بازار داخلی

رفت و برگشت‌های دلار

آخرین روز معاملاتی هفته در حالی به انتها رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران مجددا کاهش یافت. به طوری که در روز چهارشنبه شاخص کل بورس برای ششمین روز معاملاتی متوالی شاهد کاهش ارتفاع بود و با ۱۲۹۶ واحد ریزش، در محدوده ۲ میلیون و ۱۷۷‌هزار واحد به کار خود پایان داد تا هفته‌ای تماما نزولی برای این شاخص رقم بخورد. اما برخلاف شاخص کل، شاخص هم‌وزن در این روز مقدار اندکی (۴۴ واحد) افزایش یافت و در سطح ۷۵۵‌هزار و ۲۹۸ واحد قرار گرفت.

برخلاف بورس، نماگرهای فرابورس در این روز هر چند اندک، اما عملکردی مثبت را به ثبت رساندند. به طوری که در این روز شاخص کل فرابورس ۵۹ واحد افزایش یافت و عدد ۲۶‌هزار و ۳۶۹ واحد را به ثبت رساند و شاخص هم‌وزن فرابورس نیز همگام با شاخص کل صعود کرد و در محدوده ۱۳۷‌هزار واحد قرار گرفت. علاوه بر این، در آخرین روز معاملاتی هفته بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۲۰۰ میلیارد تومان خروج پول بودند و ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴۴۹۷میلیارد تومان قرار گرفت. همچنین در روزی که نماگرهای اصلی بازار سهام رفتار متفاوتی از خود نشان دادند، نمادهای «ومعادن»، «رمپنا» و «کچاد» بیشترین اثر منفی را بر روند شاخص کل بورس گذاشتند و نمادهای «ثشرق»، «نمرینو» و «کفرا» نیز در این روز بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در هفته‌ای که گذشت، سرمایه‌گذاران و معامله‌گران انتظار داشتند که در خصوص جلسه هفته گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار و هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شفاف‌سازی صورت بگیرد که این اتفاق رخ نداد و اخباری از این کانال به بازار تزریق نشد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که این اتفاق باعث شد تا سهامداران سردرگم شوند و به تبع آن خروج پول از بازار شدت گرفت و ارزش معاملات خرد نیز کاهش یافت. پیش‌بینی می‌شود که در صورت ادامه‌دار شدن این روند و شدت گرفتن فروش‌ها و خروج اشخاص حقیقی، روزهای سرخ بازار سهام تداوم پیدا کند. همچنین در روز چهارشنبه دلار پس از دو روز، مجددا کانال ۵۰‌هزار تومان را پس گرفت و با حدود ۰.۲۰‌درصد افزایش، در محدوده ۵۰‌هزار و ۵۰ تومان مبادله شد تا تعویض کانال‌های مکرر ارز یاد‌شده  ادامه‌دار شود. در حالی که با نزدیک شدن به پایان سال شمسی و میلادی هر ساله شاهد افزایش نرخ دلار بودیم، اما امسال  این اتفاق رخ نداد و نوسانات نزولی در قیمت این ارز بیشتر دیده شد. برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال ۱۴۰۲ این امکان وجود دارد که نرخ دلار حتی تا کانال ۴۷‌هزار تومان نیز سقوط کند.

بازار خارجی

تداوم اثر داویش در بازارهای جهانی

یکی از عوامل مهم که اخیرا به عنوان محرک اصلی احساسات بازار شناخته می‌شود، دورنمای عملیات نظامی طولانی‌مدت اسرائیل در غزه است. در همین راستا رئیس ستاد اسرائیل روز سه‌‌‌شنبه به خبرنگاران اعلام کرد که درگیری غزه «ماه‌‌‌ها» ادامه خواهد داشت. با تمام اینها، از آنجا که گمانه‌‌‌زنی‌‌‌هایی مبنی بر اینکه فدرال رزرو ایالات متحده شروع به کاهش نرخ‌های بهره در سال ۲۰۲۴ خواهد کرد، جریان دارد، طی روز چهارشنبه نفت برنت و WTI به‌‌‌ترتیب در قیمت ۸۰.۶۴ و ۷۵دلار مورد معامله قرار گرفتند که نسبت به‌روز سه‌شنبه با افت اندکی همراه شد. براساس نظرسنجی اولیه رویترز در روز سه‌‌‌شنبه، انتظار می‌‌‌رود در مقابل افزایش موجودی‌‌‌های بنزین و مواد تقطیری، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته‌‌ گذشته ۲.۶ میلیون بشکه کاهش یابد. روز پنج‌شنبه قرار است میزان ذخایر نفت آمریکا منتشر شود که انتظار می‌‌‌رود همچون هفته‌‌‌های قبل با افت همراه شود و نتیجتا موجب جو مثبت بر روی نفت شود. طلا از اولین روز هفته معاملاتی جاری باتوجه به انتظارات افت نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ توسط فدرال رزرو با افزایش نسبی همراه بود.

طی روز معاملاتی چهارشنبه محدوده نوسان طلا محدود بود و با رشد اندکی همراه شد. بر این اساس بهای هر اونس طلا طی روز چهارشنبه با رشد اندک ۰.۰۴درصد همراه شد و در سطح ۲هزار و ۶۹دلار قرار گرفت. در تعطیلات کریسمس باتوجه به اخبار کمی که منتشر می‌شود بازار همچنان تحت‌تاثیر صحبت‌‌‌های پاول رئیس فدرال رزرو واکنش نشان می‌‌‌دهد. انتظار سیاست داویش(انبساطی) موجب شد تا ارزهای دیجیتال، طلا، نفت و شاخص‌‌‌های بازار سهام با واکنش مثبت همراه شوند. در طرف مقابل شاخص دلار در برابر اکثر ارزهای جهانی به‌‌‌دلیل انتظار سیاست انبساطی با افت همراه شد و همچنان به نزول خود ادامه می‌‌‌دهد. بر این اساس شاخص دلار هم‌‌‌اکنون در سطح ۱۰۱واحد قرار گرفته است که پایین‌‌‌ترین سطح در ۵ماه گذشته است.

15 copy

16 copy