به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر محرابیان افزود: موسسه تحقیقات و امور پژوهشی در پیش‌بینی استفاده از تکنولوژی و اصلاح طرح‌‌‌های اجراشده نقش کلیدی دارد؛ مثلا طرح‌‌‌هایی را که دچار مشکلاتی هستند مدل کرده و نسبت به رفع ایرادات اقدام می‌کند. عملکرد دیگر موسسه، پیش‌بینی جوی است که در این زمینه از تکنولوژی روزآمد استفاده می‌کنند.وی با اشاره به برنامه محوری تقویت موسسه و استفاده از تکنولوژی روز اظهار کرد: بخشی از وسایل آزمایشگاهی موسسه باید تقویت شود که اعتبارات خوبی نیز در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بارش‌‌‌ها به طور متوسط در حد نرمال هستند، افزود: میزان بارش‌‌‌ها معادل متوسط ۵۴ساله بود، اما توزیع نامتناسب است؛ به طوری که در بخش‌‌‌های جنوبی یعنی جنوب استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان بارش‌‌‌ها خوب و در حد نرمال و حتی چند برابر متوسط بوده؛ اما در بخش‌‌‌هایی کمتر از نرمال است که امیدواریم این کمبودها جبران شود. وی گفت: برخی حوزه‌‌‌ها اکنون خیلی خشک هستند و برخی نیز ۲۰ تا ۲۵‌درصد با نرمال فاصله دارند.محرابیان با اشاره به برنامه‌‌‌های حوزه آب تصریح کرد: ما دو برنامه محوری در دستور کار داریم. یکی اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب است تا منابعی که مدیریت می‌شوند به نحو مطلوب استفاده شوند. اقدامات زیادی باید در این زمینه انجام شود. در همین راستا طی ۶ماه گذشته جلسات زیادی با مدیران و متخصصان بخش آب برگزار کردیم. وی ادامه داد: برنامه تحول را در راستای اصلاح و تقویت حمکرانی در دستور کار داریم.

وزیر نیرو با بیان اینکه یکی از محورهای اساسی، حضور و مشارکت ذی‌نفعان در مدیریت منابع و شفافیت این حوزه است، بیان کرد: منابع باید برای همه مصرف‌کنندگان آب مشخص شود.

محرابیان افزود: محور دوم برنامه سرعت دادن به طرح‌‌‌های آبی کشور است که متاسفانه شاهد رکود و توقف بسیاری از طرح‌‌‌های ضروری در سال‌های گذشته بودیم.

در این چند ماه پروژه‌‌‌های ضروری شناسایی و و بودجه خوبی برای آنها پیش‌بینی شده است که امیدواریم با تخصیص آنها بخش زیادی از مشکلات، چه در حوزه شرب و چه در حوزه کشاورزی رفع شود.وی تصریح کرد: سدهای مهم پروژه‌‌‌های انتقال آب و پایاب آب برای بحث کشاورزی متوقف شده بود که ضروری است منابع کشور، چه در بودجه و چه در استفاده از منابع بخش خصوصی صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه برنامه این وزارتخانه افزایش تعرفه پرمصرف‌‌‌ها به صورت پلکانی است، گفت: نکته اول این است که کسانی که مصرفشان پایین‌‌‌تر از الگوست، مشمول افزایش قیمت نمی‌‌‌شوند. افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هم با رعایت الگوی مصرف، چه در بحث برق و چه بحث آب، مشمول قبض رایگان می‌‌‌شوند.

محرابیان در مورد ارسال لیست افراد تحت پوشش هم اظهار کرد: در این موضوع، هر حوزه با دیگری متفاوت است و باید بررسی شود؛ ولی به محض ارسال لیست افراد برای آنها قبض رایگان ابلاغ خواهیم کرد و منتظر هستیم تا دستگاه متولی لیست را ارسال کند.وزیر نیرو در مورد اصلاح تعرفه‌‌‌های آب هم بیان کرد: در این مورد آیین‌نامه را به هیات دولت فرستادیم و منتظر تصویب هستیم. در این آیین‌نامه افرادی که زیر الگو مصرف می‌کنند هیچ نگرانی ندارند. افرادی که بالای الگو مصرف می‌کنند باید مصرف خود را کاهش دهند تا مشمول افزایش قیمت نشوند.

وی افزود: در بحث آب مصارف غیر‌ضروری از جمله استخر فضای سبز شست‌وشوی خودرو و... داریم که باید پرهیز شود. مردم تحمل نمی‌‌‌کنند آبی که با اختصاص بودجه فراوان و با خطوط انتقال طولانی منتقل و با فرآیندهایی تصفیه می‌‌‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد در مصارف غیر‌ضروری مصرف شود و برای اصلاح این بحث از ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه مفصل خواهیم داشت.

وی در مورد تخصیص آب از سدهای کشور گفت: در ۶ماه گذشته در چارچوب حکم اصلاح حکمرانی آب مدیریت سدها متحول شده است؛ به طور مثال در موضوع تولید برق از سدهای برق‌‌‌آبی صرفه‌‌‌جویی خیلی خوبی شد. در زمستان با وجود اینکه محدودیت تولید برق داشتیم، در عمده سدها آب برای فصول کشت ذخیره شد و البته برای برخی حوزه‌‌‌ها کاهش بارندگی داشتیم که در روزهای آینده درباره آنها صحبت خواهیم کرد.