بازار داخلی

تداوم محدودیت دامنه نوسان

چهارشنبه دلار نقدی در بازار آزاد کاهش یافت و در محدوده ۵۸‌هزار و ۷۰۰تومان معامله شد. در این میان قیمت سکه امامی و طلای ۱۸عیار نیز که به طور مستقیم تحت‌تاثیر نرخ دلار قرار دارند، کمی کاهش یافتند و تا لحظه تنظیم این گزارش به ترتیب در محدوده ۴۰میلیون و ۶۰۰‌هزار تومان به ازای هر قطعه، و ۳میلیون و ۳۴۹‌هزار تومان به ازای هر گرم مورد خرید و فروش قرار گرفتند.

بازار سهام آخرین روز معاملاتی را نیز قرمزپوش به پایان برد و با افت عملکرد شاخص‌ها به استقبال تعطیلات پایان هفته رفت. در این میان شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۵۵۶۸ واحد معادل با ۰.۲۷درصد کاهش یافت و در محدوده ۲ میلیون و ۸۲هزار واحد قرار گرفت و در کمترین مقدار هفته جاری قرار گرفت. شاخص هم‌وزن بورس هم افت ۲۴۹۳واحدی را تجربه کرد تا نهایتا در پایان ساعات معاملاتی این روز در سطح ۶۷۹‌هزار واحد قرار بگیرد. در رکن دیگر بازار سهام نیز وضعیت مشابهی برقرار بود. به طوری که شاخص کل فرابورس هم حرکتی هم‌‌جهت با دیگر شاخص‌های ذکر‌شده داشت و با از دست دادن ۱۱۰ واحد از ارتفاع خود، کار خود را با قرار گرفتن در محدوده ۲۲‌هزار و ۴۵۲ واحد در این هفته به پایان برد. این اتفاقات در حالی رخ دادند که محدودیت دامنه نوسان (۲±‌درصد برای معاملات سهام و ۴±‌درصد برای معاملات صندوق‌ها) برای هشتمین روز معاملاتی متوالی ادامه‌دار شد. همچنان اخبار دقیقی در رابطه با پایان این محدودیت وجود ندارد و این اتفاق تبدیل به مساله‌ای مهم در ذهن فعالان بازار شده است و آنها را در سردرگمی فرو برده است. حال آنکه بسیاری از تحلیلگران معایب مهمی را برای تداوم محدودیت دامنه نوسان برمی‌شمارند که از برجسته‌ترین آنها می‌توان به باقی ماندن بیش از حد معمول تاثیر اخبار و در پی آن نوسانات شدید بر روی سهام مختلف و همچنین ایجاد صف‌های خرید و فروش گسترده اشاره کرد که این مساله توانایی بازارگردان‌ها  را در ایجاد تعادل در بازار نیز به طور منفی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در این شرایط مطلوب‌تر است که سیاستگذاران به‌جای استفاده از این ابزار برای طولانی‌مدت جهت حفظ منافع سهامداران، در جهت حل مشکلات اساسی که بازار مدت‌هاست درگیر آن است، اقداماتی انجام دهند. به علاوه بررسی‌ها نشان می‌دهند که در این روز سهامداران حقیقی از کانال فروش سهام ۲۱۲ میلیارد تومان پول از بورس و فرابورس خارج کرده‌اند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با کاهش ۶.۶۷درصدی نسبت به‌روز یکشنبه، در سطح ۱۹۷۲ میلیارد تومان قرار گرفت.

بازار خارجی

استارت سیاست انبساطی با کانادا؟

نفت برنت و WTI برخلاف روند منفی هفته جاری با افزایش ۰.۳۹ و ۰.۳۷درصدی به‌‌‌سطح ۷۷.۸۲ و ۷۳.۵۲دلار به‌‌‌ازای هر بشکه رسید. اونس جهانی رشد اندک ۰.۳۰درصدی تجربه کرد و در سطح ۲هزار و ۳۳۴دلار معامله شد. داده‌‌‌های ضعیف‌‌‌ ایالات‌‌‌متحده بازار را آرام کرد.

سرمایه‌گذاران در روز چهارشنبه منتظر جلسات نرخ‌‌‌گذاری بهره در کانادا و لهستان هستند. با وجود انتشار ضعیف‌‌‌تر از حدانتظار فرصت‌‌‌های شغلی، دلار آنچنان ضعیف نشد. شرایط خارجی خیلی بد به نظر نمی‌‌‌رسد. ضریب اطمینان مصرف‌کننده و کسب‌و‌کار در خارج از ایالات‌‌‌متحده به آرامی در حال بهبود است و داده‌‌‌های ایالات‌‌‌متحده به آرامی در حال کاهش هستند. ازجمله داده‌‌‌های JOLTS  سه‌‌‌شنبه که نشان می‌دهد بازار کار ایالات‌‌‌متحده به تعادل بسیار بهتری رسیده است. این به بازدهی اوراق ایالات‌‌‌متحده اجازه می‌دهد تا پایین‌‌‌تر بیاید.

روز گذشته تمرکز بازارها بر جلسه بانک مرکزی کانادا درباره نرخ بهره بود که انتظارها درست از آب دربیاید و سیاست انبساطی اعمال شود.

در طرف دیگر تمرکز بر روی شاخص خدمات ISM  ایالات‌‌‌متحده است. این امر در گذشته بازارها را متحول کرده است. اجماع انتظار بازگشت از منطقه انقباضی  را دارد. انتشار داده زیر مقدار اجماع می‌تواند بازدهی اوراق قرضه ایالات‌‌‌متحده و دلار را در سمت ضعیف نگه دارد و تا حدودی از محیط ریسک یا معاملات انتقالی حمایت کند.

با توجه به ریسک نزول، برای انتظارات کاهش نرخ بهره ایالات‌‌‌متحده در این هفته به‌‌‌علاوه ریسک انتظارات صعودی برای نرخ بهره یورو در نشست امروز بانک مرکزی اروپا کارشناسان همچنان سوگیری صعودی برای EURUSD دارند.

10 copy

11 copy