بازار سهام

بورس رکودی تهران

1

در روز سه‌شنبه بورس اوراق بهادار تهران پس از چهار روز متوالی افت شاخص، با رنگ سبز به کار خود پایان داد اما این به منزله رشد اساسی نبود. به طوری که شاخص کل در ارتفاع 2 میلیون و 155‌هزار واحدی قرار گرفت که بیانگر از دست دادن سطح حمایتی 2 میلیون و 200 است. شاخص هم‌‌‌وزن نیز همگام با شاخص کل رشد اندک مثبت 09/ 0 درصدی را به ثبت رساند. علاوه بر آن ارزش معاملات 4091 میلیارد تومانی نشان می‌دهد بازار از رونق برخوردار نیست و روز گذشته نیز خروج پول حقیقی به مبلغی معادل 138 میلیارد رسید. با توجه به آنکه بورس نیز هم‌قدم با دلار حرکت می‌کند و هرگونه تغییرات این ارز به صورت مستقیم بازار را متاثر می‌کند؛ برای روزهای آینده خروج پول از بازار خودرو و رشد دلار می‌تواند بورس را از این وضعیت نجات دهد اما نااطمینانی‌‌‌های موجود در داخل برخلاف بلندمدت، منجر به شوک منفی به بازار می‌‌‌شوند.

بازار سکه

بازگشت سکه به کانال 28

2

طلا و سکه در روز سه‌شنبه افزایش قیمت داشتند. پس از کاهش شدید بهای سکه در هفته گذشته به دنبال افت دلار، سکه در حال بازیابی خود است، به طوری که هر قطعه سکه امامی در قیمت 28 میلیون و880هزار تومان قرار گرفت و این تغییر کانال با رشد 5/ 3 درصدی اتفاق افتاده است. در همین راستا حباب سکه نیز وارد کانال 6 میلیون تومانی شد. از آن سو که دلار سیگنال‌دهنده بازار سکه است و به نظر می‌رسد با تکذیب اخبار توافق در حال باز‌پس‌‌‌گیری نرخ‌های قبلی است و تاکنون انگیزه‌‌‌ای برای کاسته شدن ندارد، بنابراین سکه نیز در همین مسیر رشد خواهد کرد. با نزدیک شدن موعد نتایج قرعه‌کشی خودرو، شاهد خروج سرمایه از این بازار خواهیم بود که سکه به عنوان بازار آلترناتیو می‌تواند آن را جذب کند و با افزایش تقاضا شاهد افزایش بها نیز باشیم.

بازار طلای جهانی

افت‌وخیزهای طلا

3

در ابتدای روز سه‌شنبه بهای طلای جهانی در بازه محدودی قرار داشت و به نوسان خود ادامه داد؛ به‌طوری‌که تا ساعت 19 به وقت تهران با کاهش 10دلاری همراه شد و به قیمت 1952دلار و 62سنت به ازای هر اونس رسید. این ریزش به‌دلیل انتشار داده‌های تورمی ایالات متحده در روز گذشته رخ داد که درنهایت شاخص طلا را نزولی کرد. ازآنجاکه همچنان تورم بالاتر از هدف سالانه فدرال‌رزرو قرار دارد و آمارهای بیکاری قوی مانده‌اند که نگرانی از بالارفتن نرخ بهره را تشدید می‌کنند و در این صورت با تقویت دلار عرصه بر دارایی بدون بازده تنگ می‌شود. درحالی‌که سیگنال‌های موجود حاکی از عدم افزایش بهره هستند که خبری خوش برای فلز زرد به حساب می‌آید و بازارها بر نتیجه این جلسه تمرکز کرده‌اند که در صورت تحقق ثبات نرخ بهره در کوتاه‌مدت طلا شاهد افزایش چشم‌گیر خواهد بود.

بازار اوراق مسکن

نظارت بر بازار مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، طی معاملات روز سه‌شنبه کار خود را عموما با افزایش قیمت سپری کردند. در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را با 99/ 0‌درصد افزایش معادل بیش از 840 تومان در قیمت پایانی 85‌هزار و 463 تومان خاتمه داد. سخنگوی اقتصادی دولت در اشاره به امکان افزایش معاملات غیرشفاف و ایجاد رکود تورمی پس از اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، اظهار کرد که دولت برای کنترل چنین معاملاتی و جلوگیری از آنها نیازمند یک بستر اجرایی است و آن اتصال شبکه و سامانه‌‌‌های مرتبط با حوزه خرید مسکن و ارز و طلا و... است. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که عدالت اقتضا می‌کند که درآمدهای ناشی از خرید و فروش دارایی‌‌‌ها مثل سایر درآمدهایی که فعالان اقتصادی دارند مشمول مالیات شود.

بازار نفت

نفت بر لبه تیغ

5

نفت روز سه‌شنبه افزایش اندکی به ثبت رساند اما همچنان این بازار متزلزل است چرا که جلسه آتی فدرال رزرو و تورم ایالات متحده بر سر راه این بازار قرار دارند. در معاملات روز گذشته هر بشکه نفت خام برنت در قیمت 73 دلار و 30 سنت قرار گرفت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در بهای 68 دلار و 33 سنت معامله شد. بازار نفت گرفتار بازی عرضه و تقاضا شده است به گونه‌‌‌ای که از یکسو داده‌‌‌های ضعیف تولیدی چین به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام منجر به افزایش نگرانی درباره رکود احتمالی شده و تقاضای سوخت را کاسته از سوی دیگر تقویت دلار ایالات متحده باعث گران‌‌‌تر شدن نفت شده است. در سمت عرضه نیز عربستان اعلام کرد تولید خود را کاهش می‌دهد اما خبر توافق احتمالی با ایران نوید جبران این کاهش را به بازار داد. آینده بازار مبهم و چشم انتظار فدرال رزرو است.