بازار سهام

بازار سهام در تردید

1

بورس و اوراق بهادار تهران در روز چهارشنبه برخلاف روز اخیر، با کاهش29/ 0‌درصدی همراه شد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای طی داد و ستدهای روز یاد شده بیش از 4‌هزار واحد افت داشت. در پایان روز معاملاتی گذشته شاخص کل در محدوده یک‌میلیون و 389 هزارواحد به کار خود پایان داد و نماگر یاد شده در این روز نتوانست به مسیر بازگشتی روز سه‌شنبه قوت ببخشد و به صعود ادامه دهد. ضمنا شاخص هموزن نیز در روز معاملاتی اخیر اندکی کاهش داشت و با 9/ 0درصد افت همراه شد. همچنین خالص تغییر مالکیت 98‌میلیارد تومان از جانب حقیقی به حقوقی و ارزش معاملات خرد بورس نیز (سهام و حق‌تقدم) 1458‌میلیارد تومان بود. قابل ذکر است که بازدهی شاخص از ابتدای سال 6/ 1درصد مثبت به ثبت رسیده است.

بازار سکه

تعلل سکه در روند صعودی

2

روز چهارشنبه معاملات سکه با کاهش قیمت مواجه شد و ضمن عقب‌نشینی از حرکت به سمت کانال 15‌میلیونی بازماند. هر قطعه سکه امامی در این روز با 81/ 0‌درصد کاهش به محدوده قیمتی 14‌میلیون و 510هزار تومان رسید. از جمله مهم‌ترین عواملی که سرعت حرکت این مسکوک را کند کرده و در حال حاضر به مسیر صعودی آن پایان داده است، افت شدید اونس جهانی طلاست به طوری که در روز معاملاتی اخیر این فلز زرد محدوده حمایتی مهم و تعیین‌کننده 1700 دلار را شکست و مجدد به این سطح بازگشت. این مساله بر قیمت‌گذاری طلا در ایران نیز اثر داشته است. از جمله موارد دیگر قابل ذکر حرکت محدود دلار در روز اخیر است. ضمنا حباب سکه در این روز در محدوده یک‌میلیون و 965‌هزار تومان به ثبت رسید.

بازار طلای جهانی

کف حمایتی نامطمئن طلای جهانی

3

طلا در روز چهارشنبه کمی بالاتر از مرز 1700 دلار مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که در روز سه‌شنبه پس از انتشار داده‌‌‌های تورم ایالات متحده که قوی‌‌‌تر از انتظار بود، برای مدت کوتاهی معاملات طلا را به زیر این نقطه حمایتی رساند. می‌توان گفت این ثبات در کف حمایتی نامطمئن به نظر می‌رسد و غافلگیری CPI ایالات متحده چشم‌انداز قیمت طلا را تیره می‌کند به طوری که سرمایه‌گذاران از انجام معاملات طلا در آستانه نشست فدرال رزرو خودداری می‌کنند چرا که انتظار می‌رود بانک مرکزی نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد. قابل ذکر است ارزش دلار پس از داده‌‌‌های CPI افزایش یافت و 7/ 1درصد در روز سه‌‌‌شنبه جهش کرد و به بالاترین حد خود در 20 سال گذشته رسید. این امر قیمت‌های فلزات را بیشتر تحت فشار قرار داد.

بازار اوراق مسکن

سبز پوشی اوراق مسکن

4

در روز چهارشنبه اوراق تسهیلات مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، آخرین روز معاملاتی هفته جاری را با روند صعودی سپری کردند. افزایش در تقاضا در برخی از این اوراق منجر به تشکیل تیک صعودی در نمودار قیمتی شد. به این معنا که در ابتدا معاملات با قیمت پایین انجام شده و در اواسط یا اواخر زمان معاملاتی به صف خرید منجر شده است. در این میان اوراق تسهیلات مربوط به اسفند1399 به میزان 18/ 4‌درصد رشد داشته و به قیمت 112‌هزار و 897 تومان در پایان روز معاملاتی رسید. شروع معاملات این اوراق از محدوده 107‌هزار تومان آغاز شده و در سقف قیمت مجاز روزانه داد و ستد شد. از جمله موارد اثر‌گذار بر روند قیمتی این اوراق، سیاست‌های مربوط به عرضه و تقاضای مسکن است که در حال حاضر با ثبات رکود در زمینه ساخت، کاهش قیمت چشمگیری در انتظار این بازار به نظر نمی‌‌‌رسد.

بازار نفت

ماندگاری نفت زیر 100 دلار

5

هر بشکه نفت برنت در روز معاملاتی چهارشنبه در محدوده قیمت 93 دلار و26 سنت و نفت WTIنیز 87 دلار و 36 سنت در هر بشکه مورد داد وستد قرار گرفت. قیمت نفت روز چهارشنبه به دلیل نگرانی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در هفته آینده و پس از افزایش غیرمنتظره قیمت‌های مصرف‌کننده در ماه آگوست کاهش یافت. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در روز چهارشنبه اعلام کرد که رشد تقاضای جهانی نفت در سه‌ماه چهارم سال‌جاری به دلیل عمیق‌‌‌تر شدن رکود اقتصادی متوقف می‌شود، اما به این موضوع نیز اشاره کرد که در صورتی که پکن محدودیت‌های خود برای مقابله با کرونا را کاهش دهد، تقاضا در سال 2023 بهتر خواهد شد چرا که تقاضای جهانی نفت تحت فشار اقتصاد متزلزل چین و سایر کشور‌ها قرار دارد.