تحولات قیمتی انرژی‌های تجدید‌پذیر  تا 2020

در آمریکا، انرژی خورشید و باد حدود ۹۵ درصد از ظرفیت‌های جدید تولید برق را که در سال گذشته ایجاد شد، به خود اختصاص داد. این موفقیت نیز به نوبه خود تا حدودی با تعطیلی پالایشگاه‌های سوخت فسیلی مرتبط است. کارشناسان اطمینان دارند که طی چند سال آینده انرژی‌های تجدیدپذیر رقیب واقعی صنعت سوخت‌های فسیلی خواهند بود. گزارش جدیدی که از سوی «آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید‌پذیر» منتشر شد، پیش‌بینی می‌کند هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۰ افت قابل توجهی خواهد داشت تا جایی که قیمت‌های آن همتراز یا حتی کمتر از سوخت‌های فسیلی خواهد شد. در این گزارش با عنوان «هزینه‌های تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰۱۷» آمده است: «پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ همه تکنولوژی‌های تولید انرژی‌های تجدید‌پذیری که هم‌اکنون به مصرف تجاری می‌رسند، در محدوده قیمتی سوخت‌های فسیلی قرار گیرند و قیمت اغلب آنها زیر قیمت سوخت‌های فسیلی خواهد بود.»

در حال حاضر قیمت سوخت‌های فسیلی در کشورهای عضو گروه ۲۰ (از جمله آمریکا، انگلستان، روسیه، ژاپن، هندوستان و آلمان)، به ازای هر کیلووات ساعت انرژی، بالغ بر ۰۵/ ۰ تا ۱۷/ ۰ دلار است. این در شرایطی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۲۰ به ازای هر کیلووات ساعت ۰۳/ ۰ تا ۱۰/ ۰ دلار باشد. قیمت انرژی بادی و انرژی فوتوولتانیک (پی‌وی) خورشیدی تا سال ۲۰۱۹ به تنها ۰۳/ ۰ دلار در هر کیلووات ساعت خواهد رسید. البته هم‌اکنون پروژه‌های انرژی باد فراساحلی و انرژی حرارتی خورشیدی می‌تواند بسیار گران تمام شود، اما آنها هم طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ شاهد افت قیمت خواهند شد و به هر کیلووات ساعت ۰۶/ ۰ دلار تا ۱۰/ ۰ دلار خواهند رسید. عدنان امین، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدید‌پذیر در بیانیه‌ای اعلام کرده است:‌ «این تحولات جدید نشانه تغییری بزرگ در مفهوم انرژی است.» وی افزود:‌ «این افت هزینه‌های انرژی به واسطه انرژی، اجتناب‌ناپذیر و نشان‌دهنده میزان اثرگذاری انرژی‌های تجدید‌پذیر در نظام انرژی جهان است.» در واقع کاهش قیمت انرژی‌های تجدیدپذیر به حدی خواهد بود که صنعت سوخت‌های فسیلی نخواهد توانست آن را نادیده انگارد. به‌زودی این نوع از انرژی‌ها در عین حال که سازگار با محیط زیست هستند، مقرون به صرفه‌تر نیز خواهند بود. هم‌اکنون هم نشانه‌هایی از ضرر‌های وارد آمده بر صنعت سوخت فسیلی در برخی از نقاط جهان مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال یک اتاق فکر انگلیسی به نام «کربن‌ترکر» در ماه دسامبر گزارش کرد که کارخانه‌های تولید زغال‌سنگ بیش از پیش تحت فشارهای مالی قرار گرفته‌اند و بیش از ۵۰ درصد کارخانه‌های زغال‌سنگ انگلستان متحمل ضرر شده‌اند. این اتاق فکر اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۹۷ درصد از کارخانه‌های باقی‌مانده فعال در زمینه تولید زغال سنگ نیز به همین وضعیت دچار خواهند شد. در انگلستان از ۳۶۵ روز سالی که گذشت، برق ۳۱۵ روز از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین شد. دولت انگلستان اعلام کرده هم اکنون زغال‌سنگ تنها ۷ درصد از برق مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند. دولت انگلستان قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ همه کارخانه‌های تولید زغال‌سنگ خود را تعطیل کند. این هدف در قالب بخشی از طرح کاهش آلاینده کربن در این کشور اجرا می‌شود.این در شرایطی است که به گزارش گاردین، قیمت انرژی خورشیدی از سال ۲۰۰۹ تاکنون تا ۶۲ درصد کاهش داشته است و هزینه انرژی بادی فراساحلی طی چند سال اخیر نصف شده و در سال ۲۰۱۷ در انگلستان به تنها ۵۷ پوند در هر مگاوات ساعت رسیده است.

چین گرچه به‌عنوان بزرگ‌ترین آلاینده جهان معرفی می‌شود، اما در عرصه تولید انرژی خورشیدی در جهان پیشگام است. طی یک دهه گذشته، ظرفیت تولید انرژی خورشیدی چین تا جایی افزایش یافت که تنها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۵۴ گیگاوات به آن اضافه شد. جیمز وایلد، مدیرعامل بخش ابداعات، سیاست‌گذاری و بازارهای مرکز «کربن تراست» در این باره می‌گوید: «چینی‌ها هم‌اکنون از هدف سال ۲۰۲۰ خود در زمینه تولید انرژی خورشیدی عبور کرده‌اند و به نظر من در سال ۲۰۱۹ نیز هدف سال ۲۰۲۰ خود در زمینه انرژی باد را پشت سر خواهند گذاشت.» هم اکنون ۸ پروژه عظیم کاهش آلاینده کربن و ذخیره انرژی در چین در دست اقدام است و این کشور امیدوار است در تولید خودروهای برقی و توسعه این صنعت به رهبر جهان تبدیل شود. لیزا فیشر، مشاور سیاست‌گذاری‌های مرکز تحقیقات انرژی «ایی‌تری‌جی»، می‌گوید: «چین بیش از اروپا بر تحقیق و توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر سرمایه‌گذاری کرده است و به واقع صنایع خود را حول محور اینگونه انرژی‌ها هدایت کرده ‌است.»