بازار داخلی

تداوم کوچ حقیقی‌ها از بازار سهام

برای سومین روز متوالی در بازار سهام فشار عرضه افزایش یافت و تقریبا تمام نماگرها در حرکتی هم‌جهت، عملکردی منفی را به ثبت رساندند. در این بین شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران به عنوان اصلی‌ترین شاخص تالار شیشه‌ای بیشترین افت خود در هفته جاری را تجربه کرد و با کاهشی ۷۸۰۰ واحدی معادل با ۰.۳۵، در محدوده ۲ میلیون و ۲۰۹‌هزار واحد قرار گرفت. اگر این روند  نزولی همچنان ادامه داشته باشد در هفته آینده شاهد از دست دادن مرز ۲.۲ میلیون واحدی خواهیم بود که بازار توانسته بود به سختی و پس از ۳۵روز معاملاتی، مجددا آن را فتح کند. شاخص هم‌وزن بورس نیز که نماگر دقیق‌تری از وضعیت نمادهای کوچک و متوسط بازار است، ریزش ۰.۳۹ درصدی را به ثبت رساند و در محدوده ۷۰۶‌هزار واحد قرار گرفت. چهارشنبه هم مانند روز ماقبل، نگاه به آمار منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت‌های پذیرش شده در فرابورس به نسبت عملکرد ضعیف‌‌تری داشتند که افت ۰.۹۵درصدی شاخص کل فرابورس و قرار گرفتن آن در محدوده ۲۲‌هزار و ۶۲۸واحد، حاکی از همین مساله است. خروج پول از بازار نیز ادامه دارد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان‌دهنده این مساله است که در آخرین روز معاملاتی هفته سهامداران حقیقی صرفا از محل فروش سهام، از مجموع بورس و فرابورس ۳۹۳ میلیارد تومان نقدینگی خارج کرده‌اند که سبب رقم خوردن چهارمین روز متوالی خروج پول شد که بیشترین مقدار خروج در این هفته نیز هست.

ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم هم افزایشی اندک به میزان ۲‌درصد داشت و در سطح ۲۹۰۰میلیارد تومان قرار گرفت. در بازارهای موازی شرایطی معتدل با نوسانات اندک برقرار بود. به طوری که تا لحظه تنظیم این گزارش هر دلار در حدود ۲۰۰ تومان کاهش یافت و در بازار آزاد در حدود ۵۸‌هزار و ۹۰۰تومان مبادله شد.

هر قطعه سکه امامی و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایشی اندک، به ترتیب در محدوده ۴۰میلیون و ۱۵۰‌هزار تومان و ۳میلیون و ۳۷۳‌هزار تومان خرید و فروش شدند.

بازار خارجی

بازارها در حالت انتظار پیش از  CPI

بهای هر دو شاخص قیمتی نفت برنت و WTI برای چهارمین روز متوالی کاهشی بود. بر این اساس تا ساعت ۱۶:۳۰دقیقه روز چهارشنبه بهای این دو نفت به‌‌‌ترتیب با افت ۰.۲۲ و ۰.۱۱درصد به سطح ۸۴.۴۷ و ۸۱.۳۲دلار رسید. اونس جهانی طلا برای دومین روز متوالی با افزایش قیمت همراه شد. بر این اساس هر اونس طلا  تا ساعت ۱۹ به وقت تهران با رشد ۰.۵۹درصدی در سطح قیمت ۲هزار و ۳۷۸دلار مورد معامله قرار گرفت. بازارها در انتظار تحولات در ناحیه یورو، سیاست ایالات‌‌‌متحده و داده‌‌‌های جدید اقتصادی هستند. نوسانات فارکس به دلیل نزدیک شدن به انتشار داده شاخص CPI (تورم مصرف‌کننده) ایالات‌‌‌متحده کاهش‌‌‌ یافته و بازارها را در حالت محتاطانه قرار داده است. روز چهارشنبه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو برای دومین شهادت خود با سیاستگذاران مجلس نمایندگان رو‌‌‌به‌‌‌رو می‌شود. حضور سه‌‌‌شنبه او در مجلس سنا تاثیر قابل‌‌‌توجهی بر بازارها نداشت. اظهارات آماده شده پاول خنثی قلمداد شد و نیاز به داده‌‌‌های جدید بیشتر برای توجیه تسهیل پولی را تکرار کرد. به‌نظر می‌رسد که پاول از آرام نگه‌‌‌داشتن بازارها در این مرحله خوشحال است زیرا باعث می‌شود که برخی از داده‌‌‌ها شروع به حرکت در مسیر درست کنند. در شهادت پاول یک سوگیری نسبتا انبساطی  (کاهش نرخ بهره) مشاهده شد زیرا او مدام بر ریسک ناشی از تضعیف بی‌‌‌رویه فعالیت و اشتغال تاکید می‌‌‌کرد. اما وابستگی شدید به داده‌‌‌ها باعث شد که بازارها قیمت‌گذاری ۱۹نقطه پایه برای سپتامبر را تغییر ندهند. به‌‌‌غیراز شهادت پاول در مجلس نمایندگان، چهارشنبه هیچ رویداد کلان مهم دیگری از ایالات‌‌‌متحده وجود ندارد. به نظر می‌رسد مخالفت‌‌‌های حزب دموکرات ایالات‌‌‌متحده علیه رئیس‌‌‌جمهور جو بایدن به‌‌‌طور کامل توسط بازارها کنار گذاشته شده است. شاخص پیش‌بینی احتمال نامزدی بایدن در انتخابات ماه نوامبر پس از نشانه‌‌‌های اخیر مبنی‌بر ناکافی بودن فشار داخلی برای جایگزینی او، از ۴۰‌درصد به ۶۰‌درصد بازگشت.

روشن شده است که مذاکرات ائتلاف در فرانسه روندی طولانی و پیچیده خواهد داشت. در این مرحله اولیه، رهبران حزب در جناح چپ «جبهه مردمی جدید» در حال بحث و گفت‌وگو هستند که چه کسی را به‌‌‌عنوان نخست‌‌‌وزیر به رئیس‌‌‌جمهور مکرون پیشنهاد دهند. احتمال نخست‌وزیری تکنوکرات در صورت رد نامزد پیشنهادی جبهه مردمی توسط مکرون محتمل‌‌‌تر می‌شود زیرا او به دنبال کاهش حواشی حزب چپ است. بازارها احتمالا راه‌‌‌حل‌‌‌های تکنوکراتیک را نسبت به راه‌‌‌حل‌‌‌های دیگر انتخاب می‌کنند اما ممکن است هفته‌‌‌ها طول بکشد تا این بن‌‌‌بست سیاسی به نتیجه برسد.

2 copy

3 copy