بازار سهام

رشدهای محدود شاخص بورس

1

بازار سهام در روز سه‌شنبه مسیر نسبتا صعودی داشت. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای روز گذشته با بیش از 2‌هزار واحد افزایش رشدی معادل 17/ 0‌درصد داشت. برآیند معاملات در این روز سبب شد تا شاخص کل کار خود را در روز یاد شده در سطح یک‌میلیون و 430‌هزار واحد به پایان برساند. شاخص کل با معیار هموزن در همین روز افت و خیزهای بیشتری را نسبت به دماسنج اصلی بازار شاهد بود. بر این اساس شاخص یاد شده توانست تنها 06/ 0‌درصد افزایش یابد. به این ترتیب دیروز بورس اوراق بهادار تهران همچنان شاهد خروج پول سهامداران خرد بود. تا جایی که حقیقی‌‌‌های بازار مجددا با ثبت خالص خروج مثبت 255‌میلیارد تومانی، معاملات سه‌‌‌شنبه را پشت سر گذاشتند. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) رقم 1285میلیارد تومان به ثبت رسید.

بازار سکه

معاملات دست به عصای سکه

2

سکه طلا روز سه‌‌‌شنبه همسو با تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد نوسانات محدود افزایشی داشت. به طوری که سکه امامی روز گذشته در قیمت 14‌میلیون و 850‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این قرار گرفتن بهای طلای جهانی در یک روند نسبتا صعودی در کنار تغییرات اخیر دلار آزاد، باعث شده تا فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری این مسکوک یک پله عقب‌نشینی کند. به این ترتیب حباب سکه امامی در کانال5/ 1میلیون تومان قرار گرفت. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه در صورتی که حباب این فلز به زیر یک‌میلیون تومان کاهش یابد انتظار می‌رود تقاضای سرمایه‌گذاری مجددا  در این بازار رونق یابد. اما در این میان با مطرح شدن احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌‌‌ای و افزایش انتظارات کاهشی در بازار ارز، سرمایه‌گذاران معاملات خود را با احتیاط بیشتری انجام می‌دهند.

بازار طلای جهانی

صعودی شدن قیمت طلا

3

حال و روز فلز زرد رنگ بازارهای جهانی این روزها نسبتا مساعد به نظر می‌رسد. شاخص دلار روز سه‌شنبه برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت. این شاخص، که در برابر 6 ارز اصلی دیگر قرار می‌گیرد، پس از قرار گرفتن در بالاترین سطح دو دهه اخیر، به پایین‌ترین سطح سه هفته خود به نزدیکی 105 رسید. علاوه بر این بازده اوراق قرضه ایالات متحده نیز کاهش یافت. به نحوی که اوراق 10 ساله خزانه‌داری به پایین‌‌‌ترین سطح پنج ماهه خود در58/ 2‌درصد رسید. بر این اساس طلای جهانی همچنان در مسیر صعود قرار دارد. به طوری که این فلز گرانبها روز گذشته ساعت20 در قیمت 1780 دلار معامله شد. تحلیلگران تکنیکال بر این باور هستند که با توجه به موقعیت قیمتی طلا این احتمال وجود دارد که برای تجربه رشد بیشتر، با مقاومت‌‌‌هایی روبه‌رو شود.

بازار اوراق مسکن

بازار پرهیجان مسکن4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد روز سه‌شنبه بار دیگر افت قیمت را شاهد بودند. به طوری که اکثر این تسه‌‌‌ها سرخ پوش شدند. در این میان نیز تسه 9912 روز گذشته با افت 06/ 3‌درصدی معادل بیش از چهار‌هزار تومان کاهش، به زیر ابر کانال 130‌هزار تومان عقب‌نشینی کرد. به طوری که تسه یاد شده داد و ستدهای خود را در قیمت پایانی 128‌هزار و 363 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با توجه به انتظارات تورمی موجود و وجود روند صعودی کلی در بسیاری از بازارهای مالی همچون دلار و کالاهای اساسی ساخت‌وساز و وضعیت مبهم مذاکرات این احتمال وجود دارد که بازار مسکن به صورت دوره‌‌‌ای و در مقاطع مختلف دستخوش تغییرات قیمتی شود.

بازار نفت

چشم‌انداز منفی بر بازار نفت

5

شاخص‌‌‌های نفتی روز سه‌‌‌شنبه به دلیل افزایش چشم‌انداز منفی سرمایه‌گذاران از تقاضای سوخت، افت قیمت داشتند. در این میان نیز درست زمانی که تولیدکنندگان اوپک‌پلاس در این هفته برای تصمیم‌گیری درباره افزایش عرضه تشکیل جلسه می‌دهند، آمارهای اقتصادی به رکود تولید جهانی اشاره می‌کنند. این موضوع باعث شد تا قیمت‌ها افت قابل‌توجه بیش از یک دلار را تجربه کنند. به طوری که هر دو شاخص نفتی به زیر سطح 100 دلار عقبگرد کردند. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته در قیمت 99 دلار و 16 سنت و نفت WTI نیز در قیمت 93 دلار و 10 سنت معامله شد. تحلیلگران معتقدند حرکت صعودی قیمت نفت به تدریج در حال آرام شدن است. زمانی که وضعیت عرضه و تقاضا نشانه‌‌‌ای از وخامت بیشتر نشان دهد، احتمالا نفت کاهش قیمت بیشتری نسبت به کالاهای دیگر را شاهد خواهد بود.