بازار سهام

احتمالات حاکم بر بورس

1

بازار سهام روز یکشنبه همچنان بر مدار صعود قرار داشت. نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای در این روز توانست با 94/ 0‌درصد افزایش همراه شود و تا سطح2 میلیون و 275‌هزار واحدی رشد کند. علاوه بر این شاخص هموزن که نمای بهتری از کلیت وضعیت بازار به نمایش می‌‌‌گذارد، روز گذشته با رشد بیشتر معادل 59/ 1‌درصد سبزپوش شد. به این ترتیب بازدهی بورس تهران از ابتدای سال 1402 تاکنون به 05/ 16‌درصد رسیده است. حال با توجه به رونق ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) و همچنین بالا بودن تمایلات خرید سرمایه‌گذاران خرد، احتمال تداوم روند صعودی نماگرهای بورس اوراق بهادار تهران برای روزهای آتی هفته تا حدود زیادی تقویت شده است. در مقابل برخی کارشناسان معتقدند که دماسنج اصلی بازار در موقعیت حساس تکنیکالی (سطح مقاومتی خود) قرار دارد. بر این اساس احتمال اصلاح مقطعی نیز برای کلیت بازار پیش‌بینی می‌شود.

بازار سکه

سکه 31 میلیون تومانی

2

بازار طلا و سکه روز یکشنبه را نیز مانند روزها و هفته‌‌‌های اخیر با نوسانات زیاد و تمایلات نزولی همراه بود. به طوری که سکه امامی روز گذشته با ایستادن در مرز 31 میلیون تومان که سطح حمایتی قوی از نظر رفتار معامله‌‌‌گران به حساب می‌‌‌آید، مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال حباب مسکوک یادشده همچنان در سطوح بالای 7 میلیون تومان قرار دارد. گفته می‌شود با توجه به رفتار تاریخی تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد و بهای سکه، انتظار می‌رود که بازار با سیاست‌‌‌های کنترلی دولت به‌صورت موقت در فاز ثبات باقی بماند. با این حال شنیده‌‌‌ها حاکی از آن است که عرضه دلار در صرافی‌‌‌ها به شدت کاهش یافته است و با توجه به افزایش هزینه‌‌‌های خانوار، تقاضا مانند اوج هیجانات بازار موج نمی‌‌‌زند و تنها سفته‌‌‌بازان این بازار هستند که در کمین کسب سود قرار دارند.

بازار طلای جهانی

سایه ابهام و نگرانی بر بازار طلا

3

طلا در هفته‌‌ گذشته روزهای پرنوسانی را گذراند و در انتهای هفته توانست حمایت بالای 2000 دلار در هر اونس را نگه دارد. به طوری که قیمت این فلز گرانبها پس‌‌‌ از آنکه به بالاترین رقم طی یک‌‌‌سال گذشته در روز پنج‌شنبه رسید با کاهش قیمت مواجه شد. این اتفاق در حالی رخ داد که افزایش شاخص دلار و اطلاعیه فدرال رزرو مبنی‌‌‌بر لزوم افزایش دوباره نرخ بهره قیمت طلا را پایین آورده است. به این ترتیب با ایستادن در قیمت 2004 دلار عملکرد منفی 15/ 0 درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. تحلیلگران معتقدند طلا می‌تواند حرکت صعودی داشته باشد. آخرین داده‌‌‌های اقتصادی همچنین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران در حوزه‌‌ طلا، موضع متفاوت‌‌‌تری را اتخاذ می‌کنند. در این هفته، همه به عدد تورم توجه داشتند و با اینکه قیمت‌های مصرف‌کننده همچنان روند کاهشی خود را ادامه می‌دهند، اما همچنان گزارش‌‌‌های نگران‌‌‌کننده‌‌‌ای در اقتصاد وجود دارد.

بازار اوراق مسکن

تابلو اعلانات مسکن

4

اوراق تسهیلات بهمن 1400 سطح 90‌هزار تومان را باز پس گرفت. به این ترتیب تسه یاد شده با افزایش 62/ 1 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 400 تومان رشد، داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 91‌هزار و 131 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که شرایط فایل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های معرفی‌‌‌شده به بازار اجاره، برآورد سطح جدید نسبت قیمت به اجاره مسکن و همچنین تخمین میزان رشد اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بها و مقایسه آن با متوسط افزایش دستمزد نیروی کار در ابتدای سال‌جاری، سه علامتی است که نشان‌‌‌دهنده به صدا درآمدن آژیر قرمز در بازار اجاره هستند. در چنین شرایطی، هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اکنون سیاستگذار مسکن به مخاطب اصلی این آژیر قرمز تبدیل شده است؛ چرا که اطلاع وی از این وضعیت و به کارگیری سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های درست برای مهار تورم اجاره در زمانی که هنوز بازار مسکن 1402 درابتدای راه است، موضوع حیاتی محسوب می‌شود.

بازار نفت

محرک‌‌‌های بازار نفت

5

رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)  گزارش کرد کاهش عمیق تولید اعلام شده توسط سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سایر تولیدکنندگان به رهبری روسیه - گروهی موسوم به اوپک‌پلاس - می‌توانند کسری عرضه نفت را تشدید کنند و به مصرف‌کنندگان آسیب برسانند. آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود در روز جمعه اعلام کرد تقاضای جهانی نفت قرار است در سال ۲۰۲۳ با ۲ میلیون بشکه در روز رشد کند و به رکورد 9/ 101 میلیون بشکه در روز برسد که عمدتا ناشی از مصرف قوی‌‌‌تر در چین پس از لغو محدودیت‌های کووید-۱۹ است. علاوه بر این بر اساس داده‌‌‌های بیکر هیوز، تعداد دکل‌‌‌های نفت و گاز ایالات متحده، شاخصی از عرضه آتی، که برای سومین هفته متوالی کاهش یافت، به افزایش قیمت‌ها نیز کمک کرد. بنابراین نفت برنت با ثبت عملکرد هفتگی مثبت 4/ 1‌درصد و نفت WTI با بازدهی 26/ 2درصد هفته را به پایان رساند.