بازار داخلی

شاخص کل از نیمه کانال ۲.۱ گذشت

شاخص کل هفته جاری را با افزایش  ۰.۰۹ درصدی آغاز کرد و به ترتیب در روزهای بعد  ۰.۸۴، ۱.۷۱درصد رشد را به ثبت رساند و در آخرین روز از هفته نیز با رشد ۰.۱۱درصدی با قرار گرفتن در محدوده ۲ میلیون و ۱۵۵ هزار واحد و ثبت بازدهی هفتگی ۲.۷۶ درصد،  به کار خود در نخستین هفته پاییز خاتمه داد.  

شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل هفته‌ای خوب را رقم زد و سیگنال مثبتی به فعالان و بازیگران داد.

این شاخص با رشد ۰.۱۴ درصدی به ۷۰۶‌هزار و ۹۹۸واحد رسید. بازدهی هفتگی این شاخص نیز به ۲.۸۲درصد رسید (۱۷‌هزار و ۲۳۱واحد). فرابورسی‌ها نیز شاهد رشد بازار در خلال هفته جاری بودند.

شاخص کل فرابورس اما کمترین رشد نسبت به دیگر شاخص‌ها را به ثبت رساند و با افزایش تنها ۰.۰۵درصدی به ۲۲‌هزار و ۳۰۸واحد رسید.

از دیگر سو اما ارزش معاملات خرد (سهام + حق‌تقدم) کاهش یافت و با کاهش ۹ درصدی به ۴۰۷۳میلیارد تومان رسید. پس از رکورد زدن بازار در ورود پول (از ۱۷تیر سال جاری) در روز سه‌شنبه، با پایان روز گذشته دوباره بازار به مدار خروج پول بازگشت. طی روز گذشته ۱۰۹ میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. با وجود این در هفته جاری مجموعا ۳۶۰ میلیارد تومان پول وارد بازار شد.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد طی هفته جاری بازار فضای مثبتی را پشت سر گذاشت و ممکن است این روند در بقیه روزهای پاییز نیز ادامه پیدا کند. اما ادامه روند رشد مستلزم تحولات بنیادی قوی در سطح کلان (برنامه پولی و مالی دولت) و خرد (مانند گزارش‌‌‌های کدال) است.

به‌عقیده برخی از کارشناسان، بازار برای ادامه صعود خود باید جریان پول بیرونی را جذب کند و در این میان دامنه نوسان سه درصدی می‌تواند پول‌‌‌های مردد را به بازار جذب کند که برای ادامه روند حیاتی است.

بازار خارجی

احیای مس با امداد چین

هر بشکه از نفت برنت و WTIدر روز چهارشنبه تا ساعت ۱۶:۳۰ به‌‌ترتیب با کاهش ۱.۴۸ و ۱.۶۳درصد در قیمت ۷۴.۰۶ و ۷۰.۳۹دلار معامله شد. طلای جهانی برای ششمین روز متوالی مثبت معامله شد. بر این اساس بهای طلای جهانی طی روز چهارشنبه با رشد ۰.۲۳درصدی به سطح ۲هزار و ۶۶۳دلار رسید. طلا روز سه‌‌شنبه به بالاترین حد خود رسید و روند صعودی اخیر را در بحبوحه خوش‌بینی مداوم نسبت به کاهش نرخ بهره آمریکا و با تمرکز روی سیگنال‌‌های بیشتر در این هفته ادامه داد. پس از کاهش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو، طلا به بالاترین سطح خود رسید و به دلیل چشم‌انداز برای کاهش بیشتر نرخ بهره فضای بیشتری برای رشد وجود دارد. در میان فلزات صنعتی، قیمت مس پس از اعلام رگباری از اقدامات محرک از سوی دولت چین که امیدها به بهبود اقتصادی بزرگ‌ترین واردکننده مس جهان را افزایش داد، با رشد بالایی همراه شد.

 این اقدامات امیدها را افزایش داد که رشد اقتصادی در بزرگ‌ترین واردکننده مس جهان بهبود یابد و به نوبه خود اشتهای آن را برای مس افزایش دهد معاملات آتی مس در بورس فلزات لندن ۱.۶‌درصد افزایش یافت و به ۹۷۰۲.۵۰دلار در هر تن رسید، در حالی که معاملات آتی مس یک‌ماهه با ۲.۱‌درصد افزایش به ۴.۴۳۸۰ دلار در هر پوند رسید. انتشار تعداد زیادی از داده‌‌های مختلط شاخص مدیران خرید در سرتاسر جهان، با توجه به اینکه آنها کاهش فعالیت تولیدی را نشان دادند، صعود مس را محدود کردند. فلز زرد در مورد چشم‌انداز نرخ‌های بهره پایین‌‌تر، با مجموعه‌‌ای از نشانه‌‌های بیشتر از سوی فدرال رزرو در روزهای آینده، خوش‌بین است.

چند تن از مقامات فدرال رزرو روز دوشنبه اعلام کردند که از کاهش ۵۰ نقطه پایه‌‌ای بانک حمایت می‌کنند، اما انتظار دارند سرعت کاهش نرخ بهره این بانک در ماه‌‌های آینده کاهش یابد. اما تحلیلگران سیتی انتظار دارند تا پایان سال نرخ بهره حداقل ۱۲۵ نقطه پایه کاهش یابد. قرار است مقامات بیشتری از فدرال رزرو در این هفته صحبت کنند که مهم‌ترین آنها سخنرانی جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، در روز پنج‌شنبه است. تمرکز این هفته نیز بر روی داده‌‌های شاخص قیمت PCE است که در روز جمعه منتشر می‌شود. انتظار می‌رود این داده نشان دهد که تورم در ماه اوت بالاتر از محدوده هدف فدرال رزرو باقی مانده است. با توجه به اینکه هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در دارایی‌‌های بدون بازده کاهش می‌‌یابد، نرخ‌های پایین‌‌تر نوید خوبی برای طلاست.

1 copy

2 copy