بازار سهام

روز سرخ بورس

1

بازار سهام در اولین روز از بهمن ماه سال‌جاری و اولین روز معاملاتی هفته، سرخ پوش ظاهر شد. به طوری که شاخص کل پس از دو هفته متوالی بار دیگر افت قابل‌توجهی را تجربه کرد. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز شنبه را با کاهش 87/ 1 درصدی و در سطح یک میلیون و 657‌هزار واحد به پایان رساند. در این میان نیز شاخص کل با معیار هموزن که نمای بهتری از کلیت بازار سهام دارد، روز گذشته 81/ 0‌درصد کاهش داشت. علاوه بر این بازار پس از پشت سر گذاشتن چند روز با تمایلات صعودی و ورود پول حقیقی؛ روز گذشته بیشترین مقدار خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را از تاریخ 16 خرداد سال‌جاری معادل 741 میلیارد تومان به ثبت رساند. اما با این حال ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) روز اخیر همچنان در سطوح بالایی نسبت به ماه‌‌‌های اخیر باقی مانده است.

بازار سکه

پرش قیمت سکه

2

سکه امامی روز شنبه همگام با تغییرات صعودی نرخ دلار در بازار آزاد جهش قابل‌توجهی داشت. به طوری که مسکوک یاد شده توانست در این روز معاملاتی نزدیک به یک میلیون تومان رشد قیمت داشته باشد. به این ترتیب سکه امامی روز گذشته با رکورد شکنی مجدد در قیمت 24 میلیون و 500‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با توجه به این موضوع فاصله ارزش ذاتی و بازاری این فلز زرد گرانبهای داخلی بیش از پیش افزایش یافته است. بر این اساس حباب سکه امامی با توجه به نرخ دلار آزاد و بهای طلای جهانی به بیش از 4 میلیون تومان رشد کرده است. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که سکه سطوح مقاومت تکنیکالی خود را با قدرت بالایی شکسته که این امر احتمال افزایش تمایلات صعودی در این بازار را تقویت می‌کند. در مقابل نیز برخی معتقدند که پس از هر رشد تند و تیز نیز احتمال استراحت موقت برای بازار وجود دارد.

بازار طلای جهانی

عقب‌‌‌نشینی طلا از سقف 9ماهه

3

قیمت طلای جهانی هفته معاملاتی گذشته را در مسیر صعود پشت سر گذاشت. به طوری که فلز گرانبها هفته اخیر را با بازدهی مثبت 31/ 0درصد به پایان رساند. بر این اساس قیمت طلا، از بالاترین سطح 9ماه اخیر که 1938دلار است عقب‌نشینی کرد و به 1926دلار رسید. در این میان افزایش مجدد بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا به بهبود شاخص دلار کمک کرد. به نظر می‌رسد که در میان انتظارات فدرال رزرو، گزارش‌‌‌های درآمد شرکت‌های آمریکا و داده‌‌‌های ضعیف اقتصادی داخلی، شاخص دلار آمریکا نیز از خوش‌بینی محتاطانه سود می‌‌‌برد. از سوی دیگر مقامات فدرال رزرو قصد دارند تا نرخ بهره را به بالای 5درصد برسانند که این رویداد نشان می‌دهد که هنوز برنامه آنها برای افزایش نرخ بهره به سرانجام نرسیده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران امیدوار بودند در مقطعی فدرال رزرو بتواند افزایش نرخ بهره را متوقف کند که این امر موجب فزونی تقاضای طلای جهانی شده بود.

بازار اوراق مسکن

احتمالات پیرامون مسکن

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد. روز شنبه برخی مثبت و برخی دیگر با افت قیمت همراه بودند. اما در این میان اوراق تسهیلات بانک مسکن برای اسفند 99 که با نماد تسه 9912 معامله می‌شود روز گذشته با 17/ 0‌درصد افزایش معادل بیش از 200 تومان داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 122‌هزار و 21 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از فعالان بازار مسکن و با توجه به شرایط اقتصادی و غیر‌اقتصادی بازارها، در شرایط کنونی احتمال اینکه در بخش مسکن افزایش قیمت ایجاد شود وجود دارد. اما در صورتی که این افزایش قیمت رخ دهد به ضرر بازار مسکن خواهد بود. زیرا بازارها و در سطح کلان اقتصاد در حالت رکود تورمی قرار دارد و به تبع آن نیز قدرت خرید مردم پایین می‌‌‌آید و خرید و فروش در یک فضای رکودی و بدون معامله پیش خواهد رفت.

بازار نفت

دومین افزایش هفتگی متوالی نفت

5

قیمت نفت هفته معاملاتی اخیر را در مسیر افزایشی پشت سر گذاشت. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت هفته را با بازدهی مثبت 76/ 2درصد و 23/ 2درصد به پایان رساندند. به عقیده کارشناسان خوش‌بینی معامله‌‌‌گران نسبت به افزایش تقاضا از سوی چین به دنبال از بین رفتن سیاست‌‌‌های کووید یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد اخیر قیمت نفت بوده است. از طرفی نفت با امید به اینکه فدرال رزرو آمریکا به زودی به سمت افزایش‌های کوچک‌تر نرخ بهره پیش می‌رود حمایت شد. از طرفی تحریم‌‌‌ها و محدودیت‌ها روی نفت خام روسیه به تدریج تاثیرات قیمتی را به خود می‌گیرد و زمانی که هجوم محموله‌‌‌های نفت خام روسیه به بازار جهانی جذب شود، بیشتر به یک عامل صعودی تبدیل خواهد شد. در مجموع می‌توان گفت همچنان مجموع عوامل تاثیرگذار بر بازار نفت مثبت بوده که این عاملی برای تداوم صعود قیمت نفت در دو هفته اخیر بوده است.