بازار سهام

کم‌‌‌رمقی در بازار سهام

1

بورس اوراق بهادار تهران طی داد و ستدهای روز چهارشنبه توانست پس از پشت سر گذاشتن نوسانات زیاد روزانه، کار خود را بر مدار مثبت به پایان برساند. به طوری که شاخص کل بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته با رشد اندک 03/ 0 درصدی معادل بیش از 500 واحد افزایش کار خود را در سطح 2 میلیون و 202‌هزار واحدی به پایان رساند. در این میان شاخص هموزن که نمای بهتری را از وضعیت کلی بازار به نمایش می‌‌‌گذارد رشد بیشتری را شاهد بود و کار خود را با 37/ 0‌درصد افزایش خاتمه داد. با این حال ارزش معاملات خرد بورس تهران (سهام و حق‌تقدم) همچنان کم رمق باقی مانده است. علاوه بر این نیز تمایلات سرمایه‌گذاران خرد همچنان در مسیر خروج پول قرار دارد. به این ترتیب انتظار می‌رود که بازار سهام هفته آینده را با نوسانات زیادی آغاز و همچنین با تمایلات نسبتا نزولی سپری کند.

بازار سکه

محدوده حمایتی قیمت سکه

2

بازار طلا و سکه آخرین روز معاملاتی هفته را با کاهش قیمت محدودی پشت سر گذاشت. این افت در حالی رخ داد که در این روز تغییرات طلا در بازار جهانی پرنوسان بود. اما با این حال نوسانات نرخ دلار در بازار آزاد که محرکی قوی برای تغییرات قیمت طلا و مسکوکات طلا در داخل است با افت محدودی همراه بود و در مرز 50‌هزار تومان معامله شد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی روز گذشته با اندکی کاهش در قیمت 28 میلیون و 800‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند با توجه به اینکه بهای سکه مدتی است  در بازه محدود قیمتی در نوسان است، بنابراین از نگاه کارشناسان به نظر می‌رسد این محدوده قیمتی برای مسکوک یاد شده محدوده حمایتی و روانی برای معامله‌‌‌گران این بازار به حساب آید و مانع از افت بیشتر قیمت‌ها شود.

بازار طلای جهانی

طلا در وقت اضافه

3

روز چهارشنبه طلای جهانی روز پر نوسانی داشت و در دامنه 1919 تا 1936دلار برای هر اونس نوسان داشت و در ساعت 19 به وقت تهران قیمت آن 1924 دلار بود.  برای لحظه‌‌‌های آخر قبل از جلسه فدرال‌رزرو ثبات قیمتی را تجربه کرد. فلز زرد با تمرکز بر نتیجه جلسه تا حدودی از تغییرات دست نگه داشته و در انتظار نشانه‌‌‌های بیشتر برای ایجاد روند معین نشسته است بنابراین با توجه به این موضوع در ساعات و روز آتی غبار ابهام فضای احتمالات درباره طلا را دربرگرفته و تخمین قدم بعدی این فلز درخشان را دشوار می‌کند. همچنان افزایش نرخ بهره قوی‌‌‌ترین اهرمی است که گلوی طلا را فشرده است و تا زمانی که فدرال رزرو به سیاست‌‌‌های تهاجمی خود پایان ندهد هزینه فرصت نگهداری طلا بالا برآورد می‌شود و جذابیت آن کاهش می‌‌‌یابد.

بازار اوراق مسکن

ضرورت آمار معاملات مسکن

4

هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را در روز یکشنبه با 79/ 4درصد افزایش معادل بیش از 3‌هزار و 800 تومان در قیمت پایانی 84‌هزار و 895 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه انتشار آمارهای ماهانه تحولات بازار مسکن از سوی دو مرجع مهم آماری کشور در حالی از زمستان سال گذشته متوقف شده است که نمایندگان نهاد قانون‌گذار کشور، بر ضرورت از سرگیری انتشار آمار و اطلاعات رسمی در این بخش تاکید می‌کنند. حبس معنادار آمارهای بخش مسکن از سوی این دو مرجع آماری، به عنوان داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های رسمی و شفاف از وضعیت و تحولات قیمت و حجم معاملات مسکن واحدهای مسکونی در شرایطی برای ششمین ماه متوالی ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌دار شده که انتشار آمار به‌‌‌خصوص با توجه به تحولات یکی دو ماه گذشته در این بازار، بیش از پیش ضرورت یافته است.

بازار نفت

همکاری نفتی روسیه و عربستان

5

در معاملات روز چهارشنبه نفت خام شاهد رشد قیمتی بود. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در بهای 76 دلار و 11 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت در قیمت 71 دلار و 14 سنت معامله شدند. چرا که به تازگی عربستان اعلام کرده است کاهش تولیدات نفتی آتی با همکاری روسیه صورت می‌گیرد و این موج نگرانی از کمبود عرضه از ترس از رکود احتمالی پیشی گرفته و بهای نفت را به صورت جزئی در بازار حمایت کرده است. اگرچه به نظر می‌رسد این کاهش تولید به سبب افزایش قیمت باشد اوپک اعلام کرده است قیمت هدف ندارد. در سناریوهای قیمتی آتی نفت عواملی همچون سطح تولیدات چین و تصمیمات فدرال رزرو نیز نقش اساسی ایفا می‌کنند که در نهایت منجر به ایجاد فضای مبهم از آینده بهای نفت می‌شود. با وجود این به نظر می‌رسد عرضه بتواند کنترل بها را در دست داشته باشد و هفته با تمایلات صعودی نفت ادامه یابد.