بازار سهام

هشتمین افت شدید بورس

1

بازار سهام در دومین روز معاملاتی در حالی داد و ستدهای خود را به پایان رساند که هشتمین افت شدید را در سال 1401 تجربه کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای روز یکشنبه با نزول بیش از 17 هزار واحد کاهش 2/ 1درصدی داشت. بر این اساس شاخص کل روز گذشته کار خود را در سطح یک میلیون و 423 هزار واحد خاتمه داد و در پایین‌‌ترین سطح از 9 فروردین سال جاری قرار گرفت. شاخص هموزن که نمایی دیگر از کلیت بازار را ارائه می‌کند نیز  در روز یاد شده افتی معادل 87/ 1درصد را به ثبت رساند. علاوه بر این، گروه پالایشی‌‌ها بیشترین خروج پول حقیقی‌‌ها را داشت. به عقیده برخی از کارشناسان بورس تهران با توجه به خروج مداوم پول سرمایه گذاران خرد، بازار وضعیت چندان مطلوبی ندارد. همین موضوع می‌‌تواند به تداوم افت شاخص طی روزهای آتی منجر شود.

بازار سکه

روند ملایم سکه

2

بازار سکه طلا روز یکشنبه را نیز با تغییرات کمی پشت‌سر گذاشت. به طوری که بهای سکه امامی روز گذشته با توجه به عدم مرزشکنی نرخ دلار آزاد، از سطح 15 میلیون تومان عبور نکرد. بر این اساس مسکوک یاد شده در قیمت 14 میلیون و 910 هزار تومان داد و ستد شد. علاوه بر این با افزایش قابل توجه قیمت طلا در بازار جهانی فاصله ارزش ذاتی و بازاری این سکه کاهش یافت. به این ترتیب حباب این مسکوک نزدیک به 6/ 1 میلیون تومان رسیده است. گفته می‌‌شود که نگاه سکه تماما به تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد دوخته شده است. در صورتی که این ارز کوچک‌ترین واکنشی نسبت به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی نشان دهد، سکه نیز همسو با آن حرکت خواهد کرد. اما به دلیل حباب زیاد و ریسک بالای سکه، درصد رشد آن متعادل‌‌تر خواهد بود.

بازار طلای جهانی

شرایط دوگانه طلا

3

طلای جهانی برای چهارمین بار افت ماهانه بیش از 5/ 2 درصد را تجربه کرد. افت‌‌های شدید قیمت طلا در ماه اخیر عمدتا به دلیل ترس سرمایه‌‌گذاران از افزایش نرخ بهره و همچنین رشد شاخص دلار بود. اما طی معاملات هفته گذشته افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و به بالاترین سطح خود طی یک ماه اخیر رسید. به طوری که این فلز در سطح 1765 دلار ایستاد. این اتفاق در حالی رخ داد که هفته گذشته فدرال رزرو نشان داد که قرار نیست به اندازه گذشته در مورد نرخ بهره تهاجمی رفتار کند. با این حال به نظر می‌‌رسد فلز یاد شده در حال حاضر مجددا مورد توجه سرمایه‌‌گذاران قرار گرفته باشد. بنابراین انتظار می‌‌رود در هفته جاری روندی نسبتا صعودی با افت‌‌های ملایمی شاهد باشیم. در مقابل برخی کارشناسان معتقدند رشد قیمت محدود باشد.

بازار اوراق مسکن

شرایط سخت بازار مسکن

4

تسه 9912 روز گذشته با افت 91/ 0 درصد شاهد کاهش یک هزار و 256 تومان از ارزش خود بود. به طوری که این تسه معاملات خود را در قیمت پایانی 136 هزار و 449 تومان خاتمه داد. به عقیده کارشناسان مسائلی که هم‌‌‌‌اکنون سازنده‌‌ها و سرمایه‌‌‌‌گذاران ساختمانی با آن مواجه هستند؛ نبود مشتری برای خرید خانه در برخی شهرها به‌‌ویژه کلان‌‌شهرها، نبود توان خرید خانه از سوی مصرف‌‌‌‌کننده‌‌ها، نبود انگیزه اجاره‌‌‌‌داری، ادامه و تشدید روند گرانی مصالح ساختمانی و تورم مجوزها برای شروع ساخت، صرفه پایین ساخت در مناطق متوسط شهر در مقایسه با صرفه بالاتر در مناطق لوکس و گران و چشم‌‌انداز رکود مسکن با توجه به واقعیت انتظار تقاضای مصرفی برای بازگشت قیمت‌‌ها به سطح متعارف و نخریدن تا زمان برگشت است.

بازار نفت

دومین افت ماهانه نفت

5

شاخص‌‌های نفتی با توجه به محدودیت‌‌های عرضه‌‌ای که توسط تحریم‌‌های غرب علیه روسیه ایجاد شده بود در کنار افزایش تقاضای سوخت با فرا رسیدن فصل رانندگی افت و خیزهایی را شاهد بود. این تغییرات قیمت در کنار اعمال فشارهای فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره رخ داد که منجر به رشد شاخص دلار شد. همین امر نفت را برای دارندگان غیر دلاری گران کرده بود. این موضوع نفت را تحت فشار قرار داد و روند نزولی بر قیمت‌‌ها غالب شد. به طوری که هر دوی این شاخص‌‌های نفتی دومین کاهش ماهانه خود را ثبت کردند. به این ترتیب نفت برنت عملکرد منفی 86/ 6درصدی را برای ماه اخیر به ثبت رساند و در سطح 103 دلار و 97 سنت ایستاد. نفت وست تگزاس اینترمدییت نیز افت ماهانه 75/ 6درصدی را شاهد بود و در قیمت 98 دلار و 62 سنت به کار خود پایان داد.