به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از روزنامه چاینا دیلی، زو بین، رئیس هیات‌مدیره شرکت SPIC بعد از این گزارش اظهار کرد این شرکت‌ها بر اساس طرح کمربند و جاده‌ای چین حضور خود را در ترکیه افزایش داده‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری دولتی برق، یکی از پنج تولیدکننده بزرگ برق چین، متعهد شده است سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک را در ترکیه افزایش دهد. اولین سرمایه‌گذاری این شرکت در انرژی خورشیدی ترکیه، روی پروژه فتوولتائیک آدیامان، بر فراز کوهی که زمانی اطراف آن بایر بود، است. به گفته این شرکت، این پروژه از زمان اتصال آن به شبکه برق سراسری ترکیه در دسامبر ۲۰۱۷، بالغ بر ۶ / ۷۱ گیگاوات ساعت برق پاک تولید کرده است.

شرکت SPIC همچنین قراردادی را برای ساخت پروژه نیروگاه Hunutlu در ترکیه منعقد کرده که اولین نیروگاه حرارتی بدون دودکش این کشور است. این پروژه که به حفاظت پیشرفته از محیط زیست و تکنیک‌های تولید برق فوق بحرانی مجهز شده است، انتظار می‌رود پس از اتمام، به ظرفیت ۳۲ / ۱ گیگاوات برسد که شامل ساخت نیروگاه و بنادری است که به طور خاص برای حمل و نقل زغال‌سنگ طراحی شده‌اند. همچنین پیش‌بینی می‌شود پس از شروع عملیات کامل، این نیروگاه سالانه ۹ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کند که حدود ۳ درصد از کل عرضه برق در سراسر ترکیه را شامل می‌شود.

این شرکت ظرفیت نصب شده خود را برای پروژه‌های خارج از کشور تا پایان نوامبر به ۶۵ / ۶ گیگاوات رساند که انرژی پاک ۷۳درصد از کل ظرفیت آن را به خود اختصاص داده است. همچنین ظرفیت پروژه‌هایی که در حال ساخت بودند به ۴۱ / ۲ گیگاوات رسید و انتظار می‌رود ظرفیت تولید برق خارجی این کشور تا سال ۲۰۲۱ از ۶ گیگاوات فراتر رود.

اما SPIC تنها شرکت چینی نیست که به‌این صورت در ترکیه فعالیت می‌کند. تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر فناوری‌های خود را وارد ترکیه کرده‌اند و آنها را به کار گرفته‌اند تا با اتکا بر این فناوری‌های پیشرفته برای ایجاد پروژه‌های سازگار با محیط زیست در ترکیه، روند سبزی را برای آینده این کشور ایجاد کنند. ساخت نیروگاه حرارتی هونوتلو در استان آدانا در جنوب ترکیه در ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز شد. این بزرگ‌ترین پروژه چین با سرمایه‌گذاری مستقیم ۷ / ۱ میلیارد دلاری در ترکیه است.

وانگ یوندان، رئیس سابق شرکت برق شانگهای در این خصوص اظهار کرد‌: هدف ما ساخت یک نیروگاه پاک، قابل اعتماد و کارآمد در ترکیه است که انتظار می‌رود به تقویت اقتصاد این کشور، افزایش اشتغال و ترویج تولید برق پایدار کمک کند. همچنین اخبار منتشر شده از رسانه‌ها حاکی از آن است که شرکت مهندسی تیانچن چین به شرکت خط لوله دولتی ترکیه BOTAS کمک کرده است تا یک مخزن گاز یک میلیارد متر مکعبی را در زیر دریاچه توز ترکیه بسازد. این در حالی است که ترکیه به دلیل وابستگی کنونی خود به گاز طبیعی روسیه، آذربایجان و ایران، برای ساخت این مخزن گاز بسیار مصر است.

با افزایش تقاضای روزانه گاز ترکیه، این پروژه برای تضمین مدیریت سالم گاز طبیعی این کشور مورد نیاز است. همچنین شرکت ساخت و ساز برق چین، معروف به پاورچینا که به عنوان شرکت پیشرو در صنعت برق‌آبی چین شناخته می‌شود، در حال گسترش ردپای خود در ترکیه است. این کشور ۹ پروژه در دست ساخت دارد که شامل پنج نیروگاه برق‌آبی و چهار پروژه برق حرارتی با قرارداد تجمعی به ارزش ۳ میلیارد دلار است.

از طرف دیگر شرکت مهندسی صنایع شیمیایی ملی چین، یکی از اولین دسته شرکت‌های چینی در ترکیه، اخیرا اعلام کرده در چند پروژه بزرگ شیمیایی در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است، از جمله ساخت یک مرکز ذخیره‌سازی گاز زیرزمینی که ارزش قراردادی آن تا ۲۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. تحلیلگران می‌گویند شرکت‌های چینی نه تنها مبادلات خود را با موسسات محلی ترکیه برای رسیدگی به مشکلات عملی و ایجاد محیطی بهتر تقویت کرده‌اند، بلکه مبادلاتی فراتر از استانداردهای فعلی ایجاد کرده‌اند.

دونگ گوانپنگ، استاد دانشگاه ارتباطات چین گفت: پروژه انرژی خورشیدی SMART ترکیه و پروژه نیروگاه هونوتلو در حال اجرای تمهیدات سریع برای افزایش نسبت انرژی‌های جدید مانند نیروی باد و هیدروژن برای کمک به ایجاد یک واحد تولید کم‌کربن هستند.

دونگ در ادامه افزود به موازات پیشرفت‌های ترکیه در تمامی ‌سطوح اقتصادی و سرمایه‌گذاری، به ویژه در ۱۰ سال گذشته، سرمایه‌گذاری چین در ترکیه افزایش چشمگیری داشته است که با همکاری‌های گسترده در سطح دولتی بین پکن و آنکارا در زمینه تجارت، گردشگری و صنعت و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل همراه شده است.

از طرف دیگر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در این خصوص اظهار کرد: ترکیه در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در جایگاه پنجم اروپا و جایگاه دوازدهم جهان قرار دارد و سهم تامین انرژی برق ترکیه از این منابع ۵۳ درصد است. ترکیه در زمینه بازدهی این نوع انرژی موفقیت‌های خوبی را رقم زده است. وی افزود: ترکیه با کمک چین منابع انرژی سبز مانند هیدروژن سبز، فناوری‌های سوخت پاک و ذخیره‌سازی کربن، انرژی‌های موج و باد را از نزدیک پیگیری می‌کند. اردوغان تاکید کرد: کشورمان به انجام وظیفه خود در قبال بحران تغییرات اقلیمی ‌و فراهم کردن زمینه تبدیل انرژی پاک ادامه خواهد داد.