بازار سهام

شناسایی سود سهامداران

1

بورس اوراق بهادار تهران پس از دو هفته متوالی رشد، روز دوشنبه با افت شاخص‌‌ها همراه شد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای طی معاملات روز گذشته با عقب‌نشینی 01/ 1درصدی کار خود را در سطح دو میلیون و 190‌هزار واحد به پایان رساند. شاخص هموزن با افت کمتری نسبت به شاخص کل با 05/ 0‌درصد کاهش سرخ پوش شد. با این حال ارزش معاملات خرد روز گذشته در نزدیکی رکورد تاریخی خود که از 5 بهمن سال 99 بی‌‌سابقه بود (سطح 13‌هزار میلیارد تومان) به ثبت رسید. این مقدار از ارزش معاملات خرد که رقمی معادل 12‌هزار و 486 میلیارد تومان بود در کنار خروج پول سرمایه‌گذاران خرد که معادل 768 میلیارد تومان بود، می‌تواند حاکی از شناسایی سود توسط بسیاری از سفته‌‌بازان بازار سهام باشد. اما با این حال بسیاری از کارشناسان با بیان اینکه اصلاح مقطعی بازار در پیش است، چشم‌انداز بورس را  همچنان مثبت قلمداد می‌کنند.

بازار سکه

مرزبانی سکه

2

روز دوشنبه نرخ دلار در بازار آزاد کانال 50‌هزار تومانی را از دست داد. همین امر باعث شد تا فشار نزولی بر بازار طلا و سکه بیشتر شود. علاوه بر این عقب‌نشینی محدود بهای طلا در بازار جهانی در اولین روز معاملاتی خود به مرز 200 دلار در هر اونس رسید. با توجه به این موضوع تمایلات نزولی در قیمت سکه تشدید شد. به طوری که هر قطعه از این فلز زرد گرانبهای داخلی روز گذشته در قیمت 30 میلیون و 800‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند در صورتی که سکه بتواند مانند دلار کانال قیمتی فعلی خود را به سمت سطوح پایین بشکند، می‌توان این امید را داشت که سیاست‌‌های دولت برای کنترل قیمت‌ها تا حدودی کارساز است. اما در مقابل برخی دیگر معتقدند که این کنترل و آرامش در تغییرات قیمت‌ها مقطعی بوده و با انتظارات تورمی تغییر می‌کند.

بازار طلای جهانی

تلاش طلا برای رشد

3

قیمت طلا در روز دوشنبه کاهش یافت و از مرز روانی 2000 دلار  نیز پایین‌تر رفت. این اتفاق به ‌‌دنبال افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مه صورت‌‌ گرفته است. به طوری که هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته در قیمت 1985 دلار مورد معامله قرار گرفت. دورنمای کوتاه‌‌مدت برای طلا همچنان مثبت است. تحلیلگران فنی عقیده دارند تا زمانی‌‌که قیمت طلا بالای 1925 دلار بماند، دورنمای خوش‌بینانه برای آن ادامه خواهد داشت. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که فتح قله تاریخی توسط طلا حتمی است، اما مساله اصلی در این مورد زمان است. روی دیگر این ماجرا آن است که به دلیل روند صعودی پرشیب طلا برخی از تحلیلگران بر این باورند که طلا احتمالا با اصلاح قیمتی مواجه خواهد شد و در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای در بازارها نیفتد برای طلا سخت است تا قله تاریخی را در هفته جاری بشکند.

بازار اوراق مسکن

تداوم عقب‌نشینی قیمت تسه

4

اوراق تسهیلات بهمن 1400 روز گذشته با کاهش 26/ 1 درصدی معادل بیش از یک‌هزار و 157 تومان عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب تسه یاد شده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 90‌هزار و 608 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که بی‌‌ثباتی در حوزه اقتصاد کلان، ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مسکن را افزایش داده است و تورم در حوزه مسکن ادامه‌‌دار خواهد بود و اساسا اقدامات حداقلی صورت نگرفته که انتظار داشته باشیم که تورم در بازار مسکن رخ ندهد. علاوه بر این گفته می‌شود که تامین زمین و مسکن برای نیازمندان و اقشار واقع در گروه‌‌‌‌‌‌های درآمدی پایین، مهار تورم ساختمانی به واسطه کنترل قیمت مصالح و همچنین مقابله با سفته‌‌‌‌‌‌بازی در بازار زمین و مسکن از طریق اهرم‌‌‌‌‌‌های مالیاتی موثر سه راهکار هدایت بخش مسکن به شرایط بهبود خواهد بود.

بازار نفت

انتظارات برای بهبود نفت

5

قیمت نفت روز دوشنبه نیز در ادامه افزایش اخیر خود پس از سه هفته متوالی، با تغییرات نسبتا محدودی همراه شد. زیرا احتمال کاهش عرضه از سوی عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان اوپک‌پلاس، نگرانی در مورد تضعیف رشد جهانی را که ممکن است تقاضای سوخت را کاهش دهد، متعادل کرده است. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 85 دلار و 18 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 80 دلار و 81 سنت معامله شد. علاوه بر این قیمت‌های نفت از کاهش شدیدتر از حد انتظار در ذخایر نفت خام ایالات متحده در هفته گذشته و همچنین کاهش ذخایر بنزین و تقطیر تحت‌تاثیر قرار گرفت و منجر به ماندگاری تمایلات صعودی در بازار نفت شد. همچنین گزارش‌‌های ماهانه اوپک در روز پنج‌شنبه و آژانس بین‌المللی انرژی در روز جمعه منتشر می‌‌شوند که پیش‌بینی‌‌های عرضه و تقاضای نفت را به‌‌روزرسانی می‌کنند.