بازار داخلی

ارزش معاملات در کف ۹۲ روزه

با افت اندک شاخص‌های بازار سهام در روز چهارشنبه، هفته معاملاتی منتهی به ۲اسفند نیز به انتها رسید.

به طوری که در این روز و پس از به پایان رسیدن ساعات معاملاتی، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۵۷۳ واحد معادل با ۰.۰۳‌درصد افت کرد و در محدوده ۲میلیون و ۷۰‌هزار واحد قرار گرفت. ضمنا که نمادهای «وپاسار»، «خودرو» و «پارسان» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل در این روز گذاشتند. وضعیت برای شاخص هم‌وزن نیز یکسان بود و این شاخص هم با افت محدود ۰.۰۲درصدی و قرار گرفتن در محدوده ۷۲۶‌هزار و ۹۳۴ واحد کار خود را به پایان برد. اما این تنها بورس تهران نبود که در این روز نوسانات منفی اندک را تجربه کرد، بلکه شرایط در رکن دیگر بازار سهام، یعنی فرابورس ایران نیز یکسان بود. به صورتی که شاخص کل فرابورس نیز مانند دو شاخص ذکر‌شده دیگر کاهش ارتفاع اندک را تجربه کرد و با افت ۰.۰۵ درصدی، عدد ۲۴‌هزار و ۷۸۶ واحد را به ثبت رساند.

به علاوه بورس و فرابورس در این روز مجموعا شاهد ۲۰۸ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نیز با کاهش ۱۱.۴۳ درصدی نسبت به‌روز معاملاتی ماقبل، در سطح ۲۹۰۸ میلیارد تومان قرار گرفت که کمترین مقدار ارزش معاملات در ۹۲ روز معاملاتی گذشته، یعنی از ۲۳ مهر ۱۴۰۲ است.

برخلاف اینکه نظرات متفاوتی در خصوص روند بازار سهام تا انتهای سال وجود دارد، اما عموم کارشناسان بر سر این مساله که دولت و تصمیمات سیاستگذاران دلیل اصلی حال وخیم این روزهای بازار است، متفق‌القول هستند.

این کارشناسان عقیده دارند که بازار و سرمایه‌گذاران با نهاد تصمیم‌گیری مواجه هستند که با بی‌برنامگی و خالی از تحلیل‌ها و تصمیمات کارشناسی‌شده است. این تصمیمات بر کلیت روند بازار و فرآیند سرمایه‌گذاری اثر می‌گذارند که همین مساله کار پیش‌بینی بازار بر اساس تحلیل و منطق را بسیار دشوار می‌کند.

بازار خارجی

عدم‌اهمیت صورت‌جلسه FOMC برای بازار جهانی

نفت برنت وWTI   همگام با یکدیگر در روز چهارشنبه کاهش قیمت را تجربه کردند. بر این اساس برنت و WTI به‌ترتیب با افت ۰.۷۵ و ۰.۸۲درصدی به ۸۱.۷۲ و ۷۶.۴۱دلار به ازای هر بشکه رسیدند. طلای جهانی برخلاف نفت با افزایش قیمت همراه شد و با رشد ۰.۱۸درصدی به سطح ۲هزار و ۲۸دلار رسید. قدرت در بازار سهام چین منجر شده برخی از ارزها به غیر از دلار آمریکا رشد کنند. بازار آپشن فارکس سیگنال‌‌‌هایی را ارائه می‌دهد که سرمایه‌گذاران ممکن است در نهایت نسبت به EURUSD چندان بدبین نباشند. چهارشنبه نیز یک روز آرام برای داده‌‌‌های ایالات متحده است و تنها صورت‌جلسه FOMC منتشر می‌شود و چند سخنرانی اعضای بانک مرکزی آمریکا وجود خواهد داشت. در بازار آرام فعلی، دلار کمی افت کرده است. دو عامل می‌تواند محرک این مساله باشد: اولین مورد این است که سه‌‌‌شنبه شاخص CPI ژانویه کانادا بسیار کمتر از حد انتظار منتشر شد و باعث کاهش ۱۲ نقطه پایه‌‌‌ای در بازه کوتاه‌مدت شد. سرمایه‌گذاران ممکن است به طور فزاینده‌‌‌ای تصور کنند که عدد CPI ژانویه ایالات متحده یک انحراف بوده و زمانی که قیمت مصرف‌کننده فوریه در ۱۲ مارس منتشر شود، روایت تورم کاهنده بازیابی خواهد شد. عامل دوم قدرت در بازارهای سهام چین و رنمینبی خارجی (CNH) است. شاخص سهام CSI ۳۰۰ چین اکنون ۱۰‌درصد از پایین‌‌‌ترین سطح اخیر خود رشد کرده است. دلیل این مساله، ممکن است ترکیبی از برخی خریدهای رسمی ETF و برخی اقدامات اداری باشد که باعث افزایش رالی شده است، با این حال دوام آن زیر سوال است. جفت ارز USDCNH اکنون به زیر ۷.۲۰ رسیده است و همراه با آن منجر شده دلار در برابر ارزهای آسیایی افت کند. همان‌طور که مشخص است این روندها معمولا یک جریان ضعیف برای دلار ایجاد می‌کنند. جلسه نشست fomc یک جلسه خنثی بود که در آن پاول از فرصت استفاده کرده، و اعلام کرد که کاهش نرخ بهره در ماه مارس بعید به نظر می‌‌‌رسد.

در حال حاضر، قیمت‌‌‌گذاری‌‌‌های بازار کاهش حدود ۹۰ نقطه پایه‌‌‌ای را نشان می‌دهند. کارشناسان عقیده دارند پیش‌بینی بانک مرکزی آمریکا برای کاهش ۷۵ نقطه پایه‌‌‌ای نرخ بهره در سال ۲۰۲۴، حداقل مقدار کاهشی است که بازار در حال حاضر قیمت‌گذاری کرده است.

5 copy

6 copy