بازار سهام

استقبال از فرابورس

1

بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه با افزایش 9‌هزار واحدی توانست هفته‌‌‌ای تماما سبز‌رنگ به پایان برساند. روز گذشته شاخص کل با تغییر 47/ 0 درصدی در ستون 2 میلیون و 104‌هزار واحدی ساکن شد و نماگر هم‌‌‌وزن نیز 5/ 0‌درصد رشد را به ثبت رساند. معاملات خرد روز گذشته به ارزش 3685 میلیارد تومان رسید که اگر‌چه کاهش یافته است اما نسبت به میانگین هفته گذشته بیشتر است. در مجموع بازار با ورود 8 میلیارد تومان پول حقیقی روبه‌رو شد در حالی که فرابورس 31 میلیارد تومان جذب پول داشت و حدود 23 میلیارد پول حقیقی از بورس خارج شد. به این ترتیب اگر‌چه هفته افزایشی را پشت سر گذاشت اما بازار درگیر هیجانات است و تداوم این وضعیت نیازمند دلایل بهتری است که در حال حاضر مشاهده نمی‌شود. به این ترتیب معاملات بورس هفته آینده به شرط نبود ‌شوک منفی، با جدیت دنبال شود و نوساناتی نیز دیده شود.

بازار سکه

سکه در مرز کانال 28

2

بازار روز چهارشنبه سکه و طلا در همراهی با رشد اندک نرخ ارز رشد قیمتی را تجربه کرد و سکه توانست در ابتدای کانال 28 میلیونی قرار بگیرد. به طوری که بهای هر قطعه سکه امامی در 28 میلیون تومان قرار گرفت. در حالی که فضای بازارها آغشته به اخبار توافق و آزادسازی منابع ارزی است، روز گذشته نرخ دلار به سمت ارقام بالاتر کمی جابه‌جا شد و به تبع آن بازار سکه و طلا را متاثر کرد. در این بین اونس جهانی نیز با صعود خود موانعی را در راه بازگشت قیمتی سکه قرار داد. با وجود این روند بهای سکه در بلندمدت همچنان غبارآلود است و درصورتی که تقاضا پس از اتمام ماه صفر تقویت شود امکان رشد برای ‌این بازار محتمل‌‌‌تر می‌شود اما در کوتاه‌مدت با توجه به وضعیت رکودی و تقاضای پایین تنها می‌توان از نوسانات متعدد و بند‌بازی سکه حول مرز کانال 28 اطمینان داشت.

بازار طلای جهانی

صعود طلا

3

مبادلات روز چهارشنبه برای طلای جهانی به دنبال ارائه آمارهای اشتغال ضعیف از انتظارات منجر به رشد قابل‌توجهی شد. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی در بهای 1944 دلار مبادله شد که بیشترین مقدار در سه هفته گذشته است و فلز زرد توانست با اوج گرفتن به قله سه هفته خود دست یابد. چرا که روز سه‌شنبه آمار اشتغال منتشر شده که نتوانست انتظارات را برآورده کند سبب کاهش قابل ملاحظه‌‌ شاخص دلار شد و به این ترتیب طلا با افزایش قیمت مواجه شد. فلز گرانبها در هفته گذشته حمایت‌‌‌هایی دریافت کرد چرا که به سبب نااطمینانی از دورنمای اقتصاد ایالات متحده تقاضا را به پایگاه امن سرمایه‌گذاری بازگردانده است. با وجود این چشم‌انداز مه‌‌‌آلودی در برابر بازار فلز زرد قرار داد به این علت که همچنان تکلیف نرخ بهره در هاله‌‌‌ای از ابهام است و میزان فعلی آن نیز بر هزینه فرصت نگهداری دارایی بدون بازده می‌‌‌افزاید.

بازار اوراق مسکن

تسه؛ آینه مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس قابل معامله است در معاملات روز چهارشنبه با افت همراه بود. به طوری که اوراق تسهیلات مسکن بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد مبادله است، روز گذشته با کاهش 98/ 3 درصدی معادل بیش از 3‌هزار و 600 تومان از مرز مقاومتی 90‌هزار تومان عقب‌نشینی کرد و در 89‌هزار و 113 تومان به کار خود پایان داد. در واقع می‌توان گفت به اندازه رشد روز سه‌شنبه کاهش برای چهارشنبه به ثبت رسید و تسه 0011 به جایگاه خود بازگشت. اگر چه شهریور فصل نقل و انتقالات مستاجران است و انتظار می‌رود بازار مسکن تکان بخورد اما شواهد بر این هستند که رکود باقی مانده است. ‌عرضه نامناسب و غیرقابل پاسخ‌ به نیاز جامعه در کنار قیمت‌های سر به فلک کشیده این بازار را در اغما فرو برده است. به همین سبب وضعیت معاملات در بازار اوراق تسهیلات نیز بازتاب وضعیت رکودی مسکن است.

بازار نفت

توفان پیشران نفت

5

بهای نفت خام در مبادلات روز چهارشنبه به سبب نگرانی از توفان اندکی رو به بالا حرکت کرد. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 85 دلار و 76 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 81 دلار و 46 سنت مبادله شد. از آنجا که توفان در حال پیشروی به سمت جایگاه‌های تولید نفت و گاز است، سرمایه‌گذاران را اندکی محتاط‌‌‌تر کرد. علاوه بر آن با انتشار داده‌‌‌های اشتغال، شاخص دلار افت کرد و تا حدودی نفت برای دارندگان سایر ارزها ارزان‌‌‌تر شد. در سمت دیگر تحلیلگران بر این باورند که عربستان تولیدات خود را بار دیگر کاهش دهد و جریان عرضه نفت را باریک‌‌‌ نگه دارد که سبب حمایت از قیمت نفت در بازار می‌شود. سرنخ‌‌‌های بیشتری از اقتصاد چین و ایالات متحده می‌تواند آینده بازار را شفاف‌‌‌تر کند. در روزهای آتی نوسانات رو به بالا برای نفت محتمل‌‌‌ است.