بازار سهام

مرز حساس دماسنج بورس

1

روز یکشنبه شاخص کل برای چهارمین روز متوالی سرخ پوش شد و با افت 25/ 1‌درصدی به سطح یک‌میلیون و 500‌هزار واحد نزدیک شد. شاخص هموزن نیز روز گذشته 18/ 1‌درصد کاهش یافت. همچنین ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) رقم 2720‌میلیارد تومان را ثبت کرد. از عمده دلایل افت دیروز بازار سهام می‌توان به کاهش شدید قیمت‌ها در بازار جهانی و در پی آن نیز افزایش فروش در گروه‌ها‌‌ی کالایی اشاره کرد. سفر جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و اعلام آغاز قریب‌‌‌الوقوع دور جدید مذاکرات برجام هم نتوانست موجب تغییر مسیر شاخص کل شود. از این رو برخی کارشناسان بازار بر این باور هستند که احتمال احیای تفاهم هسته‌‌‌ای با توجه به سابقه مذاکرات در سال ۱۴۰۰ پایین بوده و بازار سهام نیز به تبع آن اثر مثبتی نشان نداده است.

بازار سکه

محرک‌‌‌های افت قیمت سکه

2

با توجه به شرایط ایجاد شده در بازار ارز و آرام شدن روند صعودی نرخ دلار آزاد، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز همپای دلار تعدیل شدند. علاوه بر این با وجود محدودیت‌هایی برای خرید سکه، حجم معاملات این فلز گرانبهای داخلی نیز با افت قابل‌توجهی روبه‌رو شده است. همین امر باعث شد تا سکه امامی با افت قیمت همراه باشد. به طوری که روز یکشنبه سکه یاد شده افت قابل‌توجهی را تجربه کرد و به زیر سطح 15‌میلیون تومان سرازیر شد. به این ترتیب سکه امامی روز گذشته به قیمت 14‌میلیون و 700‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفته می‌شود سفر مقام اروپایی به ایران می‌تواند فرصتی برای آخرین تلاش‌‌‌ها برای اجرای کامل برجام باشد و فضای مه آلود مذاکرات را کم کند و در پی آن افت دلار و سکه را به همراه داشته باشد.

بازار طلای جهانی

سنگر حمایتی 1800 دلاری طلا

3

طلا در بازار جهانی هفته گذشته افت‌‌‌های شدیدی را تجربه کرد. به طوری که در ابتدا رشد شاخص دلار و افزایش نرخ بهره باعث شد که بر قیمت طلا فشار نزولی وارد و در بالای سطح 1830 دلار معامله شود. اما انتشار صحبت‌‌‌های رئیس فدرال رزرو مبنی بر عدم ‌چشم‌پوشی از وجود رکود در بازارها  موجب شد سرمایه‌گذاران به سمت بازار سهام روی بیاورند و متقاضیان طلا کاهش پیدا کنند. از این رو بهای هر اونس طلا به زیر سطح یاد شده افت کرد و کار خود را در قیمت 1826 دلار و 88 سنت با عملکرد هفتگی منفی 82/ 0‌درصد به پایان رساند. گفته می‌شود که طلا همچنان در محدوده چند ماهه خود گیر کرده است. برخی از تحلیلگران معتقدند که طلا به سمت ۱۸۰۰ دلار پیش می‌رود و این سطح یک مرز حمایت تکنیکالی قوی به حساب می‌‌‌آید.

بازار اوراق مسکن

مسکن به کدام سو می‌رود؟

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد «تسه»  روز یکشنبه سبزپوش بودند. به طوری که تسه 9912 نیز روز گذشته 95/ 4درصد افزایش معادل 6‌هزار و 373 تومان را شاهد بود و به بالای سطح 130‌هزار تومان بازگشت. بر این اساس تسه مذکور معاملات خود را در قیمت پایانی 135‌هزار و 126 تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که تجربه در حوزه‌‌‌های مختلف نشان داده که قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند مانع رشد چشمگیر اجاره‌‌‌بهای مسکن شود. اینکه برای افزایش اجاره‌‌‌بها سقف ۲۵‌‌‌درصد تعیین شود، راه‌‌‌حل مساله نیست. به طوری که در موضوع اجاره‌‌‌بها و رهن واحدهای مسکونی گفته می‌شود شاهد ایجاد بحران برای متقاضیان هستیم. لذا این احتمال وجود دارد که ایجاد چنین وضعیتی در بازار مسکن می‌تواند نشان‌ از این موضوع باشد که سیاست دقیقی پیاده‌سازی نشده است.

بازار نفت

نفت در هیاهوی عرضه و تقاضا

5

شاخص‌‌‌های نفتی هفته گذشته را با افت قیمت‌‌‌ سپری کردند. به طوری که نفت WTI عملکرد منفی 48/ 1‌درصد و نفت برنت عملکرد بدون تغییر نسبت به هفته پیشین را ثبت کردند. به عقیده کارشناسان ترس از رکود بر احساسات سرمایه‌گذاران حاکم است. با این حال این پیش‌بینی وجود دارد که بازار نفت شاهد تقاضای بالا و عرضه محدود در فصل تابستان خواهد بود و در نتیجه روند نزولی را محدود می‌کند. از سوی دیگر گفته می‌شود سازمان اوپک‌پلاس در روز ۳۰ ماه ژوئن تشکیل جلسه خواهد داد و انتظار می‌رود که به برنامه‌‌‌ افزایش تولید نفت در ماه‌‌‌های ژوئیه و اوت پایبند باشند. در همین حال، شرکت‌های انرژی آمریکا در این هفته برای دومین هفته متوالی برنامه بی‌‌‌سابقه افزایش دکل‌‌‌های نفت و گاز طبیعی را ادامه دادند. زیرا قیمت‌های بالای نفت و تحرکات دولت باعث شد عملیات حفاری‌‌‌ در میادین نفتی ادامه یابد.