بازار سهام

بهار سبز بورس

بازار سهام فصل بهار را صعودی پشت سر گذاشت. به‌طوری که بورس تهران طی معاملات سه ماه اخیر توانست جایگاه خود را از سطح یک میلیون و ۳۹۰ هزار واحد تا بالای سطح ۶/ ۱ میلیون واحد ارتقا دهد. اما شاخص کل پس از عبور از سقف یاد شده چندان پایدار نماند و همزمان با افزایش رکود در بازار جهانی و کاهش قیمت‌‌ها عقب‌نشینی کرد و در نزدیکی میانه ۵/ ۱میلیون واحد در نوسان بود. به این ترتیب نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای عملکرد مثبت ۶۱/ ۱۲ درصدی را برای فصل بهار به ثبت رساند. علاوه بر این در این میان ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) نیز کمترین میزان از ۲۵ اسفند سال ۱۴۰۰ را تجربه کرد. گفتنی است شاخص کل روز سه‌‌شنبه با افت ۴۹/ ۰ درصدی تا سطح یک میلیون و ۵۳۹ هزار واحد کاهش یافت.

1

 

بازار سکه

درخشش سه‌ماهه سکه

بازار طلا و سکه روز سه‌‌شنبه در آخرین روز معاملاتی فصل تغییرات چندانی را تجربه نکرد. بر این اساس سکه امامی روز گذشته در محدوده 15 میلیون و 500 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفتنی است که این فلز گرانبها طی سه ماه گذشته همزمان با رشد نرخ دلار در بازار آزاد و نوسانات بهای طلا در بازار جهانی توانست جایگاه خود را از محدوده قیمتی 12 میلیون و 250 هزار تومان تا سطح تاریخی 16 میلیون و400 هزار تومان افزایش دهد. بر این اساس سکه امامی فصل بهار را با عملکرد مثبت 63/ 26 درصد پشت سر گذاشت. علاوه بر این سکه امامی بازدهی مثبت 24/ 8درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت رساند. از این رو سکوک یاد شده رتبه اول را در عملکرد فصلی بازارهای داخلی به خود اختصاص داد.

2

 

بازار طلای جهانی

سایه ابهامات بر قیمت طلا

قیمت طلا روز سه‌شنبه در بازار جهانی همزمان با کاهش ارزش شاخص دلار با نوسان روبه‌رو بود. سرمایه‌گذاران موضع بانک‌های مرکزی بزرگ جهان به‌ویژه فدرال رزرو را درباره افزایش نرخ بهره زیرنظر داشتند. در این میان شاخص بازدهی اوراق خزانه‌داری 10 ساله ایالات متحده روز گذشته افزایش یافت و تا حدودی افت قیمت طلا  را کنترل کرد. بر این اساس فلز گران‌بها دیروز (تا ساعت 20) به قیمت 1840 دلار در هر اونس مورد معامله قرار گرفت. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که تا مشخص نشدن روند قیمتی طلا با اعمال سیاست‌های فدرال رزرو و بانک‌های جهان برای کنترل تورم و فشار همزمانی رکود اقتصادی، انتظار می‌‌رود این فلز زرد گرانبها تغییرات محدودی برای بازه زمانی کوتاه‌مدت به همراه داشته باشد.

3

 

بازار اوراق مسکن

مسائل نرخ‌گذاری بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز گذشته نیز تماما سرخ‌پوش شدند و افت قیمت را شاهد بودند. بر این اساس تسه 9912 نیز با افت 89/ 3درصدی معادل 5 هزار و 252 تومان کاهش مجددا به زیر سطح 130 هزار تومان عقب‌نشینی کرد. به‌طوری که اوراق یاد شده روز گذشته معاملات خود را در قیمت پایانی 129 هزار و 605 تومان خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه دولت برای کنترل بازار اجاره مسکن مصوبه سقف تسهیلات ۲۵ درصدی را چندی پیش در جلسه سران سه قوه به تصویب رساند، این در حالی است که بسیاری از مشاوران املاک کشور اعلام می‌کنند مالکان به هیچ عنوان زیر بار این مصوبه نمی‌‌روند و تمایل به افزایش بیش از این نرخ را دارند. لذا احتمال ایجاد زمینه سودجویی با سیاست‌‌های دستوری وجود دارد.

4

 

بازار نفت

بازار نگران سیال‌سیاه

شاخص‌‌های نفتی روز سه‌‌شنبه به دلیل تقاضای بالای سوخت در تابستان رشد قیمت را شاهد بودند. عرضه‌ها به دلیل تحریم‌های نفت روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین‌، همچنان محدود است، به‌طوری که نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) به قیمت 115 دلار و 84 سنت معامله شد. همچنین هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت دیروز به قیمت بیش از 112 دلار معامله شد. گفته می‌شود تا زمانی که راه‌حلی برای خاتمه دادن به جنگ روسیه و اوکراین وجود نداشته باشد نگرانی‌‌های عرضه بعید است فروکش کند و دور از انتظار است که شاهد افزایش شدید عرضه از سوی ایالات متحده یا اوپک باشیم. به گفته تحلیلگران بازار در حال ارزیابی تنش بین نگرانی‌‌های عرضه و عدم اطمینان درباره رشد جهانی در مواجهه با تورم و افزایش نرخ بهره است.

5