بازار سهام

هدایت بورس برای رشد

1501

بازار سهام طی معاملات روز سه‌شنبه مجددا سبز‌پوش شد. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای چهارمین حرکت صعودی متوالی خود را در هفته جاری به ثبت رساند و با رشد 84/ 0 درصدی معادل بیش از 10 هزار واحد در محدوده یک میلیون و 280 هزار واحد ایستاد. علاوه بر این شاخص هموزن روز گذشته رشد بیشتری را نسبت به دماسنج اصلی بازار معادل 18/ 1 درصد شاهد بود. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که نبود جریان نقدینگی کافی در بازار سهام در کنار بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خبری و ابهامات موجود، بورس تهران را در شرایطی قرار داده که معاملات بازار یاد شده صرفا تحت‌‌تاثیر حمایت‌‌های دستوری صورت‌‌گرفته از بازار، رشدهای موقتی داشته است. بنابراین روز گذشته نیز حقیقی‌‌های بازار خالص فروش معادل 157 میلیارد تومان به ثبت رساندند و برای 23 روز متوالی بازار خروج پول سرمایه‌گذاران خرد را به همراه داشت.

بازار سکه

درخشش مجدد سکه

1503

سکه در بازار طلای روز سه‌شنبه همسو با تغییرات صعودی نرخ دلار در بازار آزاد رشد قیمت چشمگیری داشت. به‌طوری که سکه امامی در این روز با قدرت بالایی از سطح مقاومت روانی 15 میلیون و 500 هزار تومان عبور کرد و در قیمت 15 میلیون و 630 هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این بهای طلا در بازار جهانی که روز گذشته نیز روند افزایشی داشت، مانعی برای درخشش قیمت سکه ایجاد نکرد و به راحتی معاملات این مسکوک در محدوده قیمت یاد شده صورت گرفت. از این رو کارشناسان بر این باور هستند که حضور قوی سکه در این سطوح می‌تواند باعث کف‌‌سازی قیمتی جدید شود و به سختی به قیمت‌‌‌‌های پایین‌‌تر نزول کند. این درحالی است که روند سکه در چنین موقعیتی کاملا وابسته به رفتار نرخ دلار در بازار آزاد است.

بازار طلای جهانی

نشست و برخاست طلا

1504

بهای طلا در بازار جهانی پس از آنکه به پایین‌‌ترین سطح از یک هفته اخیر رسید، روز سه‌شنبه برخلاف انتظارات بیش از 10 دلار رشد قیمت داشت. به‌طوری که هر اونس طلا روز گذشته در قیمت 1645 دلار معامله شد. این در حالی است که در آستانه نشست فدرال رزرو در روز چهارشنبه انتظار می‌‌رفت احتیاط در بازار همچنان باقی بماند و بهای طلا نیز در پی آن تمایلات کاهشی داشته باشد. اما چشم‌انداز فدرال رزرو درباره سیاست‌های پولی، در میان برخی انتظارات مبنی بر اینکه بانک مرکزی سیاست‌های سختگیرانه خود را ملایم‌‌تر خواهد کرد، بر روند بازار تاثیر گذاشت. با این حال، نرخ بهره ایالات متحده در بالاترین سطح از زمان بحران مالی سال 2008 قرار دارد. از این رو انتظار می‌‌رود که طی ماه‌های آینده شاخص دلار و طلا تغییرات چشمگیری داشته باشند.

بازار اوراق مسکن

شکاف تقاضا و معاملات مسکن

1505

تسه 9912 روز سه‌شنبه برخلاف روزهای صعودی گذشته، افت قیمت داشت. به‌طوری که هر برگ از این اوراق با کاهش 5 درصدی روبه‌رو بود. از این رو تسه یادشده با از دست دادن 5 هزار و 497 تومان از ارزش خود، در قیمت پایانی 104 هزار و 446 تومان ایستاد. فعالان این بازار معتقدند که استقبال بسیار کم و محدود متقاضیان مسکن از طرح نهضت ملی مسکن به دلیل نبود برنامه‌‌ای مشخص برای پاسخگویی به نیاز مسکن این جمعیت توسط وزارت راه و شهرسازی از طرفی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌‌های مسکن طی یک سال گذشته از سوی دیگر بازار مسکن را همچنان در فضایی ملتهب نگه داشته است. علاوه بر این آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که مجددا شاهد شکاف بین تعداد متقاضیان و معاملات انجام شده در این بازار هستیم.

بازار نفت

تکاپوی نفت برای رشد

1506

قیمت نفت روز سه‌شنبه بیش از یک درصد افزایش یافت. زیرا کاهش شاخص دلار نگرانی‌‌های زیادی  را که در خصوص کند شدن تقاضای چین به عنوان دومین مصرف‌‌کننده بزرگ نفت جهان (برای تصمیمات سخت محدودیت کرونایی این کشور) وجود داشت خنثی کرد. به عبارتی دلار ضعیف‌‌تر، نفت دلاری را برای خریداران دارای ارزهای دیگر ارزان‌‌تر می‌کند و تقاضا را برای این طلای سیاه افزایش می‌دهد. از این رو هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 94 دلار و 44 سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز در قیمت 87 دلار و 6 سنت معامله شد. برخی از کارشناسان این حوزه معتقدند کاهش عرضه نفت، توقف احتمالی آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت (SPR) و رشد مجدد تقاضا برای این سیال سیاه می‌تواند نفت را دوباره به سطوح بالای 100 دلار در هر بشکه برساند.