پلن پکن برای تحریک رشد

براساس گزارشی از بلومبرگ، داده‌ها نشان‌دهنده بدتر شدن شرایط اقتصادی چین نسبت به ماه قبل است. چین در میانه بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین شیوع همه‌گیری کرونای خود قرار دارد، به‌طوری‌که حدود ۴۵۰هزار مورد جدید کووید در این ماه در استان‌های این کشور شناسایی شده است. شهرهای بزرگی مانند گوانگژو، پکن و ژنگژو، محدودیت‌های جدیدی را برای مهار ویروس کرونا، محدود کردن رفت‌وآمد ساکنان و فعالیت‌های تجاری و همچنین مقابله با تظاهرات در شهرهای بزرگ اعمال کرده‌اند.

اثر این محدودیت‌ها در‌حال‌حاضر در شاخص کل بلومبرگ که از هشت شاخص اولیه برای این ماه به دست آمده است، قابل‌مشاهده است. بلومبرگ اکونومیکس با جمع‌آوری میانگین موزون سه ماه از تغییرات ماهانه این هشت شاخص، که براساس نظرسنجی‌های تجاری یا قیمت‌های بازار هستند، فعالیت کل را ایجاد کرده است. شاخص کل روی ۳ بوده است، که نشان‌دهنده کاهش سرعت رشد نسبت به ماه آوریل است، و همچنین پایین‌ترین سطح رشد از آوریل و مه محسوب می‌شود؛ زمانی که رشد اقتصادی پس از قرنطینه شانگهای و سایر شهرهای اطراف آن تقریبا متوقف شده بود.

مطابق گزارش بلومبرگ، بانک مرکزی این کشور اواخر هفته گذشته با کاهش نرخ بهره بانک‌ها به میزان ۲۵/ ۰درصد، محرک‌های اقتصادی خود را افزایش داد. این امر ۵۰۰میلیارد یوان (۷۰میلیارد دلار) نقدینگی را به اقتصاد چین تزریق می‌کند و بانک‌ها را قادر می‌سازد وام‌های بیشتری را به مشاغل آسیب‌دیده از اختلالات کووید اختصاص دهند. همچنین اخیرا اقدامات هماهنگ بیشتری برای تقویت بازار مسکن این کشور انجام شده است.

طبق برآورد موسسه تحقیقاتی نامورا، از ۲۱ نوامبر شهرهایی که حدود ۲۰درصد از تولید ناخالص داخلی چین را تشکیل می‌دهند، با مقررات قرنطینه‌ای مواجه بوده‌اند. حدود ۴۱۲میلیون نفر در هفته گذشته تحت‌تاثیر این محدودیت‌ها قرار گرفته‌اند که این رقم در هفته گذشته ۳۴۰میلیون نفر بوده است. کسب‌وکارهای کوچک در حال حاضر بیشترین آسیب را احساس می‌کنند. بر اساس برآورد شرکت خدمات مالی و بانکداری استاندارد چارترد، صنایع خدماتی چین برای دومین ماه متوالی با کاهش رشد مواجه بوده‌‌اند و به بدترین سطح خود از ماه مه سقوط کرده‌اند. وضعیت شرکت‌های متمرکز داخلی بدتر از شرکت‌های صادرات‌محور بوده و انتظارات نیز کاهش یافته است.

پژوهشی از دنگ شوانگ و وی لی، اقتصاددانان استاندارد چارترد، نشان می‌دهد فعالیت‌های تولیدی و غیرتولیدی چین در ماه نوامبر کاهش داشته است. حوزه‌های اقامت و تهیه غذا بیشترین افت را تجربه کرده‌اند. پس از آن عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها و فروش املاک با کاهش فعالیت مواجه شده‌اند. فروش مسکن در چهار شهر برتر این کشور در سه هفته اول ماه بیش از ۳۰درصد کاهش یافته است، درحالی‌که ارزش فروش در ۵۰ شهر مهم همچنان روند کاهشی داشته است. فروش خودرو که به دلیل یارانه‌های دولتی نقطه درخشانی برای اقتصاد چین بوده است نیز در این ماه با مشکل مواجه شده است.

محدودیت‌های رفت‌و‌آمد مردم را از سفر در سراسر کشور محروم کرده و تردد در سطح شهرها را نیز برای آنها منع کرده است. استفاده از مترو نیز در شهرهایی مانند پکن، چونگ‌کینگ و گوانگژو به شدت کاهش یافته است. پنجشنبه گذشته تنها ۱۲هزار سفر با متروی چونگ‌کینگ انجام شد، که بسیار کمتر از میانگین روزانه ۷/ ۲میلیون سفر در سال جاری است. ازدحام در شهرهای بزرگ چین نیز هفته گذشته کاهش یافت، چراکه رستوران‌ها، مشاغل و برخی از دفاتر کاری بسته شدند و مردم مجبور شدند در خانه‌های خود بمانند.

از طرفی، گسترش ویروس بر تولید صنعتی نیز تاثیرگذار بوده است. شورش‌ها در یک کارخانه آیفون در ژنگژو نشان می‌دهد زمانی‌که شرکت‌ها سعی می‌کنند تولید را در بحبوحه شیوع فزاینده ویروس حفظ کنند، چه اتفاقی رخ خواهد داد. به گزارش خبرگزاری صنعتی کوال ویژن، افزایش موارد کووید بر تولید زغال سنگ هم تاثیر گذاشته است، چراکه موارد ابتلا به برخی از معادن در استان شانشی چین گسترش یافته است. در اوردوس، واقع در مغولستان داخلی، نیز قرنطینه وجود داشته است. براساس گزارش یک انجمن صنعتی، تولید فولاد نیز در این ماه با کاهش مواجه بوده است، به‌طوری‌که ذخایر درحال رشد است و موجودی انبارها از ابتدای سال بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است. تولید روزانه توسط فولادسازان بزرگ چین بسیار کمتر از اوج اخیر آن در اواسط سپتامبر است.

براساس اظهارات یکی از محققان موسسه مای استیل، کارخانه‌های سینتر در تانگشان، که قطب اصلی فولادسازی چین محسوب می‌شوند، تولید فولاد خود را از ۱۵ نوامبر به مدت ۳۰درصد کاهش داده‌اند. کارخانه‌ها در استان جیانگ سو نیز در تولید فولاد خود کاهش‌هایی اعمال کرده‌اند. علاوه بر کاهش رشد در اقتصاد داخلی، تقاضای خارجی نیز شروع به کاهش کرده است. صادرات و واردات چین ماه گذشته به طور غیرمنتظره‌ای با کاهش مواجه شدند. شاخص اصلی تجارت کره نشان می‌دهد ممکن است در این ماه نیز این روند کاهشی ادامه داشته باشد. واردات کره از چین در ۲۰ روز اول ماه ۱/ ۱۲درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته، و صادرات این کشور به چین نیز حدود ۳۰درصد افت داشته است. با این وجود، بازار سهام از نقاط مثبت اقتصاد این کشور بوده است. شاخص معیار تاکنون در ماه جاری حدود ۸درصد افزایش یافته است، که عمده آن پس از اعلام کاهش برخی محدودیت‌های کووید توسط دولت و حمایت بیشتر از برخی سازندگان املاک و بازار مسکن اتفاق افتاده است.