بازار سهام

چرخش بازار سهام

1

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته بر خلاف روز معاملاتی گذشته بر مدار مثبت قرار گرفت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشد 28/ 0درصدی همراه بود و در سطح یک میلیون و 496هزار واحد قرار گرفت. در این میان ارزش معاملات خرد به میزان 2هزار و 759میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات دیروز به میزان 8میلیارد تومان تغییر مالکیت از جانب حقیقی به حقوقی رخ داده است. در این میان بنا بر نظر کارشناسان با توجه به اخبار خوب از احتمال احیای برجام، تحرکات مثبت خصوصا در گروه‌های خودرویی و بانکی در جریان معاملات روز گذشته شکل گرفت، که باعث ایجاد جو مثبت در بازار شد. بررسی آمارها نشان می‌دهد نماگر اصلی بازار سرمایه در فصل پاییز مجموعا بازدهی مثبت 40/ 10درصد را به ثبت رسانده است. در این میان نماگر مذکور بازار سهام در آذر ماه موفق شد بازدهی مثبت 22/ 6درصدی را به ارمغان آورد.

بازار سکه

رفت و برگشت قیمت سکه

2

سکه طلا روز معاملاتی چهارشنبه را بر مدار منفی پشت سر گذاشت و  در قیمت 18میلیون و 700هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان با توجه به اینکه از اواسط روز سه‌‌شنبه دلار در روند نزولی بود این امر باعث عقب‌نشینی قیمت سکه به انتهای کانال 18میلیون تومان شد، اما با این حال در اواخر روز با بازگشت افزایشی‌‌ها به بازار دلار، سکه نیز در بازار نقدی به نزدیکی کانال 19میلیون تومان برگشت. بر این مبنا رفتار فعالان بازار سکه نشان می‌دهد که آنها خرید و فروش‌های خود را بر مبنای بازار آزاد ارز تنظیم می‌کنند. بر این اساس برای پیش‌‌بینی نرخ سکه در روزهای بعد باید به دقت روند دلار را رصد کرد. بررسی آمارها نشان می‌دهد سکه امامی در فصل پاییز مجموعا بازدهی مثبت 40/ 30درصد را به ثبت رسانده است. در این میان دارایی مذکور در آذر ماه موفق شد بازدهی مثبت 08/ 15درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان بیاورد.

بازار طلای جهانی

رشد طلا به دنبال افت شاخص دلار

3

قیمت طلای جهانی در روز چهارشنبه با تغییرات مثبت همراه بود. بر این اساس فلز گرانبها روز گذشته را در قیمت 1815دلار  (تا ساعت16) به پایان رساند. به عقیده کارشناسان ین ژاپن به دنبال سیگنال‌‌های بانک مرکزی آن مبنی بر اینکه ممکن است سال آینده راه برای سیاست‌های انقباضی باز باشد و نرخ بهره این کشور پس از چندین سال افزایش یابد، رشد کرد. این مهم باعث کاهش ارزش شاخص دلار شد. همچنین برخی گمانه‌‌زنی‌‌ها خصوصا پس از انتشار کمتر از حد انتظار داده مسکن ایالات متحده مبنی بر اینکه فدرال رزرو به پایان چرخه افزایش نرخ بهره نزدیک شده است، ترس از رکود اقتصادی را در سال 2023 افزایش داد. بر این اساس عوامل فوق باعث شد تا دلار بخشی از سود خود را در سال جاری از دست بدهد و این امر موجب تقویت طلای جهانی شد. با این حال همچنان سایه رشد نرخ بهره بر فلز گرانبها سنگینی می‌کند و به عنوان یک سد در مقابل رشد آن قرار دارد.

بازار اوراق مسکن

تداوم حرکت مثبت تسه

4

اوراق تسهیلات مسکن مورد معامله در فرابورس آخرین روز معاملاتی هفته را همچون روز معاملاتی گذشته در مدار مثبت پشت سر گذاشت. در این میان تسه9912 رشدی معادل 74/ 0درصد داشت. بر این اساس در پایان معاملات روز چهارشنبه اوراق یاد شده در سطح 118هزار و 515تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه با توجه به اینکه در حال حاضر سود سازنده‌ها به زیر 20درصد رسیده است. این موضوع موجب انباشت تقاضای شدیدی در بازار مسکن شده است. بر این اساس می‌توان گفت رشد قیمت مسکن از جانب تقاضا نیست، زیرا درخواست‌کننده‌ها اندک هستند اما افزایش هزینه ساخت و انتظارات تورمی روز به روز آن را گران‌‌تر می‌کند. بررسی آمارها نشان می‌دهد تسه9912 در فصل پاییز موفق شد مجموعا بازدهی مثبت 27/ 19درصدی را به ثبت برساند. در این میان اوراق مذکور در آذر ماه بازدهی مثبت 48/ 17درصدی را به ارمغان آورده است.

بازار نفت

عقبگرد قیمت نفت

5

قیمت نفت روز معاملاتی چهارشنبه را با تغییرات منفی همراه بود. در این میان نفت خام برنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ترتیب روز معاملاتی مذکور در قیمت‌‌های 80دلار و 82سنت و 76دلار و 91سنت (تا لحظه نگارش این گزارش) مورد معامله قرار گرفتند. به عقیده کارشناسان با توجه به اینکه ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به 16دسامبر حدود 3میلیون و 100هزار بشکه کاهش پیدا کرد این امر موجب تقویت مقطعی در قیمت نفت شد. از طرفی نگرانی‌‌های فزاینده نسبت به افزایش آمار ابتلا به کووید-19 در چین همزمان با تسهیل سیاست سختگیرانه کووید صفر در این کشور، مانع بالاتر رفتن قیمت نفت شده است. همچنین واردات نفت خام چین از روسیه در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال قبل، 17درصد افزایش یافت. علت این امر تلاش پالایشگاه‌های چینی پیش از فعال شدن مکانیزم سقف قیمت کشورهای گروه هفت برای صادرات مسکو جهت خرید محموله‌های نفت بیشتر از روسیه بود.