دیگر شرکت‌‌های بزرگ برق در این کشور می‌توانند از این روند پیروی کنند، زیرا هزینه‌های سوخت گران‌قیمت باعث کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌‌ها می‌شود. ژاپن تحت تاثیر نزول ارزش ین، با کمبود منابع نیز مواجه شده است که بر هزینه واردات سوخت فروخته شده به دلار می‌افزاید. هوکوریکو الکتریک روز پنج‌شنبه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: ما انتظار داریم که در این سال مالی شاهد زیان‌‌های بی‌‌سابقه‌‌ای باشیم که بیشتر از آن چیزی است که در شوک نفتی دهه ۱۹۷۰ و پس از فاجعه زلزله سال ۲۰۱۱ مشاهده شد. بر اساس اعلام درآمد سه ماه دوم خود در روز پنج‌شنبه، این شرکت انتظار دارد برای سال مالی منتهی به مارس، ۱۰۰ میلیارد ین (۶۸۳ میلیون دلار) زیان عملیاتی داشته باشد.

چوگوکو الکتریک می‌گوید به دنبال افزایش نرخ‌ها از ماه آوریل است و آماده است تا در ماه آینده برای تایید به دولت درخواست دهد. نخست وزیر فومیو کیشیدا روز جمعه بودجه اضافی ۱/ ۲۹ تریلیون ین را اعلام کرد که شامل یک طرح کمکی برای تعدیل قبوض برق و گاز در کشور می‌شود. بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، انتظار می‌رود این اقدام از سال آینده حدود ۲۰ درصد قبوض برق خانگی را کاهش دهد. از زمانی که ژاپن ناوگان هسته‌ای خود را پس از زلزله سال ۲۰۱۱ و متعاقب آن حادثه هسته‌ای فوکوشیما دایچی غیرفعال کرد، این کشور مشکلاتی را در زمینه تامین برق کافی به ویژه در زمان گرما یا سرمای شدید تجربه کرده است.

در ماه مارس، این کشور به دنبال یک زلزله با مشکلات تامین انرژی مواجه شد. در یک مقطع، نرخ مصرف در این کشور ۱۰۶ درصد بود، یعنی تقاضا به میزان قابل توجهی از عرضه پیشی گرفت. نزدیک به ۳ میلیون خانوار در ژاپن با خطر خاموشی مواجه بودند و با کم شدن میزان مصرف و خاموش شدن کولرها، اقدامات فوری برای کاهش مصرف انجام شد. هرچند از بحران جلوگیری شد، اما ترس و انبوه حوادث مشابه و جزئی که در ماه‌ها و سال‌های اخیر رخ داده است، این کشور را بر آن داشته تا به زیرساخت‌‌های انرژی خود نگاهی جدی بیندازد.

این مشکلات با تحریم‌های ژاپن علیه زغال سنگ روسیه تشدید شده است. این کشور امیدوار است نفت و گاز روسیه را نیز تحریم کند، اما سال گذشته نزدیک به ۱۰ درصد از LNG مورد نیاز خود را از این کشور تامین می‌کرد. در پی ترور شینزوآبه، نخست وزیر سابق ژاپن و انتخاب مجدد دولت حزب لیبرال دموکرات، فومیو کیشیدا به عنوان نخست وزیر باقی ماند. حزب طرفدار هسته‌ای این کشور به نیروگاه‌های هسته‌ای قدیمی خود به عنوان راه‌حلی برای بحران فعلی تامین برق نگاه می‌کند.

در ماه ژوئیه، نخست وزیر کیشیدا طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: برای زمستان امسال، دستور داده‌‌ام تا عملیات بهره‌برداری از حداکثر ۹ رآکتور هسته‌‌ای را که معادل تقریبا ۱۰ درصد از کل حجم مصرف برق ژاپن هستند، ادامه دهند. ژاپن در حال حاضر ۷ رآکتور فعال دارد، بنابراین این وعده مستلزم آوردن دو رآکتور دیگر است که پس از فوکوشیما تعطیل شده‌‌اند. نکته مهم‌تری که روز چهارشنبه نخست وزیر کیشیدا اعلام کرد این است که علاوه بر راه‌اندازی مجدد رآکتورهایی که قبلا بسته شده بودند، این کشور به دنبال سرمایه‌گذاری در نسل بعدی فناوری هسته‌ای است تا نیازهای انرژی و نیز اهداف آب و هوایی خود را برآورده کند. اگر این اتفاق بیفتد، پس از بیش از یک دهه بدبینی هسته‌ای پس از فوکوشیما، یک تغییر اساسی در سیاست هسته‌ای کشور خواهد بود.

سیستم تعدیل هزینه، برای پاسخگویی به تغییرات هزینه‌های اخیر سوخت طراحی شده است، به‌طوری که در صورت افزایش هزینه سوخت، مانند نفت خام، LNG یا زغال سنگ، نرخ برق هر ماه طبق استانداردهای خاصی به‌طور خودکار تنظیم می‌شود یا به دلیل نوسانات نرخ ارز و قیمت انرژی کاهش می‌یابد. برای شروع زندگی شخصی در ژاپن، قراردادهای برق، گاز و آب ضروری است. هزینه‌های مربوط به این سه سرویس عمدتا در زبان ژاپنی هزینه‌های آب و برق یا «Koh-netsu-hi» نامیده می‌شوند. هزینه‌های آب و برق در موقعیت‌های مختلف زندگی روزمره مانند روشنایی، تهویه مطبوع، تلویزیون، اجاق گاز و استحمام ایجاد می‌شود.

طبق آمار وزارت امور داخله و ارتباطات ژاپن در بررسی خانوارها در سال ۲۰۲۱، میانگین قبض ماهانه برق برای زندگی به تنهایی در ژاپن ۵۴۵۲ ین، قبض گاز ۲۹۲۹ ین و قبض آب ۲۲۴۵ین و بقیه (نفت سفید و ...) ۷۲۴ ین است. این بدان معناست که میانگین سالانه هزینه کل آب و برق در این کشور ۱۳۶۲۰۰ ین است. با توجه به تفاوت فصول در ژاپن، قبض برق بیشتر بسته به فصل متفاوت است. به‌ویژه در فصل زمستان با افزایش استفاده از وسایل گرمایشی، قبض برق نیز افزایش می‌یابد.

دولت ژاپن از آوریل ۲۰۱۶ مجوز توزیع برق را به شرکت‌های خصوصی جدید مختلف داده است. قبل از تنظیم مجدد، فقط شرکت‌‌های برق در هر منطقه (مانند شرکت برق توکیو و شرکت برق کانسای) می‌توانستند برق را بفروشند و مصرف‌‌کنندگان نمی‌توانستند انتخاب کنند که با کدام شرکت قرارداد ببندند. در حال حاضر، شرکت‌های مختلف خدمات برق، طرح‌ها، قیمت‌ها و مزایای خود را ارائه می‌دهند تا مشتریان بتوانند مشترک بهترین خدمات مطابق با سبک زندگی خود شوند. اگر به وب‌‌سایت‌‌های شرکت خدمات برق نگاهی بیندازید، شبیه‌‌سازی صورت‌‌حساب را با توجه به نحوه استفاده شما به شما پیشنهاد می‌کنند.

 در سال ۲۰۱۲، دولت ژاپن اقدامات ویژه‌ای درباره تهیه انرژی‌های تجدیدپذیر توسط اپراتورهای تاسیسات برق تنظیم کرد. این قانون شرکت‌‌های برق را موظف می‌کرد تا مقدار ثابتی از برق تولید شده توسط یک منبع تجدیدپذیر را برای مدت زمان معین خریداری کنند. هزینه‌های افزایش انرژی تجدیدپذیر برای همه شرکت‌های برق رایج است و این هزینه‌ها بر صورت‌حساب‌های مشتریان تحمیل می‌شود. این هزینه اضافه به مدت یک سال ثابت است و هر ماه آوریل تمدید می‌شود.