معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این مطلب و با اشاره به اهمیت حفظ و مدیریت بهینه منابع آب در کشور گفت: با توجه به نقش اساسی آب در حیات و دوام جوامع بشری، مدیریت مطلوب منابع آب با بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت‌های علمی و تجربی از ضرورت‌های امروز کشور است.

محمد جوانبخت با تاکید بر ضرورت ایجاد سازوکارهای لازم برای جلوگیری از «رفتار مسرفانه» آب گفت: بدون شک یکی از اساسی‌ترین مشکلات صنعت آب کشور اسراف قسمت اعظمی از منابع آبی است که حل آن علاوه بر اصلاح زیرساخت‌ها مستلزم تغییر نگرش و رفتارهای موجود در بخش‌های مختلف مصرف اعم از کشاورزی، صنعت و مصارف خانگی خواهد بود.

وی افزود: توجه به اقتصاد آب و ارزش واقعی آن به عنوان یکی از مولفه‌های حکمرانی مطلوب آب، اقدامی موثر در راستای اصلاح رفتار مسرفانه آب تلقی می‌شود.

حرکت به سوی استقرار نظام اقتصادی آب نیازمند شفافیت است

جوانبخت با بیان اهمیت توجه به اقتصاد آب به عنوان یک تغییر نگرش به مساله آب در کشور تاکید کرد: لازمه حرکت به سوی استقرار نظام اقتصادی آب  ایجاد شفافیت تخصیص و توزیع عادلانه آب و مشارکت ذی‌نفعان است که برای این منظور ایجاد سازوکارهای مربوطه در دستور کار وزارت نیرو قرار دارد.

وی در بیان برنامه وزارت نیرو در راستای ساماندهی مدیریت منابع آب کشور ادامه داد: تقویت حکمرانی موثر آب در قالب دو حوزه اصلاحات ساختاری با هدف افزایش مشارکت ذی‌نفعان و اجرای جهادی پروژه‌های تاثیرگذار در تامین منابع آب از برنامه‌های وزارت نیرو به حساب می‌آید.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در بیان اینکه وظیفه تخصیص بهینه و پویای منابع آب بر عهده وزارت نیرو است، گفت: برنامه‌ریزی لازم برای ارتقای شاخص‌های تامین آب شرب پایدار و جلوگیری از هدر‌رفت آب به کمک نخبگان و دانشگاهیان مورد توجه وزارت نیرو است.

جوانبخت در تشریح آمادگی وزارت نیرو به منظور جلوگیری از رفتار مسرفانه گفت: وزارت نیرو به عنوان دستگاه متولی مدیریت منابع آب در راستای جلوگیری از اسراف آب، این مایه حیات، در کنار سایر دستگاه‌های مسوول و مشترکان قرار دارد و تمام توان خود را در این مسیر به کار خواهد بست.