100 درصدی آن باشیم.

در مورد بازار هدف شرکت نیز می‌توان گفت برخی شرکت‌ها با هدف فعالیت در بازار تولید می‌کنند و برخی دیگر که از آنها به شرکت‌های «وندوری» یاد می‌کنیم، عمدتا بازار هدفشان مشتری‌های دولتی است؛ بر این اساس و با توجه به نوپا بودن شرکت، عمدتا هدف مان این است که وارد بخش بازار شویم چرا که ورود به بازار وندورها نیازمند طی مراحل مختلف و تجربیات بیشتر است؛ به هر حال قرار گرفتن در «وندور لیست» نهادها اگر چه نیازمند صرف زمان است اما حتی با فرض دریافت مجوز هم امروز برای ما کارآیی ندارد زیرا هم اکنون شرکت از توانایی و پختگی لازم برای پاسخگویی به نیازها برخوردار نیست و شاید 4 تا 5 سال تا رسیدن به نقطه مطلوب زمان نیاز داریم.

نکته مهم دیگر اینکه هم اکنون برای کاهش هزینه‌های تمام شده در برخی موارد، تمامی مراحل تولید کالاها را از طریق شرکت خودمان انجام نمی‌دهیم چرا که این امر مستلزم خرید برخی دستگاه‌ها با هزینه‌های بسیار بالاست که منطبق بر برنامه‌های توسعه کنونی ما نیست؛ بنابراین ترجیح ما این است که برخی مراحل تولید محصولات را با استفاده از دستگاه‌های به‌روز شرکت‌های دیگر این صنعت انجام دهیم و با یک‌چهارم هزینه خرید دستگاه‌های موردنیاز، مواد اولیه شرکت را تامین کنیم؛ ضمن اینکه به طور کلی برنامه ما این است که سود شرکت به جای تقسیم شدن، صرف توسعه فعالیت‌ها شود. در بخش فروش نیز تاییدیه‌های تمامی محصولات تا پایان سال صادر می‌شود و با تداوم فعالیت و تجربه شرکت قطعا قرار گرفتن در«وندور لیست» نهادهای دولتی نیز قابل پیش‌بینی است.

در مورد میزان تولید شرکت هم توضیحاتی ارائه کنید.

این شرکت ماهانه 40 تن مس را تبدیل به کابل می‌کند. به این معنا که در حال حاضر سیم و کابل «افشان» را به صورت مستمر تولید و عرضه می‌کنیم، اما به این شکل که مس را در اختیار شرکت‌های صاحب‌نام این صنعت قرار می‌دهیم و این شرکت‌ها با دریافت حق‌الزحمه مس تابیده را به ما تحویل می‌دهند و در نهایت عایق و بسته‌بندی را در کارخانه انجام داده و به استثنای سیم و کابل افشان، سایر کابل زمینی را در صورت دریافت سفارش تولید می‌کنیم.

عمده‌فروش این شرکت در فروشگاه‌های لاله‌زار تهران، سمنان و کرمان انجام می‌شود و شرکت کمتر به صورت مستقیم کار فروش را انجام می‌دهد. از برنامه‌‌‌‌های این شرکت در راستای توسعه حوزه فروش، به اعطای نمایندگی در استان‌‌‌‌های مختلف و فروش به صورت مویرگی در بازار مصرف به‌‌‌‌خصوص انواع سیم و کابل افشان می‌توان اشاره کرد. نکته حائز اهمیت اینکه علاوه بر کار بازرگانی مس، «هادی‌سازی» را هم انجام می‌دهیم؛ به گونه‌ای که علاوه بر 40 تنی که به کابل افشان تبدیل می‌شود، 40 تن دیگر در بخش هادی‌سازی توسط شرکت‌هایی که فاقد ماشین‌آلات لازم هستند، وارد فرآیند تولید کارخانه می‌شود؛ در واقع همان گونه که کارخانه‌های دیگر برای شرکت ما مراحلی از تولید را انجام می‌دهند، ما نیز همان نقش را برای شرکت‌های دیگر در سایر بخش‌ها ایفا می‌کنیم؛ بنابراین هدف ما این است که مرحله به مرحله با دریافت تاییدیه‌ها و همزمان با رشد همه بخش‌ها وارد عرصه‌های تبلیغاتی مانند نمایشگاه‌ها و رسانه‌ها برای ارائه محصولات‌مان شویم. از این رو امید است تا با حضور در عرصه‌‌‌‌های صادراتی بتوان دامنه فروش محصولات این مجموعه را بیش از گذشته توسعه داد.

شما در شرایطی آغاز به کار کردید که چالش‌هایی مانند تحریم، تورم و افزایش نرخ ارز خطرات جدی برای تولید بودند. امروز با چه مشکلات عمده‌ای مواجه هستید و حمایت از تولید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در گذشته مشکلات وجود داشت اما تصور این نبود که وضعیت به مراتب در دو سال آینده بدتر از سال 99 باشد؛ به گونه‌ای که اگر امروز مجموعه‌ای وارد بخش تولید و پروسه دریافت تسهیلات شود، به شدت دچار مشکل می‌شود. متاسفانه علاوه بر سیستم بانکی در سایر بخش‌ها هم هیچ‌گونه حمایتی از تولید نمی‌شود.

امروزه در صنعت سیم و کابل مشکلات بسیاری وجود دارد؛ به طور نمونه در حالی که مس باید به دست صنایع پایین‌دست از جمله تولیدکنندگان سیم و کابل برسد اما برخی شرکت‌ها که حتی تولیدکننده نیستند، مس را به صورت اعتباری با ایجاد رقابت قیمتی بالا می‌خرند و به صورت نقد می‌فروشند. در نتیجه این وضعیت قیمت‌ها با بهای بسیار بالاتر از نرخ پایه به دست تولیدکننده واقعی می‌رسد. این چالش‌ها مجموعه‌های بزرگ را دچار مشکل نمی‌کند اما شرکت‌های کوچک و شرکت‌هایی که تازه مسیر تولید را آغاز کرده‌اند، زمین‌گیر می‌کند؛ این در حالی است که در گذشته وضعیت بهتر بود و مس را به صورت اعتباری 5 ماهه با سود 25/ 1درصد در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دادند اما امروز باید 50‌درصد نقد و 50‌درصد دیگر به صورت اعتباری دو ماهه با سود 2‌درصد تسویه شود.

در گذشته طبق قانون اگر از یک حد مشخص رقابت‌های قیمتی فراتر می‌رفت، معاملات ابطال می‌شد اما امروز هیچ سقفی وجود ندارد و متاسفانه این اتفاق در اختیار چند دلال است که با کدهای صوری قیمت‌ها را بالا می‌برند و نهایتا بدون خرید، جریمه را پرداخت می‌کنند. چرا که هفته گذشته با قیمت ارزان تا یک‌پنجم مس عرضه شده در بورس‌کالا را خریداری کرده‌اند و در انبار نگه داشته‌اند و حالا که قیمت‌ها را به دلیل کمبود در بازار بالا برده‌اند، با قیمت بالا می‌فروشند و جریمه مورد نظر سازمان بورس هم اصلا به اندازه‌ای نیست که آسیبی به سودهای کلان این دلال‌ها وارد کند و این نقص سیستم است که راهکارهای ساده را برای جلوگیری از این اتفاق اجرایی نمی‌کند.

در سال گذشته چند نفر از بزرگان صنعت سیم و کابل مساله را پیگیری کردند اما حتی اجازه صحبت کردن به اندازه یک دقیقه هم به این بزرگان داده نشد؛ معتقدم در رابطه با مفتول «بهینه یاب کردن خرید» یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید انجام شود تا از ورود شرکت‌ها برای دلالی جلوگیری شود. نکته دوم اینکه شرکت‌هایی که مفتول را در بورس‌کالا خریداری می‌کنند، نسبت به عرضه همان میزان خرید یا حداقل 50‌درصد میزان خرید متعهد شوند. قطعا اگر عزمی برای حل مشکلات باشد، ظرف یک هفته می‌توان مشکلات را رفع کرد.

چه خدماتی در شهرک‌های صنعتی به شرکت‌ها ارائه می‌شود؟

بر اساس پروانه تاسیس با یک دهم قیمت زمین را در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند اما شرط این است که ظرف 3 سال کارخانه به بهره‌برداری برسد و مساله اینجاست که برای تحقق این امر بانک‌ها از تولید حمایت نمی‌کنند؛ همچنین در بحث دارایی هم معافیت مالیاتی شهرک‌های صنعتی وجود دارد و شهرک صنعتی سرخه که شرکت ما در آنجا حضور دارد، از 7 سال معافیت مالیاتی عملکرد برخوردار است.