بازار سهام

نفس‌گیری بورس

01

روند صعودی بورس تهران در معاملات روز یکشنبه متوقف شد و در جدال فروشندگان با خریداران، گروه نخست پیروز میدان شدند و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای جامه سرخ بر تن کرد. به این ترتیب، شاخص کل بورس با افت 15/ 0درصدی در ارتفاع یک میلیون و 573 هزار واحدی آرام گرفت. اما شاخص کل هموزن با وجود فاصله‌گرفتن از سقف روزانه، به روند صعودی خود برای هشتمین روز متوالی ادامه داد. روز سرخ‌پوش بازار سرمایه، رکورد‌های زیادی به همراه داشت، به‌طوری‌که ارزش معاملات خرد بورس به ۱۱هزار و532میلیارد تومان که بیشترین رقم از ۵ بهمن‌ماه ۹۹ بود، رسید. خالص فروش حقیقی‌ها نیز یک‌هزار میلیارد تومان بود که بالاترین سطح از ۱۸ بهمن‌‌ماه ۹۹ تاکنون  است. به‌گفته کارشناسان اصلاح اندک بورس پس از رشد‌های پرشتاب و در یک قدمی کانال 6/ 1میلیون واحدی امری طبیعی است.

 

بازار سکه

افت سکه همپای دلار

03

با وجود اینکه بهای اونس طلا در روزهای پایانی هفته اندکی بهبود یافت، عقبگرد دلار مانعی برای رشد سکه در معاملات روز یکشنبه شد و این فلز گرانبها در راستای کاهش دلار از کانال ۱۲میلیونی خود عقب‌نشینی کرد و به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسید. دلایل زیادی از جمله تقاضا بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذار هستند. از مهم‌ترین دلایلی که به‌طور مستقیم بر بازار طلا و سکه ایران تاثیر می‌گذارند، نرخ دلار و اونس‌ جهانی است، به‌طوری‌که هر سنت تغییر در اونس جهانی و هر ریال تغییر در نرخ دلار، قیمت طلا و سکه را در داخل کشور تحت تاثیر قرار می‌دهد. آنچه سبب التهاب و افزایش قیمت‌ها در دو هفته اخیر شده، نوسانات ناگهانی در محرک‌های سکه به دلیل رویدادهای اخیر در افغانستان و تاثیر کرونا بر اقتصاد جهان است.

 

بازار طلای جهانی

مهار طلا در بازه قیمتی محدود

04

اونس طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته با توجه به نوسانات قیمتی محدود توانست 97/ 1درصد سودآوری را در عملکرد هفتگی خود به ثبت برساند، به‌طوری که دامنه نوسان این فلز گرانبها در بازه 1781 تا 1816 دلار بود و در این محدوده مهار شد. تصمیمات اخذشده در سمپوزیوم جکسون هال در چند روز اخیر باعث شد فشارها برای رشد قیمت طلا کمی افزایش یابد. همچنین در نشست ژوییه کمیته بازار آزاد فدرال، دیدگاه اکثر مقامات مشابه بود که اگر اقتصاد همان‌طور که انتظار می‌رود، بهبود گسترده ای داشته باشد، آغاز تعدیل روند خرید اوراق قرضه در سال جاری مناسب خواهد بود. گفته می‌شود بازار طلا در هفته جاری به معاملات دلار آمریکا توجه دقیقی خواهد داشت؛ به‌خصوص پس از ریزش روز جمعه دلار که کمک کرد قیمت طلا بالاتر رود.

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت به محدوده امن

05

تسه 9812 که یکی از اوراق تسهیلات مورد معامله بانک مسکن در بازار فرابورس است، پس از اینکه محدوده امن 60 هزار تومان خود را در روز ماقبل از دست داد، توانست مجددا روز یکشنبه به این محدوده امن نزدیک شود، به‌طوری که این اوراق تسهیلات روز گذشته توانست 7/ 0 درصد رشد معادل 413 تومان را تجربه کند و به سطح قیمتی 59 هزار و 412 تومان دست یابد. دادوستدهای این اوراق تسهیلات بانکی با تعداد 92 معامله و به ارزش بیش از 45 میلیون تومان خاتمه داد. همچنین تسه‌های همگروه برخلاف تسه 9812، روندی نزولی داشتند و تماما سرخ‌پوش بودند. به گفته تحلیلگران فنی، محدوده قیمتی 60 هزار تومان طبق معاملات انجام‌شده تاکنون، سطح بسیار حساس و مهمی برای این اوراق محسوب می‌شود و تمایلی به از دست دادن آن ندارد.

 

بازار نفت

رشد 11 درصدی نفت

06

نفت‌خام WTI  توانست 17/ 11درصد در معاملات هفته گذشته بازار جهانی افزایش قیمت داشته باشد و بیشترین میزان افزایش هفتگی را طی یک سال گذشته رقم بزند. براساس آخرین آمار سازمان هواشناسی ایالات‌متحده، حدود ۵۹ درصد از میزان تولید این کشور تحت تاثیر وقوع توفان آیدا کاهش خواهد یافت. همچنین براساس گزارش‌ها، تعداد دکل‌های حفاری آمریکا در هفته گذشته با افزایش ۵ عددی به ۴۱۰ دستگاه رسید که از ماه آوریل سال ۲۰۲۰ بیشترین رقم بوده است. از سوی دیگر تضعیف ارزش دلار در مقابل سایر ارزها از دیگر عوامل تقویت‌کننده بازار نفت‌خام بود. اوپک و متحدانش نیز در ماه سپتامبر نشستی برای افزایش میزان تولید با توجه به شرایط کنونی حاکم بر بازارهای جهانی خواهند داشت. بنابراین پیش‌بینی‌ها تحت تاثیر توقف تولید در خلیج مکزیک، برقراری مجدد مقررات قرنطینه و بالطبع تحت تاثیر قرار گرفتن میزان تقاضای نفت، قرار گرفته است.