استقبال از بزرگ‌ترین تولید‌کننده برق پاک در ایالات متحده

در حال حاضر ناوگان رآکتورهای موجود ایالات متحده از ۱۰۴ رآکتور در سال ۲۰۱۲، به ۹۲ رآکتور کاهش یافته است. بهره‌برداری از رآکتورهای عظیمی که آمریکایی‌ها به دیدن آنها عادت کرده‌اند، در اصل برای مدت زمان ۴۰ سال تایید شده بودند، که از دهه‌های ۱۹۶۰، ۷۰ و ۸۰ شروع شد. اما به نظر می‌رسد شرکت‌های آب و برق و قانون‌گذاران در سراسر آمریکا مجبور شده‌اند تصمیم به صدور مجوز مجدد یا بازنشستگی آنها بگیرند.

در سال‌های اخیر این کشور برخی از بزرگ‌ترین رآکتورهای خود را از دست داده است و در سال ۲۰۱۳، ایالت کالیفرنیا بقیه رآکتورهای سن اونوفره را نیز تعطیل کرد. همچنین در سال ۲۰۱۸، نیوجرسی رآکتور Oyster Creek را تعطیل کرد و در سال ۲۰۲۱، فعالیت نیروگاه ایندیانا پوینت در نیویورک متوقف شد. موارد دیگری نیز وجود داشته است و در نتیجه آمریکا حدود ۷ گیگاوات ظرفیت انرژی پاک خود را طی این سال‌ها از دست داده، اما هنوز جایگاه خود به عنوان رهبر جهانی انرژی هسته‌‌ای را حفظ کرده است. اما کشورهای دیگر نیز در حال حاضر در تکاپو هستند.

از ۵۶ رآکتور هسته‌ای در حال ساخت در سراسر جهان، تنها دو رآکتور در ایالات متحده هستند، در حالی که چین ۱۸ واحد، هند ۸ واحد و ترکیه و روسیه هر کدام ۴ واحد هسته‌ای در حال ساخت دارند. به گفته کارشناسان این یک چالش واقعی برای ایالات متحده است که در سال‌های اخیر حتی یک رآکتور جدید را به جهان نشان نداده است، در حالی که طرح‌های روسی و چینی یکی پس از دیگری در حال رونمایی هستند. ساخت این دو واحد در آمریکا از سال ۲۰۰۸ در هاله‌ای از ابهام قرار داشتند، زمانی که ساترن انکلیر رسما برای مجوز ساخت دو واحد هسته‌ای جدید در نیروگاه فوگتل در وینزبرو درخواست داد. در سال ۲۰۱۲، کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای (NRC) مجوز دو رآکتور AP۱۰۰۰ طراحی شده توسط وستینگهاوس را تایید کرد، اما بعد از آن بود که مساله سخت شد.

در سال ۲۰۱۱، بزرگ‌ترین زمین‌لرزه ثبت‌شده در ژاپن باعث سونامی شد که سواحل ژاپن را لرزاند و باعث تعطیلی و وارد آمدن خسارات زیادی به نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی شد. اگرچه این حادثه مستقیما با کارخانه فوگتل مرتبط نبود، اما رویکرد جهان نسبت به انرژی هسته‌‌ای با تغییری منفی مواجه شد. در سال ۲۰۱۷، مشکلات ساخت‌و‌ساز و سایر چالش‌‌های نیروگاه فوگتل به عنوان نخستین رآکتور هسته‌‌ای جدید در حال ساخت در ایالات متحده در آن دهه، وستینگهاوس را بر آن داشت تا اعلام ورشکستگی کند و این امر درباره توانایی آن برای تکمیل ساخت‌‌وساز تردید ایجاد کرد.

اخیرا، تلاش‌های زنجیره‌های تامین جهانی در سال ۲۰۲۰ با وقوع پاندمی کووید-۱۹ به دیوار برخورد کردند و باعث افزایش بیشتر هزینه‌ها و تاخیر در اکثر پروژه‌های این صنعت شد. به واسطه این ناملایمات، به نظر می‌رسد رهبری قدرت هسته‌ای آمریکا در حال بازگشت است. ساترن انکلیر بارگیری سوخت هسته‌ای را در واحد ۳ فوگتل در ۱۴ اکتبر آغاز کرد. هنگامی که هر دو واحد ۳ و ۴ نیروگاه فوگتل عملیاتی شوند، ۲۲۰۰ مگاوات ظرفیت و حدود ۸۰۰ شغل دائمی و پردرآمد را برای ایالات متحده به ارمغان خواهد آورد. در مجموع، چهار رآکتور فعال در نیروگاه فوگتل، بزرگ‌ترین تولیدکننده برق پاک در ایالات متحده خواهند بود که برای بیش از یک میلیون خانه و کسب و کار برق تولید می‌کنند.

در همین حال، ایالت‌‌هایی از جمله ایلینوی و کالیفرنیا در حال ارزیابی مجدد وضعیت انرژی هسته‌‌ای خود و اتخاذ گام‌‌هایی برای حفظ انرژی هسته‌‌ای در ایالت‌‌های خود هستند. در وهله نخست، آنها از میزان قابل اعتماد بودن انرژی هسته‌ای آگاه هستند و در وهله بعدی، آنها برای کمک به رسیدن به اهداف آب و هوایی خود به یک انرژی بدون کربن نیاز دارند. اکنون وستینگهاوس و پیمانکاران آمریکایی می‌توانند با اطمینان افراد را از سراسر جهان به ایالت جورجیا بیاورند به جای اینکه به چین بروند تا آنها را در پروژه‌های جاه‌طلبانه چینی‌ها ببینند، که این امر چشم‌انداز تجاری صنعت انرژی هسته‌ای آمریکا را بهبود می‌بخشد.

 این پروژه همچنین یک زنجیره تامین قوی‌‌تر و اشتغال به کار جمع کثیری از افراد را در آمریکا دوباره برقرار می‌کند. ناوهای جنگی انرژی پاک آمریکا دوباره در کانون توجه قرار گرفته‌‌اند، حتی بدون در نظر گرفتن نسل بعدی رآکتورهای هسته‌‌ای پیشرفته که در این دهه در آمریکا آنلاین خواهند شد. ده‌ها شرکت آمریکایی در حال کار روی طرح‌های نسل بعدی با رویکردهای جدید، از جمله کاهش اندازه رآکتور، طراحی در جهت مدولار بودن، استفاده از خنک‌‌کننده‌های غیر‌آبی و ترکیب پادمان‌‌های ساده مبتنی بر فیزیک هستند. برخی از طرح‌ها حتی می‌توانند از زباله‌های هسته‌ای بازیافت شده به عنوان سوخت استفاده کنند.

دستیابی به یک انرژی پاک، قابل اعتماد و همچنین بازارهای انرژی بین‌المللی جدید، تقریبا آنقدر جذاب به نظر می‌‌رسند که اقدام این کشور کاملا منطقی و درست باشد. آمریکا انرژی هسته‌ای را اختراع کرد و این کشور یک بار دیگر قطعات پازل را در جای خود قرار می‌دهد تا بتواند ادعای رهبری جهان را کند. آمریکا بزرگ‌ترین ناوگان هسته‌‌ای جهان را در اختیار دارد و توسعه این صنعت مورد توافق هر دو حزب حاکم بر این کشور است. انرژی هسته‌‌ای پاک‌ترین و قابل اطمینان‌ترین منبع انرژی آمریکا محسوب می‌شود و اختصاص بودجه برای احیای رآکتورهای قدیمی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌‌ای جدید، جزو اقداماتی است که دولتمردان آمریکا قصد انجام آن را دارند.