طبق ارزیابی‌ها، حدود ۶۰ درصد جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که با بحران آب مواجه هستند و منابع آبی موجود، به‌طور پایدار پاسخگوی نیاز مردم، حداقل در بخشی از سال نیست. آب نمک‌زدایی شده به‌عنوان یک منبع آب جایگزین، در بیشتر مناطق خشک و نیمه خشک جهان مورد توجه است. پیشرفت‌های حاصل شده در روش «نمک‌زدایی اسمز معکوس» بسیار چشمگیر بوده و در کشور ما هم بیشتر تاسیسات موجود، از این فرآیند بهره‌مند هستند.

فناوری‌های جدید ممبران‌ها و تجهیزات مربوطه، هرچند سال یکبار به روز‌رسانی می‌شوند و آب نمک‌زدایی شده از این طریق، با بالاترین کیفیت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، کاهش مستمر هزینه‌های تولید آب نمک‌زدایی شده، باعث تسریع افزایش منابع آب نمک‌زدایی شده، به‌عنوان منبع آبی نامتعارف و رقابتی شود.

برنامه‌ریزی برای تامین آب پایدار و باکیفیت، مدیریت کم آبی و حوادث وابسته به آب مانند خشکسالی، محدود کردن اثرات تقاضای روزافزون آب بر سطح خدمات آبرسانی، پتانسیل بالای ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور، استفاده از منابع آبی نامتعارف در مدیریت برنامه‌های سازگاری با کم آبی، همگی باعث شده است تا وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، بیش از گذشته روی تامین آب شرب از طریق روش‌های غیرمتعارف همچون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها تمرکز کنند. در حال حاضر ۹۳ پروژه تاسیسات نمک‌زدایی و ارتقای کیفی در کشور با ظرفیت حدود ۵۸۰ هزارمترمکعب بر شبانه‌روز و سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵۰۰۰ میلیارد ریال وجود دارد که از این تعداد، ۷۰ پروژه با ظرفیت حدود ۳۱۰ هزار مترمکعب بر شبانه‌روز و سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰۲۰۰ میلیارد ریال در حال بهره‌برداری است.

طبق ارزیابی‌ها بیشتر تاسیسات نمک‌زدایی آب دریا، در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان واقع هستند (بیش از ۹۲درصد). همچنین تاسیسات ارتقای کیفی آب چاه‌ها نیز در برخی شهرها و مناطق مرکزی و کم‌آب کشور که دارای منابع محدود آب باکیفیت هستند، قرار دارد.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر، بسیاری از مشکلات جزایر استان هرمزگان که تا قبل از سال ۱۳۹۱، با مشکل تامین آب مواجه بوده‌اند، از طریق انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برای نمکزدایی از آب دریا و پرداخت از محل ردیف خرید تضمینی آب/ پساب حل شده است. همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده قرار است حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب بر شبانه‌ روز طی دو فاز به ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌های کشور افزوده شود که این موضوع با هماهنگی و مساعدت تمامی ارگان‌های مرتبط از طریق وزارت نیرو به‌عنوان متولی تامین آب شرب پایدار و همکاری نهادهای بیرونی از جمله سازمان برنامه و بودجه‌ای کشور برای تامین منابع مالی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و... امکان‌پذیر خواهد بود.