بازار داخلی

آغاز هفته در محدوده  سبز

در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، شاخص کل بورس با افزایش ۰.۶۹درصدی به ۲ میلیون و ۱۱۴ هزار واحد رسید. به بیان دیگر پس از تنها ۳ روز معاملاتی، شاخص دوباره کانال ۲.۱میلیونی را فتح کرد. شاخص هم‌‌‌‌‌وزن نیز که در روزهای اخیر وضعیت نامطلوب‌‌‌‌‌تری نسبت به شاخص کل داشت، همسو با شاخص کل رشد کمی را تجربه کرد. این شاخص با رشد ناچیز ۰.۰۲ درصدی به ۶۹۶ هزار و ۸۹۹ واحد رسید که نشان‌‌‌‌‌دهنده بهبود جزئی در بخش‌‌‌‌‌هایی از بازار بود. با این حال، شاخص کل فرابورس مجددا کاهش یافت و با افت ۲۴ واحدی به ۲۱ هزار و ۹۶۲ واحد رسید. و به یازدهمین روز متوالی حرکت در محدوده قرمز رسید. ارزش معاملات خرد (سهام و حق تقدم) دیروز به ۵۲۷۱ میلیارد تومان رسید که نشان‌‌‌‌‌دهنده رشد چشمگیر  ۲۵۴درصدی نسبت به چهارشنبه ۱۸ مهرماه است. در نخستین روز هفته جاری، ۱۸ میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق شد و روند ۱۱ روز متوالی خروج نقدینگی از بازار را متوقف کرد.

بازار خارجی

نگاه  بازارها به سخنان لاگارد

بعد از اینکه بانک مرکزی نیوزیلند در هفته گذشته نرخ بهره را به میزان ۰.۵‌واحد درصد کاهش داد، اکنون نوبت بانک مرکزی اروپا  (ECB) است که وارد عمل شود. هرچند که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، و همکارانش در آخرین نشست خود از کاهش نرخ بهره در ماه اکتبر حمایت نکردند، اما پس از گزارش‌‌‌‌های ضعیف شاخص مدیران خرید  (PMI) و سقوط نرخ تورم کل به زیر ۲درصد، دیدگاه آنها شروع به تغییر کرد. این عوامل باعث شده است که فعالان بازار قیمت‌گذاری خود را در کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا ECB در نشست پولی آتی بالاتر ببرند. در حال حاضر، سرمایه‌‌‌‌گذاران تقریبا به‌‌‌‌ طور کامل در انتظار کاهش ۰.۲۵واحد درصدی نرخ‌‌‌‌های بهره توسط ECB در نشست پنج‌شنبه هفته پیش رو هستند و انتظار دارند که کاهش دیگری نیز در ماه دسامبر صورت گیرد. بنابراین، یک کاهش ۰.۲۵واحد درصدی به تنهایی ممکن است ارزش یورو را چندان تغییری ندهد و اگر این کاهش ارائه شود، توجه به کنفرانس مطبوعاتی لاگارد جلب خواهد شد. نشست پولی روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا ECB  یکی از نشست‌‌‌‌هایی است که پیش‌بینی‌‌‌‌های اقتصادی در آن ارائه نمی‌شود، اما لاگارد احتمالا با سوالاتی در مورد تغییرات چشم‌‌‌‌انداز اقتصادی و تورمی مواجه خواهد شد. او اخیرا اظهار کرد که اطمینان آنها از بازگشت تورم به هدف در نشست آینده منعکس خواهد شد که این موضوع باعث افزایش انتظارات در مورد کاهش‌‌‌‌های بیشتر در ماه‌‌‌‌های اکتبر و دسامبر شده است. در نتیجه، اگر نرخ‌‌‌‌های بهره ۰.۲۵‌واحد درصد کاهش یابد و لاگارد گزینه کاهش دیگری در دسامبر را روی میز بگذارد، احتمالا یورو به ریزش اخیر خود ادامه خواهد داد. پس از انتشار گزارش قوی اشتغال غیرکشاورزی ایالات‌متحده در ماه سپتامبر، نرخ یورو به دلار آمریکا (EURUSD) به زیر ۱.۱۰۰۰ سقوط کرد. یک تصمیم انبساطی از سوی بانک مرکزی اروپا (ECB) ممکن است باعث ادامه کاهش تا محدوده ۱.۰۸۸۰ شود. با این حال، نباید فراموش کرد که تصمیم کاهش نرخ بهره در این نشست ممکن است کمتر از آنچه بازارها پیش‌بینی می‌کنند، انبساطی باشد. دو هفته پیش، گزارشی از رویترز نشان داد که جناح اعضای انبساطی بانک مرکزی اروپا برای کاهش نرخ بهره تلاش خواهند کرد، اما ممکن است با مقاومت جناح‌‌‌‌ اعضای انقباضی روبه‌رو شوند. برخی منابع حتی به راه‌‌‌‌حل مصالحه اشاره کرده‌‌‌‌اند که نرخ‌‌‌‌های بهره در اکتبر بدون تغییر باقی بمانند و در صورت عدم‌‌بهبود داده‌‌‌‌ها، در دسامبر کاهش یابند. 

از سوی دیگر، نظرات لوئیس دی‌‌‌‌گویندوس، معاون رئیس بانک مرکزی اروپا، که اعلام کرد هنوز برای پیروزی در مبارزه با تورم زود است، باعث افزایش عدم‌قطعیت‌‌‌‌ها شد. برآوردهای اولیه نشان داد که نرخ تورم در سپتامبر به ۱.۸‌درصد کاهش یافته و اگر در برآوردهای نهایی روز پنج‌شنبه تایید شود، با پیش‌بینی‌‌‌‌های بانک اروپا ECB  همخوانی خواهد داشت. معامله‌‌‌‌گران پوند احتمالا به انتشار داده‌‌‌‌های اقتصادی هفته آینده، به‌ویژه ارقام تورم (CPI)  چهارشنبه، توجه بیشتری خواهند کرد، زیرا تلاش می‌کنند بفهمند بانک مرکزی انگلستان از اینجا به بعد چه خواهد کرد. بر اساس قیمت‌گذاری بازار، سرمایه‌‌‌‌گذاران احتمال قوی ۷۵درصدی برای کاهش ۰.۲۵واحد  درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلستان در ۷ نوامبر در نظر گرفته‌‌‌‌اند و احتمال کاهش دیگر در دسامبر نیز حدود ۶۰‌درصد است.  در آن سو اما هفته‌‌‌‌ای آرام در انتظار دلار آمریکاست. خرده‌‌‌‌فروشی سپتامبر که قرار است پنج‌شنبه منتشر شود، تنها گزارش مهم خواهد بود، اما شاخص‌‌‌‌های تولیدی فدرال رزرو نیویورک (دوشنبه) و فدرال رزرو فیلادلفیا (پنج‌شنبه) نیز اهمیت خواهند داشت. تولید صنعتی سپتامبر نیز قرار است پنج‌شنبه منتشر شود و جمعه، آمار مجوزهای ساخت و شروع مسکن احتمالا توجه بیشتری را به خود جلب کند. 

1 copy

2 copy